Utrustning under tävling

Sv: Utrustning under tävling

Får man inte ens rida i vanlig t-shirt?! :confused:
Varför inte? Den är ju inte direkt urringad...
Inte så kul att rida i pikétröja (som ju oftast är ganska tjock) när det är 30 grader varmt ute...
Men måste man så måste man.

Senast ändrad:

Köp en piketröja i funktionsmaterial. De finns i sportaffärer, som förövrigt har massa bra grejer till distansritt.
Vattenflask-hållare, midjeväskor osv.

Ja tack för tipset! :bow:
Ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker...
Men man får alltså inte rida i vanlig t-shirt? Det finns ju sånna med lite högre krage oxå, typ sånna som cyklister har...

Är det inte enklast om man kommer till tävlingsplatsen klädd i ett par rena och hela ridbbyxor, ridskor och typ en pikéskjorta? Då är man ju säker på att man följer alla regler.. Eller är det obekvämt att rida 50 km eller längre med helskodda ridbyxor? Jag menar, ridbyxor har även dem en söm på innersidan som eventuellt kan börja skava. Finns det någon rim och reson i vad jag skrivit eller är jag helt ute och seglar? :smirk:

Jag red min första ritt i helskodda. Urk, svettigt och sömmarna skavde. Varmt och klibbigt. Tacka vet jag distansridbyxor!

Jag red alla mina ritter i helskodda ridbyxor och det gick bra även om det var varmt. Men, i fortsättningen blir det ridtights, de är skönare och oftast billigare (än helskodda ridbyxor).

Intressant ämne detta med säkerhet. Hur långt skall man som arrangör och/eller domare gå i vad man har på sig ellerinte ha på sig ?

Skulle jag vara domare skulle jag nog vara tveksam att släppa iväg en ryttare med munkjacka/huva.
Inte för att det ser "fult" ut, utan rent säkerhetesmässigt.

Ja, det är ju lite si och så med kläderna, men även med skor/stigbyglar som domare inte kollar. Det är inte alltför sällsynt att man ser gypmaskor i vanliga stigbyglar (ej säkerhetsstigbyglar/stängda osv).

Sedan bör kanske vårt TR samordnas med med internationella regler - i flera länder är det ok att rida i linne tex. (Man ja, domare har givit dispens för att rida i lättare kläder vid riktigt hett väder.)

Det finns ju två aspekter på den här typen av reglemente - dels ska det se bra ut och dels ska det vara säkert. Vad som ser bra ut är subjektivt och kan emellanåt krocka med vad som är bekvämt i en viss situation. (stekhett, ösregn osv) Dessutom kan man ju vara rätt klädd utan att se ett dugg representativ ut. Det är väl också så att man förväntar sig mer av ett svår-klass ekipage än ett lätt-klass ekipage, precis som det är olika på olika nivåer inom dressyr tex.

Vad som krävs utseendemässigt tycker jag kan vara lite flexibelt, men när det kommer till de regler som handlar om säkerheten tycker jag faktiskt domarna ska vara hårda. Det ÄR viktigt med säkerhet, både för den enskilde och för sporten som helhet. Vi behöver inte säkerhetsdiskussioner á la fälttävlan den senaste tiden.

Lite funderingar:

Vad händer på en tävling där ryttaren rider i t.ex. gympadojjor utan att har "rätt" stigbygel till och ryttaren åker av, fastnar och skadar sig.

Om ryttaren anser att den inte skulle fått starta, alt. blev dåligt kontrollerad (lägger skulden på domaren) eller har ryttaren yttersta ansvaret själv, rider på egen risk?

Vems är felet? Vems försäkring går in?

Ryttaren som inte har läst TR och klätt sig fel?
Eller domaren som har gett ekipaget tillåtelse att starta i felaktig klädsel?

Om man kommer i jeans som "endast" är icke reprensativt för sporten men ej säkerhetsrisk, kan då bli nekad att starta?
Om man senare under tävlingen tar av sig till linné och rider i mål så kan man då bli utesluten p.g.a. felaktig klädsel?

// Jessica

jag har köpt några jättebra piketröjor på Hööks. "självventilerande". tunna, jättesköna när det är varmt och under tjocktröja när det är kyligare. :) ca 100-150kr/st.

Lite funderingar:

Vad händer på en tävling där ryttaren rider i t.ex. gympadojjor utan att har "rätt" stigbygel till och ryttaren åker av, fastnar och skadar sig.

Om ryttaren anser att den inte skulle fått starta, alt. blev dåligt kontrollerad (lägger skulden på domaren) eller har ryttaren yttersta ansvaret själv, rider på egen risk?

Vems är felet? Vems försäkring går in?

Ryttaren som inte har läst TR och klätt sig fel?
Eller domaren som har gett ekipaget tillåtelse att starta i felaktig klädsel?

Om man kommer i jeans som "endast" är icke reprensativt för sporten men ej säkerhetsrisk, kan då bli nekad att starta?
Om man senare under tävlingen tar av sig till linné och rider i mål så kan man då bli utesluten p.g.a. felaktig klädsel?

// Jessica

Du som ryttare är ju trots allt skyldig att känna till TR (även fast jag förstås vet att det är omöjligt att hålla precis alla regler i huvudet).

I det fall du beskriver så skulle domaren enbart kunna klandras om du först sökt dispens för att rida med gympadojor utan säkerhetsstigbyglar och fått denna dispens av domaren. (Tror jag knappast att någon skulle få, men om vi nu ska tänka hypotetiskt...)

Men om du i okunskap - trots att du egentligen bör känna till reglerna - rider iväg och domarna/funktionärerna missar denna detalj så skulle jag tippa på att du själv har ansvaret.

Beträffande "nedsättande klädsel" så är det ju en bedömningsfråga. Där anser jag att om ingen reagerat på klädseln vid start så kan inte domaren komma och klaga i efterhand. Återigen, min åsikt.

håller med där. sägs inget om det från början, så bör ju ingen kunna komma och klaga sen när man kommer i mål heller..

jag menar; vi säger att A kommer till en distanstävling med sin häst, klädd i ridbyxor, gympaskor, linne. sadeln är en bomlös, har säkerhetsstigbyglar. hjälm har hon, och hästens övriga utrustning är också den korrekt. ingen säger något om linnet vid start, och hon rider iväg. hon kommer 2a i mål, godkänd. B kommer 3a. DÅ kommer B och klagar hos domaren; A red ju i linne. B anser att det gav henne en fördel, då det är mycket varmt denna dag och alla andra har piketröjor. B hävdar att A alltså inte tar samma "skada" av värmen, hon blir ju inte lika varm och alltså inte lika trött.. B:s anmälan till domaren, kan ju uppfattas som att hon är avundsjuk/arg för att A slog henne, och använder linnet för att "få" hennes placering, för att A ska bli diskad. För hon brydde sig inte i början..

också min åsikt..ta inte illa upp någon.

Jag förstår hur du tänker.
Men ärligt, (nu tänker jag inte placeringstvister) hur ofta hinner man titta och se alla som startar? Kanske startar någon 10 minuter efter alla andra?

Jag tittar inte hur alla andra är klädda eller att de följer TR när jag ska starta. Jag har i alla fall nog med mig och min häst. Men det är JAG det.

Som sagt var detta bara funderingar och inget annat, tänker nämlingen i samma banor, att ryttaren har det yttersta ansvaret att var rätt utrustad och informerad.

Domare och funktionär står i starten och räknar in alla så man vet hur många som startar och så.

Men man kan ju oxå under banans gång byta om och det kan man ej se enbart då i starten, iallafall brukar jag byta kläder efter väder om man säger så.

Kanske man under bangenomgången skulle passa på och ta upp
rätt klädsel och utrustning?
Intte för det har med banan och gör utan för att de flesta ryttare är samlade där då.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst