Utrustning till unghästutbildaren som ska rida in ens häst?

clyde89

Trådstartare
Hej!

Jag har äntligen fått tag i två kandidater unghästutbildare till min häst inför inridningen. Dock så kom jag på mig själv att jag inte frågat eller ens tänkt på om man då ska skicka med sin egna sadel? Jag har nämligen ingen sadel som passar i dagsläget... Och i ärlighetens namn så skäms jag över att fråga. :) För en del utav mig tycker det är en självklarhet att jag står för sadeln.

Men beridare kanske föredrar att ha sin egna sadel?

Tacksam för svar på detta skämmiga fundersamma inlägg. :D

Sv: Utrustning till unghästutbildaren som ska rida in ens häst?

Det beror väl helt på tränaren det handlar om! Oftast vill de att man skall ta med all utrustning hästen behöver, men vet flera som ändå använder sina egna grejer om de trivs bättre med det.
Fråga ;)

När jag lämnade bort min häst i somras, så ville hon ha så lite grejer som möjligt, hon red helst i egen sadel och skulle höra av sig om hennes inte passade. Hade lite samma problem som du, ingen riktigt passande sadel hemma.

Vet även när jag stått uppstallad i ett in/tillridningsstall, så såg den killen gärna att man lämnade så lite som möjligt och att det man lämnade var ordentligt uppmärkt (men det var nog mest för att han var slarvig).

Bästa är ju att ringa och fråga, och säga som det är att du i dagsläget inte har någon sadel som passar... Tror att de flesta inridare har sadlar som passar de flesta hästar, om inte annat med lite hjälp av paddar. Men sitter ju inte och nöter så länge på unghästarna. Sen om inridarna inte är så långt bort så kan man ju komplettera med det de behöver när man åker och hälsar på.

Har min pålle på utbildningsstall. Där vill de att hästen har med täcke, träns & grimma.

Åh... Då var jag inte helt ute och cyklade med min osäkerhet. Vilket gör att jag helt enkelt får fråga och då är jag säkerligen inte den första som frågar heller. :)

Tack för svaren!

Jag tycker att du ska fråga.
Vet ingen (i islandshäst världen) som har ägarens sadel, utan använder sin/sina egna sadlar. Jag själv använder också min sadel på alla hästar.

Ett tips; tar du med ex. grimmor, täcken el. liknande så märkt det noga och tydligt! Har själv jobbat i ett stall där vi tränade/ren in andras hästar, och det är inte lätt att hålla reda på allas grimmor! vi föredrog att använda våra egna grimmor, täcken, borstar osv. pga. det är svårt och tar extra energi att hålla koll på andras saker.

Det bästa är ju att fråga.
Själv så "fodrar" jag grimma, samt täcke/n om hästen ska ha det på sig. Gäller då utetäcken eller tjockare stalltäcken.
Dock är det ytterst sällan unga hästar har täcken överhuvudtaget.

Där jag jobbade lämnade ägarna ofta grimma och eventuellt något täcke, och ibland ett träns.

Vi red alltid i våra egna sadlar (fanns många så alltid något som passade) och andra smågrejer använde i också från stallet eftersom sånt är omöjligt att hålla ordning på om ägare lämnar.

Verkar till och med som om marijoteten har varit med om att en sadel ställer till med mer besvär än nytta. :) så bra... Kan jag fortsätta och leta sadel ett litet tag till... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka