Utrymme till marsvin

gul_zebra

Trådstartare
Hur stor bur krävs för 3 marsvin? Är inte ute efter mått som bara följer lagen, utan jag är ute efter de minimimått som krävs för deras välmående. Självklart vill jag ju ha så stort som möjligt men jag har ju inte obegränsat med plats om man säger så... :)

Jag kaaaaaanske ska få hem 3 marsvinspojkar nämnligen, ska bara tänka på saken ordentligt först. Och OM det blir av så har jag en gammal byrå som jag hoppas kan fungera som bur om jag inte kan få med deras nuvarande bur på tåget :) Byrån blir nog ca 80 djup och 120-130 cm lång när den ligger ner tror jag, får mäta noggrannare sen... Men hur som helst, duger det eller ska de ha större?

Sv: Utrymme till marsvin

Jag skulle gissa på att det funkar ganska bra om de får en del utetid också. :)
Hade velat ge mina som går 2 & 2 varsin 120*60 bur i alla fall, men de klarar sig bra med 100*50 så länge de får springa fritt mycket.

Lite ot men var inte du allergisk mot marsvin? *fundersam*

Gräjt ^^ Mycket utespring blir det iaf utan tvekan :)

Jag reagerar vid kontakt med de, men hur det är mer exakt med allergi har jag ingen aning om, har inte testat mig. Reagerar ganska smått iaf och om det krävs tabletter sen så får jag knapra tabletter helt enkelt, det lilla kan jag iaf offra med tanke på hur mycket jag saknat små grisar som skriker efter gurka :love:

Då förstår jag :idea: Hoppas det inte är så farligt, det är så mysigt med grisarnas tjatter.
Alldeles perfekt som sällskap i egen lägenhet (Fast hur var det nu, är det din eller rådisarnas lya? ;))

Hihi zäbran vill ha grisar! :D

Jag hade mina tre honor tillfälligt i en bur som är 100x50 cm och den var laglig men på gränsen för liten.

Nu har jag en trevåningsbur till mina tre där alla plan är 90x50 cm.

Låter dock som din byrå skulle bli en bra bur. Särskilt om dom tre hanarna känner varandra sen tidigare och inte har något emot varandra. Du kan dessutom ge dom lite mer utetid om dom verkar ha det trångt. Marsvin springer gärna ute på golvet så länge dom har gömställen, mina bodde med öppen bur i köket i några dagar innan jag bytte bur. :)

Här har du en länk där du kan räkna ut hur många marsvin då får ha i din bur lagligt.
http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/

Har tre tjejer och de har en bur på 100*50 ihopsatt med en mindre bur (kan kanske vara 60*40 eller liknande).
Burarna är öppna hela dagarna så de kan välja om de vill vara i buren eller på golvet (mina tjejer är dock ganska tråkiga och föredrar buren ;) ).

Är för övrigt också allergisk, dels mot marsvin och dels mot hö. Löser sig genom att jag alltid (nästan alltid) tvättar händerna när jag pysslat med dem.

Ja precis :D
Rådisarna har halva lägenheten, jag har resten :angel::D

Hayah: Jepp! Saknar kuttrandet alldeles för mycket sen jag hade marsvin för en massa år sen :D
Grabbarna bor ihop redan nu så de känner varann ja :)

Byrån mätt - fick skiten till 104 cm längd och 80 cm bred i innermått när den ligger ner... Får mäta om sen för den kan knappast vara i samma mått som råttornas voljär, som är 1 meter bred. Å andra sidan mätte jag med linjerat papper och räknade på 1 cm mellan linjerna :angel: :D

Stämmer dina mått gäller detta lagmässigt:

Burens area: 0.832 m²
I buren får man ha 5 marsvin.
...eller t.ex. 3 marsvin och 1 hona med kull.
...eller t.ex. 2 marsvin och 2 honor med kull.
...eller t.ex. 3 honor med kull.

Ja det såg jag :) Vill dock inte följa lagen (eller ja, självklart ska jag följa den, men du fattar vad jag menar :D) utan mått för välmående istället :)
Fast om man räknar på 120*50 cm som minimimått för 3 marsvin (som jag fick som svar på ett annat ställe :p), så borde väl 80 cm djup istället för 50 kunna jämna ut det ändå?

Suger på matte så jag ska inte ens försöka räkna ut kvadratcentimetrar och sånt skit :D

Hayah's länk kunde räkna ut kvadratcentimeter. :D

104*80 = 0.832 m²
120*50 = 0.6 m²

Så det blir mer plats i din byrå än i en bur med 120*50 cm som mått. :)

Med tanke på marsvinsutbudet på alla annons-sajter så ska du nog inte behöva leta speciellt länge efter honor om du inte är ute efter avelsdjur.

Nej precis :) Har precis bestämt mig för att det nog blir honor iaf. Såg en dam på blocket som behövde omplaceras så jag har svarat på den annonsen och så mailat en uppfödare om två äldre damer hon har som ska säljas. Får se vart det bär :)

För 2 marsvin är det Minst 100x50 cm

Så för 3 ska du vel ha lite större men 130x80 blir nog bra tror jag :)

I will! :D Lutar just nu åt 3 hanar... De behöver nytt hem, går redan ihop (har aldrig introducerat marsvin innan, känns lite osäkert men det är precis det jag får göra om det blir honor... iaf om det blir de jag kollat på), och så följer det med gallerburar så det är lite smidigare än att använda garderoben om de är stora nog (och den överblivna kan jag bygga ihop med Anders nuvarande bur, han behöver större :)).

Kruxet är att hanarna finns nere i stockholm så då får jag sätta mig på tåget, vilket blir lite drygt med 3 marsvin och två stora burar... :crazy:

Men du ang sätta dig på tåget till sthlm så gå in på http://djurtransport.ifokus.se (förlåt moderatorer och Gunnar för denna länkning!) för där har dom lista på folk som åker och erbjuder sig förflytta djur och man kan även söka hjälp att förflytta! :)

I värsta fall kanske Bussgods eller Schenker kan frakta burarna om du hämtar grisarna. Blir förvisso ganska dyrt...

Annars är det väl bara att annonsera om skjuts mellan Borlänge och Sthlm. Inne på marsvinssnack/marsvinsnätet finns transportforum också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka