Utrustning och Klädsel på Dressyrtävling

Void

Trådstartare
Hallå! :D

Nu tänker jag bombardera er på buke med frågor! :p

1. Får man tävla i dressyr med hoppsadel och gjord utformad för hoppning?
2. Får man tävla i jeansridbyxor? Skulle domarna dra ner poäng pga att man inte rider med traditionellt vita byxor?
3. Vad kommer domarna säga om en hjälm som generellt sett inte syns på dressyrbanan, tänker specifikt på Covalliero Jump! som är en svart plasthjälm som är en ganska typisk "hopphjälm"? Får man poängavdrag?
4. Får man rida dressyr utan nosgrimma? Har för mig om att detta inte är okej, så då slänger jag in nästa fråga... Pullarnosgrimma, är det förbjudet på dressyrtävlingen?
5. Om man tävlar Fjording, tävlar man som ponny, eller som häst? Någon har sagt att man får ställa upp i båda men jag är osäker :o

Tack för mig! :bump:

1. Får man tävla i dressyr med hoppsadel och gjord utformad för hoppning? Ja.
2. Får man tävla i jeansridbyxor? Skulle domarna dra ner poäng pga att man inte rider med traditionellt vita byxor?
Nej! Du får inte tävla med jeans ridbyxor på en lokal, regional eller nationell tävling. Pay and Ride kan man få det med men,det är upp till dom som anordnar tävlingen.
3. Vad kommer domarna säga om en hjälm som generellt sett inte syns på dressyrbanan, tänker specifikt på Covalliero Jump! som är en svart plasthjälm som är en ganska typisk "hopphjälm"? Får man poängavdrag? Tror inte att dom bryr sig om hjälmen.
4. Får man rida dressyr utan nosgrimma? Har för mig om att detta inte är okej, så då slänger jag in nästa fråga... Pullarnosgrimma, är det förbjudet på dressyrtävlingen?
Nej, man bör rida med en engelsk nosgrimma eller en remont.
5. Om man tävlar Fjording, tävlar man som ponny, eller som häst? Någon har sagt att man får ställa upp i båda men jag är osäker :o
Det beror ju på hur hög Fjordingen är. Alla över 150 cm bör ju gå som storhäst.
Jag är ju ingen expert på dessa frågor men, ta en titt i TR så kommer det nog att klarna i det mesta ;)

Korrigering - visst får du lov att rida i jeansridbyxor om du vill. TR ställer inga krav på att de ska vara vita. Enda kravet är att du bär ridbyxor, således kan du välja vilken färg/mönster du vill.

Du hittar svaren på dina utrustningsfrågor här , på TR för dressyr, även utförligt med bilder på vilka nosgrimmor etc. som är tillåtna (det är lite klurigt med pullarnosgrimman, även om den nämns). Och du behöver som sagt inte inte ha dressyrsadel etc, och du kommer definitivt inte få avdrag för din hjälms utseende. Och var fjordingen hör hemma beror på mankhöjden, precis som tidigare nämnts.

Då tackar jag för svar :bow: Har läst i TR men har hört annat av folk som tävlat, bland annat att icke-vita byxor och hjälm har lett till poängavgdrag etc... Och att man inte får tävla med hoppsadel och/eller hoppgjord :d Pullar är det jag har varit mest osäker på och vill gärna att någon som tävlat i detta/försökt tävla med detta säger vad som gällde på den tävlingen :grin: Jag tänkte också att det borde bero på mankhöjd, men har hört av någon att man nämligen kan tävla båda och blev osäker :confused:

Då tackar jag för svar :bow: Har läst i TR men har hört annat av folk som tävlat, bland annat att icke-vita byxor och hjälm har lett till poängavgdrag etc... Och att man inte får tävla med hoppsadel och/eller hoppgjord :d Pullar är det jag har varit mest osäker på och vill gärna att någon som tävlat i detta/försökt tävla med detta säger vad som gällde på den tävlingen :grin: Jag tänkte också att det borde bero på mankhöjd, men har hört av någon att man nämligen kan tävla båda och blev osäker :confused:
Du kan tävla en ponny bland stora hästar, men du kan inte tävla en stor häst bland ponnyer!

Du kan tävla en ponny bland stora hästar, men du kan inte tävla en stor häst bland ponnyer!
Var det inte någon paragraf som reglerade det med att tävla "ponny" i stor häst klass?
Om du väljer att tävla i stor häst klass får du inte under samma ryttare tävla med den hästen som ponny. Undantag kan endast göras om hästen tävlar under annan ryttare i ponny klass. Eller har detta försvunnit ur TR?

Var det inte någon paragraf som reglerade det med att tävla "ponny" i stor häst klass?
Om du väljer att tävla i stor häst klass får du inte under samma ryttare tävla med den hästen som ponny. Undantag kan endast göras om hästen tävlar under annan ryttare i ponny klass. Eller har detta försvunnit ur TR?
Det togs bort för några år sedan.

@Frokennordberg Jag tog mig tiden och laddade ner TR och jag blev faktiskt förvånad över att det står bara ridbyxor! :) Jag som är lika gammal som dinosaurierna har för mig att det har stått i TR att vita byxor ska bäras under tävlingen.

Av någon anledning är det en av de mest stötta och blötta frågorna, men mig veterligen har ingen någonsin kunnat påvisa att det någonsin har stått med i ett TR för Sverige.

Men vissa grejer har fått fäste ordentligt och just angående de vita ridbyxorna är nog det som är allra bäst befäst, haha. Inte så förvånande förvisso, just dressyren är ju överlag väldigt detaljerad i färger på klädsel etc, speciellt jämfört med hoppningen där du inte har några färg/nyanskrav överhuvudtaget. Och majoriteten har ändå vita ridbyxor, det hör ju till på något vis :)

/QUOTE]
Du får numera rida med pullarnosgrimma.Se TR dressyr mom 210, punkt 4.

Men vissa grejer har fått fäste ordentligt och just angående de vita ridbyxorna är nog det som är allra bäst befäst, haha. Inte så förvånande förvisso, just dressyren är ju överlag väldigt detaljerad i färger på klädsel etc, speciellt jämfört med hoppningen där du inte har några färg/nyanskrav överhuvudtaget. Och majoriteten har ändå vita ridbyxor, det hör ju till på något vis :)

Jo det är väl så :D Tävling = Vita ridbyxor :rofl:

När jag började rida, anno mitten 1800-tal, så köpte man beiga ridbyxor, just av den anledningen att de även skulle gå att tävla i. Så att det nån gång skulle ha stått just vita, det måste i så fall vara göööör längesen.
Sen eftersom jag är av den äldre generationen så skulle jag aldrig tävla i jeansridbyxor, av den enkla anledningen att det är en beömningssport. Även om domaren inte ska bry sig, så tror jag det påverkar helhetsintrycket.

@Marty Jaså, då får jag ta och ladda ner den nya TR :up: Tackar! :bow:
@Blandrastik Då får domarna säga vad de vill, ska nämligen rida i mina älskade jeansridbyxor så länge det är tillåtet och om jag ska tävla :p Tycker själv att svarta jeansridbyxor är det snyggaste som finns och det ska ju inte vara en utrustningsfråga, lite kul att gå emot strömmen :rofl:

en omätt häst startar som stor häst. En ponny med mätintyg kan starta med överårig ryttare i avd b ponny samt i storhästklasser, eller med junior/under 20 i ponnyklass.

allt står i tr :)

en omätt häst startar som stor häst. En ponny med mätintyg kan starta med överårig ryttare i avd b ponny samt i storhästklasser, eller med junior/under 20 i ponnyklass.

allt står i tr :)

Jag har aldrig sett avdelning B om det inte är en tävling för ryttare med funktionsnedsättning (edit: alt. om det är väldigt stort startfält)?

Nu tänker jag bombardera er på buke med frågor! :p

1. Får man tävla i dressyr med hoppsadel och gjord utformad för hoppning?
3. Vad kommer domarna säga om en hjälm som generellt sett inte syns på dressyrbanan, tänker specifikt på Covalliero Jump! som är en svart plasthjälm som är en ganska typisk "hopphjälm"? Får man poängavdrag?

Tack för mig! :bump:

Du har ju fått svar på dina frågor, ett tips är också att läsa på Tävlingsreglementet. En brukar få träna på att hitta i dem när en tar det gröna kortet. Grönt kort måste ryttare ha från och med det år denne fyller 14 år, innan det tävlar man med hjälp av vuxen som har grönt kort.

HÄR finns tävlingsreglementena. Första är regler för samtliga grenar, andra är specifikt för dressyr.

När blev det tillåtet? För visst har det varit otillåtet att tävla dressyr med magplatta? :confused:

/Lady_S

6.1.
Sadel ska användas vid all ridning på
tävlingsområdet och vara av engelsk typ
(se bild), försedd med stigläder, stigbyglar
och sadelgjord. Vojlock av tyg, läder eller
skinn och
dämpande mellanlägg är tillåtet.
Mellanlägg får placeras mellan sadel och
vojlock eller under vojlock.
Dämpande sitsinlägg för ryttare är inte tillåtet.

Det står inget alls om magplatta, däremot så specificeras inte gjorden alls.

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 445
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hallå :D Nu börjar tankarna gå till framtida häst och då är ju den stora frågan vad ska man köpa för sadel egentligen? Jag planerar...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Void
·
Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 814
Senast: Mountains
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.