Utrustning innan/under treårstestet?

the_connemara

Trådstartare
Laddade hem pdf-filen från SPAF om råd o anvsningar till treårs (ponny) och där stod det att ponnyn fick ha benskydd fram under löshoppningen.

Nu funderar jag på hur vi ska göra med pålle hemma. Han har hoppat med skydd runt om (vill alltid ha det vid löshopp även om oskott), senskydd fram o låga bak. Ska han gå treårs kommer han dock allra troligast vara skodd bak iaf (ev fram) pga hovskada. Men uppenbarligen så får han ju inte ha skydd bak där ändå så det är ju inte mkt o göra åt.

Frågan är då hur man ska göra hemma för han får ju hoppa ngra gånger (för samma tränare som i höstas) innan, ska man ha skydd då för säkerhets skull som vanligt eller ska man vänja honom vid att inte ha det?
 
Sv: Utrustning innan/under treårstestet?

Jag skulle nog låta den hoppa någon eller ett par gånger utan skydd bak så den är med på vad som gäller. För övrigt ha benskydd runtom för säkerhets skull.
 
Sv: Utrustning innan/under treårstestet?

min har jag bara senskydd fram på för han kan bli lite nonchi med bakbenen.
Jag trodde dock att man fick ha skydd bak fast låga.
de är mkt man ska lära sej om dessa 3 års visningar.
 
Sv: Utrustning innan/under treårstestet?

Tänkte så med, beroende på hur många hoppningar det blir innan så ha dem på iaf den/de första gångerna...
 
Sv: Utrustning innan/under treårstestet?

Ja det tog jag nästan om en självklarhet då många skor till testen, iaf bland stora hästar. Fast de kanske har annorlunda regler. Men i råd o anvisningar (iofs för 2006 men jag läser allt jag kommer över :D) stod det under löshoppning: "Utrustning
Ponnyn skall vid löshoppning vara försedd med träns. Tyglar bör vara avmonterade. Senskydd och damasker på frambenen får bäras. Medhjälpare och visare skall bära godkänd hjälm."

Jag filar oxå på vadför något jag ska hålla honom i. Kedjegrimskaft går fetbort och vanliga grimskaft är så fula att bara trä änden igenom bettringen innan man släpper. Får försöka hitta ett fint i läder på Skandinavium :D *vaddå nojjig*
 
Sv: Utrustning innan/under treårstestet?

du kan ha tyglar med snabbhakar. :idea:
I löshoppningen så står mina stilla mellan de 2 stopparna , då behöver man inte hålla i dom.
Vid vidning för hand så har jag nog helst tyglar.
 
Sv: Utrustning innan/under treårstestet?

Fan vad smart jag är ;) Han var på en löshoppnings"tävling" i höstas o då var vi bara två alltså höll jag honom mellan varje gång eftersom vi var en för lite. MEn på treårs kommer vi ju göra som vanligt o ha honom lös *tankeförmåga?*

Snabbspännen är ju smart, fast jag tycker de är så urbota fula och låter så illa :crazy: Men kan ju skaffa ett par o ha till sådana tillfällen :idea: Tänkte ha vanliga tyglar till visningen, föredrar oxå det.

Men, visar ni i vanligt träns eller i visningsträns? Flätat eller oflätat? Lutar åt att en valack (som dessutom är stor och i ridhästmodell snarare än ponny) som min borde väl se snyggast ut att visa i "ridträns" (eng nosgrimma) och flätat, eller?
 
Sv: Utrustning innan/under treårstestet?

haha man blir lätt förvirrad ibland men vi förlåter dej ;)

ja snabbspännen är fula men praktiska på 3 årstest..
Jag visar ivanligt träns med achengrimma och flätat eftersom de inte är nån ren connemaratillställning vi ska på.
 
Sv: Utrustning innan/under treårstestet?

Mmm så tänker jag nog med göra, känns mer som "tävling" än utställning...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: Liten
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp