Utrustning

C

Carlsson

Hejsan!
På min skola både kör och rider vi. Nu har vi fått en uppgift som jag undrar någon skulle kunna hjälpa mig med genom att berätta faktan. Jag skall på låssas hitta en brukskörningshäst som skall kunna gå Sm samt gå att rida på. Det jag skulle vilja ha hjälp med är att veta vilken utrustning som skulle passa bäst och vad man behöver för en brukskörningshäst?
Tack på förhand!
/Carlsson

Sv: Utrustning

Hej!

Jag är inte så inne på vad man gör i Brukskörning SM men jag antar att en loksele, draglinor, baksele och en stadig fyrhjulig vagn krävs. Och man ska ha nosgrimma på huvudlaget och jag har för mig att vissa bett inte är tillåtna...

M.v.h Lisa

Loksele med baksele, träns och tömmar är det enda du behöver.
När man tävlar i brukskörning håller arrangörerna med vagn och draglinor.
Tränset får INTE ha nosgrimma.

Vill du veta mer så gå hit: http://www.juf.se
Det är nämligen denna förening som arrangerar allt som har med brukskörning att göra.

:banana:

Sv: Nosgrimman

snigelfarmor skrev:
varför får man inte ha nosgrimma?
tänk om andra sporter infört det oxå?

Har ni nosgrimma när ni kör??
Nordisen körs utan nosgrimma, han fick en spark på nosryggen som föl, och därför ömmar han om jag använder det.
Dom andra hästarna har alltid nosgrimma. Jag tävlar ju inte, så jag kan göra som jag vill :D
Vet inte varför det inte får användas på tävling, verkar lite dumt, tycker jag. Vet någon varför så skriv gärna och förklara.

Sv: Nosgrimman

Jag tror det har att göra med att arbetshästar "förr i tiden" sällan hade nosgrimma, och än i dag kör ju de flesta som kör i skogen med sina hästar utan. Det är alltså en gammal tradition att en arbetande häst inte har nosgrimma. Skogshästar står ju ofta och tuggar medan man lastar, och en nosgrimma hindrar ju det till viss del.
När man köper ett vanligt slätt körträns utan sele till alltså, är det oftast bara ett huvudlag utan nosgrimma.

Själv kör jag alltid med en vanlig, engelsk nosgrimma. Det är väl bara att ta av den om man ska tävla i brukskörning någon gång.

:banana:

Vid klassisk körning så måste man ha nosgrimma på tävling. Dessutom blir det lugnare i hästens mun med nosgrimma. Förstår att man inte behöver det i skogen eller vid brukskörning då håller man ju inte lika mycket i hästen som vid klassisk körning.
/M

ursäkta, men hur kan en nosgrimma göra det lugnare i hästens mun. nosgrimman sitter runt käken, inte i munnen. Har aldrig förstått den förklaringen av folk som använder nosgrimma. vill du ha en lugn mun-ha en lugn hand :)

Jag har nosgrimma på hästar jag inte känner och när jag kör. för att hästen inte ska kunna gapa obehindrat. Så jag är inte emot nosgrimmor, men sättet folk förklarar användningen av dem på.

Vid tävling i brukskörning får du straffpoäng om du har nosgrimma. Nosgrimma på huvudlaget är inte traditionell utrustning.

Vet inte varför det inte får användas på tävling, verkar lite dumt, tycker jag.
Varför dumt? Är det inte dummare att hänga på grejer, om dom inte behövs?

LIA

Senast ändrad:

En fundering...
Kan det vara så att det är lättare att fastna någonstans med en nosgrimma. Den teorin håller inte riktigt, jag vet...... Hästen kan lika gjärna fastna med selen eller huvudlaget. Men mindre grejor, mindre risk. Det är ju lixom inte så att det står en medhjälpare och passar hästen när man håller på i skogen. Kusen SKA kunna stå själv och vänta tills man är klar.
Är jag helt ute och cyklar?????

LIA skrev:
Varför dumt? Är det inte dummare att hänga på grejer, om dom inte behövs?

LIA
Visst är det dumt att hänga på grejer som inte behövs.
Det jag tycker är dumt är att man inte FÅR ha det. Det finns ju hästar som behöver det.
Man får ju rida med det, och jag har för mig att det är OK inom trav, (men jag kan ha fel, är inte så insatt i trav.) så varför inte inom övrig körning?

Visst är det konstigt, att hästarna kunde stå still under arbete, utan någon som höll ett stadigt tag i huvudlaget? :)

LIA

Det jag tycker är dumt är att man inte FÅR ha det. Det finns ju hästar som behöver det.

Med risk för att dra igång en ny diskussion om nosgrimmor, måste jag ändå ifrågasätta, om hästar behöver dom. Är det inte snarare så, att det är vissa ryttare/kuskar som behöver dom? I så fall, ska vi kanske skola dom? ;)

LIA

slagrem?

:bow:

jag tycker det är synd att folk ser på nosgrimman som en del i standardutrustningen.

Oj! kom på en ny fråga!
Får man ha slagrem vid körning??
min pålle kickar i galopp än så länge (jobbar på det) och jag har visserligen inga planer på att ha slagrem på men...

Det ligger nog mycket i vad Sofiplopp skrev, att brukshästar ofta står och tuggar, väntan i skogen kan ju bli lång.
Det känns ändå lite konstigt att man måste ha nosgrimma i klassisk körning men inte får ha det i brukskörning.
Att en brukshäst står så snällt och väntar är en viktig del i utbildningen. Det ska gå att lämna hästen, gå en bit bort och fälla ett träd utan att den blir skrämd eller rastlös.
Min nordis är jätteduktig på det (jag vet att jag skryter, men det är sant), men jag knäpper alltid loss tömmarna och lägger dem på lasset för säkerhets skull. Än så länge har han aldrig gått sin väg, men jag vill inte att han ska bli förstörd i munnen om något trots allt skulle hända.
Hur det är med slagrem vet jag inte, men det hör ju inte till den "traditionella" utrustningen, och det verkar ju vara det som styr vad som är tillåtet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Shaggy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka