utsatte min ponny vad ska jag göra nu

P

pinnen

har haft svårt att såva en tid nu pga att jag kom på min medryttare när hon stod o slog sparkade piskade min ponny..såg detta genom köksfönstret och jag som en mes går ut tänkte jag tar henne på bargärning då har hon hört hur jag öppnat dörren o ridit i väg letar men hittar inte henne går in igen typ 20min pga busig hund valp går ut till stallet då står han i boxen :( nästa dag: allvarligt snack när hon kom frågade varför, skulle aldrig göra så mer ok tänkte jag efter 1 timmes snack skulle hon ut å rida med en kompis å hennes häst det lätt bra tyckte jag då... åter igen i boxen efter rid turen 4 stora känn bara o synliga piskrap efter mitt ridspö förbud efter det knackade det inte på dörren på 2 dagar skönt tänkte jag men ack alla i familjen va riktigt arga nu hon hade 2 kompisar med sig som satt på sina hästar då sa jag jag vill inte att du rider min häst mer
massa bortförklaringar komm ur hennes mun när jag ställde henne hårt gick i väg grinande o mummla nåt om kommer o hämtar mina saker sen :ta dom nu när du ändå är här för sista gången för här sätter du inte din fot igen skrek jag. hennes kompisar som stod kvar försökte försvara henne berättade allt å frågade dom varför man har spö för att dom ska lyda blev hennes svar och massa konstigt...här där jag bor har föräldrar skaffat leksaker i form av levande hästar som dom rider runt på och lyder dom inte så pisk&slag.

Sv: utsatte min ponny vad ska jag göra nu

Fyy vilken hemsk människa. Men vad du var duktig som vågade ge dig på henne fast hon hade kompisar med sig. Kramar till dig.

Stå på dig!
Det är du som hästägare som bestämmer reglerna, och iom att du klart och tydligt berättat för henne att piskan inte ska användas så är det rätt att kasta ut henne!

Det är ALDRIG rätt att piska en häst hårt med spöet. Spöet ska användas i van hand vid rätt tillfälle, och det räcker iprincip alltid med att peta med flärpen på ett dressyrspö.

Hejsan! Jag tycker visserligen att det var bra att du sa till. Men jag tycker också att du kanske kunde gjort det smidigare. Att säga till när ens medryttare piskar din häst är väl ändå en självklarhet. Du vet ju att det är fel. Därmot kan man kanske säga till på olika sätt, oftast är ju inte ryttare på hästen med pisken för att vara elaka, utan snarare i form desperation, okunskap och dessutom mår hon säkert dåligt av det senare på kvällen. Jag tror inte det finns många som slår sina hästar för att de inte gillar dem eller för att de är födda elaka, snarare för att de inte vet hur de ska lösa situationen?!

Men det här var bara ett litet tillägg, men självklart ska man säga till. Dock kan man ju kanske diskutera saken istället för att skrika på varsitt håll. Ni hade kanske kunnat prata om det och tagit ut en tränare som hade kunnat hjälpa henne och dig lösa situationen.

Lycka till!
Mvh Michaela

Det finns ingen anledning till att vara pedagogisk medmänniska när en medryttare gör fel med ens häst. Jag skulle ha sparkat medryttaren för mycket, mycket mindre. Skulle aldrig skaffa medryttare med tanken att de kan få göra grova fel med min häst för att lära sig. Jag tycker att du gjorde helt rätt!

usch vilken människa!! du gjorde helt rätt som kastade ut henne! jag skulle ha blivit galen om jag såg nån behandla min (eller andras) häst sådär! STÅ PÅ DIG!:bow::bow:

Hejsan! Jag tycker visserligen att det var bra att du sa till. Men jag tycker också att du kanske kunde gjort det smidigare. Att säga till när ens medryttare piskar din häst är väl ändå en självklarhet. Du vet ju att det är fel. Därmot kan man kanske säga till på olika sätt, oftast är ju inte ryttare på hästen med pisken för att vara elaka, utan snarare i form desperation, okunskap och dessutom mår hon säkert dåligt av det senare på kvällen. Jag tror inte det finns många som slår sina hästar för att de inte gillar dem eller för att de är födda elaka, snarare för att de inte vet hur de ska lösa situationen?!

Men det här var bara ett litet tillägg, men självklart ska man säga till. Dock kan man ju kanske diskutera saken istället för att skrika på varsitt håll. Ni hade kanske kunnat prata om det och tagit ut en tränare som hade kunnat hjälpa henne och dig lösa situationen.

Lycka till!
Mvh Michaela

men hon hade ju diskuterat saken med tjejen... om det då inte blir bättring så har man rätt att bli rejält arg!!! tycker iaf jag...

men hon hade ju diskuterat saken med tjejen... om det då inte blir bättring så har man rätt att bli rejält arg!!! tycker iaf jag...

håller med dig, inte skulle jag be tjejen snällt o vänligt att sluta slå lilla hästen med ridspö...speciellt inte om man redan sagt åt en gång tidigare, DESSUTOM vet väl varenda människa med LITE vett i skallen att man inte gör så mot varken häst eller ägare...jag tycker hon gjorde rätt...

Du gjorde helt rätt hon borde fått ett kok stryk själv av pisken:devil:

Bra att medryttaren fick sparken och att du har stor mod när hennes kompisar var med. Hoppas att allt löser sig för er och att du ev får en ny bättre medryttare till din häst. Våld mot våra djur ska alldrig acepteras.

Bra att medryttaren fick sparken och att du har stor mod när hennes kompisar var med. Hoppas att allt löser sig för er och att du ev får en ny bättre medryttare till din häst. Våld mot våra djur ska alldrig acepteras.
Hoppas att hon nästa gång åker på en rejäl spark av hästen o flyger en rundtur i luften .

Men fy fan vad hemskt:cry: Bra att du sa till henne iaf:bow:

Tycker du gjort helt rätt! Har själv haft en medryttare som behandlade min tidigare häst illa.

Tjejen red hästen över en mil (hon tog det då inte lugnt - utan full fart) till sin kompis stall där de hade "hoppträning" med min häst i flera timmar. Han hade dragits i munnen, spöats över hinder sedan reds hästen i full galopp hem igen.

Förstår inte varför hon red iväg med hästen, när vi hade en särskild paddock för hoppning samt mycket hindermaterial vid stallet.

Hästen älskade att hoppa och behövde inte spöas för att hoppa, men han var fortfarande ung & orutinerad då.

Tyvärr tog det ca ett ½ år innan jag fick veta hur hon behandlade hästen - Av en ren slump! Vid ett tillfälle var min hovslagare vid kompisen's stall och såg vad de gjorde med min häst, han ringde mig samma kväll och tala om vad han sett. Redan dagen efter pratade jag med henne och talade om att från och med nu tar jag hand om min häst själv.

Som hämnd åkte hon ut till stallet när det var folktomt och klippte av hästens svans ovanför hasarna. Vid ett tillfälle frågade hon mig om hon fick klippa Arrogant's svans vid hasen - Vilket hon inte fick, då jag tycker det är fult! Var väl därför hon gjorde det!

Tycker du gjort helt rätt! Har själv haft en medryttare som behandlade min tidigare häst illa.

Tjejen red hästen över en mil (hon tog det då inte lugnt - utan full fart) till sin kompis stall där de hade "hoppträning" med min häst i flera timmar. Han hade dragits i munnen, spöats över hinder sedan reds hästen i full galopp hem igen.

Förstår inte varför hon red iväg med hästen, när vi hade en särskild paddock för hoppning samt mycket hindermaterial vid stallet.

Hästen älskade att hoppa och behövde inte spöas för att hoppa, men han var fortfarande ung & orutinerad då.

Tyvärr tog det ca ett ½ år innan jag fick veta hur hon behandlade hästen - Av en ren slump! Vid ett tillfälle var min hovslagare vid kompisen's stall och såg vad de gjorde med min häst, han ringde mig samma kväll och tala om vad han sett. Redan dagen efter pratade jag med henne och talade om att från och med nu tar jag hand om min häst själv.

Som hämnd åkte hon ut till stallet när det var folktomt och klippte av hästens svans ovanför hasarna. Vid ett tillfälle frågade hon mig om hon fick klippa Arrogant's svans vid hasen - Vilket hon inte fick, då jag tycker det är fult! Var väl därför hon gjorde det!

:eek: hoppas du anmälde!!:devil:

usch vilka hemsla historier! :cry:
När jag befinner mig i ett främmande stall, eller ja, när jag är gäst i ett annat stll vågar jag kanppt säga till hästen på skarpen...:p
Aldrig jag skulle stå å spöa upp en häst! Hur gammal va h*n?
Likaså den som spöade hästen över hinder, hur gammal va h*n?

Själv e bäste dräng... stämmer ganska bra. Man behandlar ju djuren förhoppningsvis som en värdefull individ och inte som ett stycke gummi!

Kanon bra att du vågade stå på dig!!! Ja har gjälv varit medryttare på andras hästar, men ja har aldrig piskat dom för att dom vsrit lite "olydiga" eller "dumma".... så gör man bara inte, det är fel mot hästen...
Jag tycker det var bra gjort av dig att du sparkade ut henne från stallet!:bow: :bow:

Lycka till och hoppas du hittar en ny medryttare!:) :)

MVH Dennis

Är hon över 18år STÄMM Henne för djurplågeri!!!

*KL*

Vilka idioter det finns... Jag hade ju inte gett henne en andra chans.. (eller..blödig som man är..kanke om hon uppriktigt verkade ångra sig.. men hon hade nog fått en rejäl omgång stryk med pisken själv innan jag ens lät henne förklara sig...ska f*n få känna hur det känns själv....man slår inte ett djur!) Fy tusan..Jätte bra att du stod på dig.

På skolan hade vi en tränare på besök än gång, för att vi skulle lära oss löshoppning ordentligt.. inte nog med att han slog hästarna om de så bara tittade på hindret första rundan så slog han dom igenom varenda varv, och slog när de redan var mitt ovanför hindrena. Vi hade problem att hoppa en viss häst efter det..*suck* Hoppas ju att han inte kommer dit igen.

Nä, hade någon gjort så mot min häst hade jag blivit rasande!
Om det var som sista utväg för att dom inte visste bättre skiter jag i, så mycket vett borde dom ha...

Du gjorde absolut rätt!!! jag skulle gjort samma sak! EN PISKA SKA INTE MISSBRUKAS PÅ DET SÄTTET. Bra att du sa till på skarpen!:banana:

MVH vickan

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar