Utrustning till shettis. förbättra/byta? Viss omskolning gällande byte i utrustning.

trofé

Trådstartare
Nyligen köpt ett 5-årigt shetlands sto, hon är inkörd och är lugn men pigg och trevlig att köra! Fick med hennes utrustning och tycler att rockarden ligger i framvikt, att skackelremmarna sitter för lågt. Dessutom är hon körd med "sele" bestående av endast däckel med gjordar + brösta. Jag förstår ju att hon behöver en ordentlig sele och med draglinor och baksele. Vad tror ni är vettigast? Köpa en helt ny, eller komplettera den hon har?

Rockarden är också utan svängel, är det vettigt att montera på en svängel på den eller bättre att byta rockard helt då denna som sagt är lite framtung till henne (kanske passar i storlek bättre tille n B-ponny).

De billigare selaran på tex drive out, som kostar under 2000:- men är kompletta, är de ok i kvalite? Är det en bra idé till henne? Och tex globus rockard, eller någon i liknande modell.

Och sen, hur lär man henne att köras med draglinor när hon inte haft det innan. Och vänja sig hur hon ska reagera med bakselen när man går i nedförsbackar, alltså ska bromsa. Ska jag backa lite i körningen och tömköra med selen och draglinorna först?

Tacksam för svar, tips, erfarenheter och idéer!

Sv: Utrustning till shettis. förbättra/byta? Viss omskolning gällande byte i utrustni

Nyligen köpt ett 5-årigt shetlands sto, hon är inkörd och är lugn men pigg och trevlig att köra! Fick med hennes utrustning och tycler att rockarden ligger i framvikt, att skackelremmarna sitter för lågt. Dessutom är hon körd med "sele" bestående av endast däckel med gjordar + brösta. Jag förstår ju att hon behöver en ordentlig sele och med draglinor och baksele. Vad tror ni är vettigast? Köpa en helt ny, eller komplettera den hon har?

Rockarden är också utan svängel, är det vettigt att montera på en svängel på den eller bättre att byta rockard helt då denna som sagt är lite framtung till henne (kanske passar i storlek bättre tille n B-ponny).

De billigare selaran på tex drive out, som kostar under 2000:- men är kompletta, är de ok i kvalite? Är det en bra idé till henne? Och tex globus rockard, eller någon i liknande modell.

Och sen, hur lär man henne att köras med draglinor när hon inte haft det innan. Och vänja sig hur hon ska reagera med bakselen när man går i nedförsbackar, alltså ska bromsa. Ska jag backa lite i körningen och tömköra med selen och draglinorna först?

Tacksam för svar, tips, erfarenheter och idéer!

Enklast är nog att byta ut utrustningen. Beror helt på din ekonomi och hur händig du är.
Selen hade jag bytt ut oavsett. Ja de billigare selarna på driveout är helt ok. Utom att lädret under däckeln kan rynka sig. I så fall kan du lägga ett skydd i ex. neopren under den. (min billiga från driveout har inte däckeln rynkat sig på) vagnen kan du fixa om du är händig. Är du inte händig och ekonomin tillåter så köp en ny. Vad du köper för vagn beror på vad du ska använda den till. Ska du bara nöjesköra vill jag tips om de fina billiga rockarder som finns på: www.jaboruder.se
Draglinorna brukar inte vara ett större problem men däremot kan de behöva vänjas ordentligt vid bakselen...

Ta gärna en bild på utrustningen när hästen är förspänd så är det enklare att tipsa...

Sv: Utrustning till shettis. förbättra/byta? Viss omskolning gällande byte i utrustni

Ok, ska försöka få suport så jag kan fixa bild med henne förspänd!

Jag har en Pfiff Standard till min shettis, kostar 1700 kr och jag tycker att det är helt ok kvalitet. Du sparar nog inte så många kronor på att köpa delar och försöka komplettera/bygga om den sele du har.

När det gäller vagnar har jag inga tips än, letar själv efter något som funkar att tävla i och som man åker bra i. Så jag hoppas att nån annan lägger in några idéer :laugh:

Jag har ju gjort om min sele, och jag tycker den är bra!;)
Man går ju efter ekomomi, häst och hur mkt man kan/vill göra själv:)

Jag är ganska händig (utan att skryta allt för mkt:angel:) så då blir det ju även rätt snyggt och hållbart det man gör.

Till en liten shettis kan man göra mer eftersom det är lätt att göra hållbara saker:idea:

Byta eller fixa vagnen beror hur den ser ut, men det är lättare att fixa selen med det "man har hemma", då kan man ju byta vagn först och sen köpa en bättre sele:idea:

En däckelunderlägg är bra, men en gammal filt duger.
Draglinor: gör av rep o karbinhakar.
Det går att få upp skaklarna fram genom att sätta skakelremen högre, på däckeltampen:idea:

Först och främst måste jag bara säga: Guuuud vilken söt ponny *avundsjuk*.
Var har du svanskappan???
Hade jag varit du så hade jag bytt selen 1600:- på drive out
bytt vagnen:- 5.000:- på jäboruder
tot. 6.600:-
Så har du ett bra och kanonsnyggt ekipage sedan. Rockarden säljer du så får du tillbaka ett par tusenlappar iaf. selen behåller du som tömkörnings/ inkörningssele.
Så hade jag gjort iaf. men jag vet att alla inte har ekonomin till det..
Hade ju gärna sett denna vagn efter din sötnos: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=228

He he, ja hon är super söt! Och jätte trevlig med! Tror nog det kan vara vettigt som du säger ang att byta mot något annat. OCh visst var rockarden du skickade länk till super nice ;) Men någon får gärna sponsra då... ;)

Kan ju sälja selen och rockarden hon har nu, så blir det ju lite bidrag. Mailat dem på driveout och frågat om selarna, de två billigare. Verkade vettiga bägge två.

Någon som har mer svar ang om det är svårt att vänja om henne med draglinor och baksele?

Och just det, din fråga om svanskappa, de jag köpte henne av sa att hon tidigare blivit irriterad av den, och därför kört utan. Har inte hunnit testa med än, tänkte börja tömköra med och se hur hon beter sig. (Bara haft henne en knapp vecka).

Den vagnen är snygg! Men den funkar väl inte på tävling om den bara väger 50 kg? I och för sig kanske den ändå inte är tänkt till buskörning, ser mer ut som en finåkningsvagn :laugh:

Kan bara säga att jag har förstört min häst genom å försöka vänja vid baksele..Både han å jag blev förstörd...Tror aldrig jag kommer att känna mig säker bakom en vagn igen.

Men, jag ska inte leka dommedagspredikant för alla hästar e olika å en del bryr sig inte det minsta. Har själv en som absolut inte bryr sig ett smack om den.
Men vänj ordentligt först.

Tycker din vagn ser ok ut, men du måste göra lite ändringar som inte är allt så komplicerade. Sätt på en svängel, korta skacklarna skulle jag tro..

Ok, vad hände för dig och din häst gällande detta med baksele?

Det är mer saker jag skulle önska gick att ändra på rockarden, fjädring vore guld, broms inte helt fel, och att kunna ändra tyngdpunkten, men som sagt, vissa saker kan man ju förbättra själv.

Söt ponny :love:

Men jag tycker att vagnen ser för stor ut. Dessutom lovar jag att du kommer sakna fjädring och då blir det en del pyssel att bygga om. (Har själv en ofjädrad just nu :crazy: ) Svängel och bakselefästen är däremot inte så svåra att bygga om man har tillgång till svets.

Selen går nog att fixa till, men om du ska komplettera med baksele, svansrem och draglinor är du nog uppe i priset av en ny sele om du inte kan bygga själv av väldigt billiga material.

Högre skakelfäste går väl som _L_ säger att göra med de remmar du har. Om du sätter skakelremmarna i samma rem som går mellan däckeln och bröstan. Kan hända att det blir lite trixigt när du ska spänna för bara... Draglinor går att göra av rep, men svansrem och baksele kan väl bli knepigare.

Mina hästar reagerade inte så mycket när vi började öva med baksele. Tömkör med grejerna på och skramla runt med det så att hästen märker att de finns där och tar i ibland.

Se till att ha medhjälpare och håll er på ganska plant underlag till en början sen när du spänt för, så att de inte behöver bromsa vagnen så mycket med bakselen direkt.

Svarar mig själv här... Jag hittar inte sidan där jag läste om viktreglerna nu, men i en annan tråd så står det att 90 kg är minvikten om man kör PAR. För enbet är det fri vikt :laugh:

Den vagnen är snygg! Men den funkar väl inte på tävling om den bara väger 50 kg? I och för sig kanske den ändå inte är tänkt till buskörning, ser mer ut som en finåkningsvagn :laugh:

Jo den är tävlingsklar. Iaf. i lätta klasser..Och det finns flera ekipage som tävlar med den i maraton. Jag pratade med henne för en vecka sedan ang. den vagnen då jag är sugen på en så vi tuffade iväg våra 30 mil och kikade på den.

Någon som har mer svar ang om det är svårt att vänja om henne med draglinor och baksele?

Och just det, din fråga om svanskappa, de jag köpte henne av sa att hon tidigare blivit irriterad av den, och därför kört utan. Har inte hunnit testa med än, tänkte börja tömköra med och se hur hon beter sig. (Bara haft henne en knapp vecka).

Draglinorna vänjer du henne vid genom att tömköra mycket med dem och sväng en hel del så hon trasslar in sig i dem (givetvis inte förrän hon inte reagerar på dem när hon går rakt fram.
Bakselen börjar du med att ha på när du tömkör. SEdan är det bra om du kan ha två medhjälpare som drar bakselen framåt först när hon står still och sedan i rörelse så hon vänjer sig vid att det tar emot. Sedan när du börjar köra med den så kör du först bara på jämn mark. Sedan låter du henne prova bakselen med vagnen när du och ev. en medhjälpare går vid sidan av och sedan med dig i vagn och medhjälparen går. Tar man det lugnt och lyssnar på hennes signaler så brukar det inte vara några problem.
Att hon blir irriterad av svanskappan beror på att med den typen av sele så bromsar de hela ekipagets vikt med remmen som skjuter på mot frambenen och med svansroten. inte vidare trevligt och jag förstår henne. Börja även här med att återigen vänja sig vid svanskappan genom att promenera, tömköra, tömköra med vagn och bygg på vidare...

Vilken snygg liten ponny!:love:

Men jisses inte bra att du kör utan svanskappa...

Klart har du pengar kan du väl köpa nya grejjer, men det kanske inte va din första tanke då du köpte ponnyn med sele o vagn? Hur tycker du? Tänker du tävla? Tittat på bättre begagnat? Duktig att fixa själv? (Inget du behöver svara på, men det ger ju vägledning för din egen skull vad du vill satsa på:))

Nya vagnar *globus* e ju billiga, men man ska nog inte bli förvånad om dom är lite veka:crazy:
http://www.hastsportguiden.com/annons/search.asp?action=show&add=631&preview=718
Men till en liten ponny kanske dom funkar bra:idea:

Du måste tömköra en hel del när du vänjer henne med nya seldelar. Hoppas hon funkar bra när du tömkör nu, hon ska ju vara lyhörd och reagera på alla komandon, annars kan det bli mindre bra om hon inte är van vid tömkörning + en ny sele. (Ja jag har en häst som funkar bra att köra men inte att tömköra).
Man kan longera oxå, men se till att hon är lyhörd även där, innan en ny sele testas.

Man börjar försiktigt, om hon är känslig kan det räcka med påselning i stallet/boxen och sen räcker det för dagen.
Man gör så och ökar längden hon har selen på sig och börjar sen med att gå ut en sväng. Sen drar man och väsnas med selen och tömkör. Du märker ju på henne hur fort hon accepterar det!:)

Har haft en shettis i 20 år (hon e 30) å hon har varit i avel tills för 6 år sen. Hon har alltid varit pigg och frisk, men bara gått som sällskap (en speciell dam att handskas med;))
Eftersom jag känner henne väl och vet hur hon reagerar va jag lite kaxig och selade på och körde en sväng (min brorsons tjejj ville så gärna göra nått med nån av hästarna). Hon är körd en gång under den tiden jag haft henne. Hon va presis som hon brukade och brydde sig inte värst. Nu vet ja inte om hon va körd innan (köpte henne från en cirkus) men det va inga problem alls. Men sen har jag haft många hästar som skulle vara körbara, inget jag skulle vilja ha framför en vagn:eek: Alla e olika;)

Enkel nylonsele kanske? http://www.selar.se/
Fast med en baksele (Granngården; källquists; HMC baksele) funkar ju selen om du gör egna draglinor, bakselen kostar 370 kr.

Ja jisses va jag predikar, hoppas de va till nån hjälp iaf=D

Svarar alla.

Jo, visst går det att komplettera, men just nu tror jag ändå att det lutar mot en helt ny sele, då passar allt ihop och det känns bäst just nu.

Ang avsaknaden av svanskappa. Som jag skrev tidigare. Föregående ägare sa att hon blev irriterad av den när hon kördes. Därför har jag valt att ha den utrustningen hon är van vid de två gånger jag hittills kört henne under den knappa veckan jag ägt henne :)

Har i dags läget inga planer på att tävla med henne. Men klart att det är bättre att köpa en rockard godkänd för tävling om jag ändå köper en, då kan jag ju välja sen.

Kollat runt efter begagnat, och det som är vettigt är tillräckligt dyrt för att det nästan ska löna sig att hellre köpa helt nytt.

Ang att fixa själv. På rockarden skulle vi nog kunna fixa en hel del. Men då blir det ändå till att fixa fjädring, svängel, öglor för baksele mm Så frågan är om det inte vore enklare om inte annat att köpa en annan... Ekonomiskt så går det ihop, men det blir ju ändå en del pengar...

Det någon skrev om Globus rockard, är det något att titta på? Hört varierat om dem. Den hos Jäboruder jag blev tipsad om högre upp verkar ju stabil i alla fall.

Och tusen tack för alla söta ord om henne! Ska hälsa henne, hon brunstar för fullt och mottager all uppmärksamhet tacksamt ;)

Globus är i vekaste laget. Däremot så finns ju jäboruders rockard som är en "globus" i förstärkt modell. Kommer nu dessutom med skitsnygga böjda skaklar. Mer bilder på dem finns på: www.sulkies.eu (tror det är rättstavat annars får du ändra stavningen något)
Har känt på vagnen själv och gillar den.

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 210
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 920
Senast: kolblakkur
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 417
Senast: Bubbaz
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: IdaaaSun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25