Utrustning under tävling

Liten

Trådstartare
Hej igen! Vad ska man ha för utrustning (ryttare & häst) under distanstävling? Har bomlös sadel, behöver man verkligen köpa ett distansträns..? och vad är det för "klädeskrav" på ryttaren..? tacksam för svar! (nybörjare...) .

Sv: Utrustning under tävling

Du behöver inte skaffa dig en massa ny utr för att testa distans.
50km kan du rida med vanlig utr så vida den passar.

Du ska ha:
Tröja/Jacka med krage och ärm.
Ridbyxor.
Skor med klack eller säkerhetsstigbyglar.
Godkänd hjälm (CE märkt). Rider du CR och internationell klass så måste det vara en ridhjälm.

Det står i TR att klädseln inte får vara nedsättande för sporten.

/Linnea

Lånar tråden och slänger in ännu en fråga. Man måste alltså ha ridbyxor? Har tidigare hört att det skulle vara "byxor av ridbyxtyp" eller något sånt som skulle gälla, men har inte TR så jag vet inte.. Men om det skulle stämma, vad räknas isf som "ridbyxtyp"? Jeans? Mjukisbyxor? Tights?

tacksam för svar! /Liam_

Mjukisbyxor och jeans får man inte rida i men tights går bra mig veterligt. Rider själv i löparbyxor. Har en känsla av att det inte alls skulle vara behagligt att rida 50 km i vare sig mjukisbyxor, som har en förmåga att krulla till sig, eller jeans, med tanke på innersömmen... :o

Okidoki, nej det tror inte jag heller, det var mer bara en allmän fundering på om man får.. Jag tänkte lite på det om att klädseln inte ska vara nedsättande för sporten, jeans är ju bra mkt snyggare än tights, men det är ju bara min personliga åsikt och tights passar ju kanske bättre in i bilden av en distansryttare.

Hej

enl TR VI - distansritt, moment 617 andra stycket står det "är byxor av typ ridbyxor tillfyllest".

men som Linnea skrev skall klädseln vara prydlig och inte nedsättande för distansrittens rykte.

Jag rider själv i ridtights (inte ridbyxor) så naturligtvis går det bra med andra tights e dy men det skall se prydligt ut...

Hälsningar, Carina

hmm..finns ju ridjeans, alltså jeans som är sydda för att rida i..har haft sånna, jäteskönt om man gillar jeans.
men man får alltså inte tävla i sånna heller..?

Klart du får rida i ridjeans! Med prydligt menas ju att de skall vara hela och rena ...

Jag menar, om du kommer i ett par trasiga, skitiga ridbyxor så är inte det speciellt prydligt även om det är ridbyxor.

Hoppas att det inte förvirrar ytteligare;)

Klart du får rida i ridjeans! Med prydligt menas ju att de skall vara hela och rena ...

Jag menar, om du kommer i ett par trasiga, skitiga ridbyxor så är inte det speciellt prydligt även om det är ridbyxor.

Hoppas att det inte förvirrar ytteligare;)

haha, nej det är klart :D
men vad bra, tycker de är bekvämare att rida länge i..hehe :)

Hur hög krage och hur lång ärm måste man ha?

Det behöver bara finnas krage och ärm. Kortärmat går bra. Kragen behöver inte vara "hög", bara man inte rider i t-shirt eller linne.
Så typ pikétröja går bra.
// Linda

enl TR VI - distansritt, moment 617 andra stycket står det "är byxor av typ ridbyxor tillfyllest".

På Billingeritten var det minst två personer som red i Jeans (inte ridjeans). Förutom jeansen var det en person som tävlade iklädd munkjacka med huvan hängande utanför :crazy:. Det senare borde väl iallafall stoppats då det är direkt livsfarligt speciellt på den banan.
Jag sa inget till någon jeansen störde inte mig och munkjackebäraren visste jag inte nummret på.

Jag såg dessa personer jag med, men orkade inte bry mig, eller snarare, hade inte tid med det! Men jag reflekterade över att det inte borde vara godkänt!

För en del år sen så var det ett par personer som tänkte starta med "halsförlängare" på hästarna.
När jag klev iväg till domarna och påpekade att de kanske skulle ta sig en titt blev dom mest besvärade av att behöva lämna veterinärgrinden.

Blir rätt irriterad när domare inte kan påpeka sådana saker. Jag tycker inte det ser någe vidare ut när folk kommer till en tävling i jeans och dessutom munkjacka. Hu :crazy:

Endera är domarna blinda eller bara slöa som låter folk starta i sådana kläder...

/Linnea

Tycker att man ska och ta sådant på allvar som tävlingsledare och domare. TR ska följas, distansen har ju inte så gott rykte innom andra grenar så det gäller ju för oss alla att försöka höja statusen och visa att distans inte bara är lull lull i skogen......

Hej,

"inte nedsättande för ..." är tyvärr väldigt relativt. Någon domare kanske tycker att det är är nedsättande medan någon annan inte gör det. Tyvärr får ni leva med att det kan komma ekipage i munkjackor e dy på ritter. I distansrittens början förekom det att ryttare red i t-shirt och till och med i ärmlöst linne och, visst på vissa såg det snyggt ut men inte på alla. Och vissa av domarna var då väldigt mycket att trycka på att det skall vara tröja med krage (och ärm) och inte nedsättande för ...

"inte nedsättande för ..." är tyvärr väldigt relativt. [...] Tyvärr får ni leva med att det kan komma ekipage i munkjackor e dy på ritter...

Jo visst är det relativt och jag stör mig inte på jeansen (även om jag inte kallar jeans byxor av ridbyxtyp). Borde man inte i fallet munkjacka med utanförhängande huva åtminstonde reagera på säkerheten eller snarare brist på säkerhet? Får man rida i hur farliga kläder som helst? Banan i det här fallet var dessutom sådan att man ofta fick ligga tätt tryckt mot hästhalsen för att inte bli sopad ur sadeln av allt ris som var i huvudhöjd.
Hur ser det ut för arrangören, ridsporten i helhet och distansen i synnerhet om någon skadar sig/avlider pga mycket olämplig klädsel under tävling?

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18