Utrustning

L

LisaSvensson

Jag skulle vilja få svar på några frågor om utrustning:

1. Varför har man ingen nosgrimma på vissa hästar?
2. Hur fungerar ett ringbett? är det något att rekomendera?
3. Hur sadlar man en galoppöre för träning?...unerlägg osv
4. Lindar ni benen under natten på era galopphästar i start träning??
5. Vad använder ni för täcken på era galoppörer, under sommarn, hösten, vinter osv (hur många lägger ni på osv)
6. Hur länge låter ni dem gå ute på vintern då?
7. Vad använder man för skor på galopphästar?

Hoppas att någon kan ta sig tid att svara:)

LisaSvensson

Sv: Utrustning

1. Varför har man ingen nosgrimma på vissa hästar?
2. Hur fungerar ett ringbett? är det något att rekomendera?
3. Hur sadlar man en galoppöre för träning?...unerlägg osv
4. Lindar ni benen under natten på era galopphästar i start träning??
5. Vad använder ni för täcken på era galoppörer, under sommarn, hösten, vinter osv (hur många lägger ni på osv)
6. Hur länge låter ni dem gå ute på vintern då?
7. Vad använder man för skor på galopphästar?

1. Vissa hästar trivs helt enkelt bättre utan och ibland kan de hämma andningen.
2. Ringbett används främst på starka hästar, fungerar som vilket annat bett som helst. Rekommendera och rekommendera, man ska väl aldrig rekommendera ett starkare bett om det inte är absolut nödvändigt. Beror ju på situationen. (rätta mig någon om jag har fel)
3. Närmast hästen har man ett viskasstycke, eller skumgummiunderlägg, sedan någon form av vojlock och pad och så en träningssadel.
4. Vissa lindas, andra inte.
5. Vanligt vintertäcke och om det blir riktigt kallt så svettäcke/fleecetäcke under. På sommaren tunna svettäcke som skydd mot flugorna.
6. Beror på vädert
7. Överlag används aluminumskor med grepp.

Håller med. Kan tilläga att jag tycker att hästar som gått länge med ringbett har en tendens att bli lite stumma i munnen, beror mycket på ryttaren med i och för sig. Finns de som använder ringbett på hästar som har en tendens att "bråka" mycket med tungan, vissa fungerar det på men de det inte gör det på är det sämre, har varit med om hästar som har fått tungan mellan bettet och ringen och fått lite smått panik av det, då lägger jag hellre på tungband.

Håller med svarven, lite tillägg bara... =)

1. På merparten av ridhästarna hänger nosgrimman baar som en prydnad. Så har den ingen funktion hängs den helt enkelt inte på. Men oftast har fullbloden nosgrimma av samma anledning som inom andra grenar. För att det är snyggt och för att holla tränset på plats

2. Ett helt och fungerande ringbett fungerar så att när hästen ligger på hårt böjs det delade bettet (som vilket bett som helst), när det hamnar i vinkel pressas ringen, som annars hänger lös under bettet, bakåt och hästen får ett dubbelt tryck i munnen. Man kan se det som att du har både bett och stigbett i hästens mun samtidigt när du rider. Fördelen är att ligger hästen inte på så är det som att rida på et vanligt lite tunnare bett. Inte förens hästen blir stark blir bettet skarpt...

Vitsen är att ringen skall vara rund. Har varit med om ringbett som av någon anledning fått en smäll på ringen )tappade i gången tex...) och inte haft rund ring längre. Dessa riskerar att fungera bakvänt och det är inte så bra så klart...

4. Ang. Bandage. Det är inte ovanligt att fullbloden har stall bandage, precis som travarna. Hästar på denna nivå vill man inte ha gallor och liknande på och då kan man hjälpa kotor och ben på traven med tex ”back on track” bandage eller annat.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 910
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst var gallig i bakbenen redan när han kom som 2.5-åring och de har inte ändrats nämnvärt på 7 år trots inridning osv osv. Däremot...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: Rie
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka