Utslag av bete?

Magdalenaj

Trådstartare
Min häst får utslag när han går och betar på ett speciellt bete jag har. Först får han bulor, olika storlekar och kan ha det var som helst på kroppen. Steg två är att dessa "upphöjnader" börjar svettas var och sedan torkar det ihop. Han tappar pälsen där han har utslagen. Han verkar inte bli påverkad på annat sätt än att han ömmar på utslagen. Vad kan detta vara, och hur kan man behandla? Borde vara någon växt han äter i sig men vilken?

Tacksam för svar!

Sv: Utslag av bete?

Det kan inte vara regnskållor han får? Regnskållor kan de få när magen är ur balans. Om hästen inte verkar ha ont av utslagen eller om det inte är väldigt mycket så kan du först prova att ge hästen 1 msk yea-sacc dagligen. (Man kan gärna ge yea-sacc vid foderbyten också, börja isåfall några veckor innan foderbytet och fortsätt några veckor efter. Har hästen känslig mage så kan man ge yea-sacc året runt.) Yea-sacc hittar du billigast hos Svenska foder. Yea-sacc hjälper magen att komma i balans igen.
Det är väldigt viktigt att magen är i balans eftersom det annars kan leda till både kolik och till fång. Magen kommer lätt i obalans vid foderbyte och vid varje byte av hage så blir det ju ett foderbyte.

Du har inte använt några feta salvor eller oljor på hästen så att det kan vara brännskador?

Självklart ska du också kolla över hagen ordentligt så att det inte finns några giftiga växter i hagen så att det är det han reagerar på. Googla på "giftiga växter för hästar" så hittar du vilka växter som är giftiga. Här finns endel http://www.krafft.nu/files/contentFiles/broschyrer/krafft_giftiga_vaxter_abc.pdf

Är det mycket utslag eller om hästen får ont av det så bör du ringa efter en veterinär.
Skydda också hästen med ett insektstäcke så att inte flugorna är där och äter i såren.

Sv: Utslag av bete?

Jag hade veterinären hos mig för tre år sedan som rådde mig att ta honom från betet och när jag släpper honom på annat bete upphör utslagen. Jag plöjde upp och sådde om betet och har nu släppt hästarna där igen men han fortsätter att få utslag när han går där :-( ingen av mina andra hästar får utslag. Funderar dock att kontakta veterinären igen.. Vet inte vad jag ska göra? Har ett jätte fint bete sm han inte kan gå på...trist!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 084
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 257
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 131
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 291
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka