utrustning i 4 års championat

meadow

Trådstartare
Vilken utrustning får användas i semifinalerna i 4 års champ ? samma som på en vanlig lokal/regional tävling? Står på swedehorse hemmasida att godkända bett är enligt TR II sid 42 bild 1,3. har tyvärr inget TR hemma så jag kan inte kolla. men ett vanligt delat gummibett är väl OK.
Sen är det väl som vanligt? senskydd, martingal ? ( och så klart sadel).
vad har ni på era 4a åringar?

Sv: utrustning i 4 års championat

Jag har inte TR II, men det står så här under betsling "Enbart tränsbett med rörliga ringar eller tvåledat tränsbett med rörliga ringar där tygeln är fäst i ringen är tillåtet (TR II, sid. 42 bild 1,3)
Benskydd
Viktdamasker eller skydd som har som funktion att påverka hästens teknik får ej användas. Maxvikt på bakbensskydd 0.2 kg.
Häst får ej vara lindad."

Det är alltså tvådelat eller tredelat tränsbett med runda och rörliga ringar som gäller, vad jag ser står inget om materialet, och förra året reds en häst jag vet på gummibett där. Martingal får man ju ha på andra hopptävlingar, så det får man säkert ha här också.

Bettet måste ha metallkärna, alltså man får inte rida på de mjuka typ silikonbett odyl utan endast de med metall inuti. Och som ovan sa endast runda "lösa" ringar två eller tredelat (rakt är inte godkänt).
Vad gäller martingal står det helt stilla, man får inte ha det på bruksprovet eller kvaliteten på 4-åringarna men det står helt stilla i huvudet vad som gällde i finalen ifjor, men står det inget så borde man få ha det.
Tänk på att kolla vad dina bakskydd väger är flera "vanliga" som inte klarar viktgränsen. (Vanliga eskadron går bra om det är sådana du har) Ytterligare en sak att tänka på är om du har skydd som ligger nära gränsen (eller tex fårskinn i dem) att vid framridningen om det är blött så fastnar ofta en massa skit som gör att de väger betydligt mer och du kan åka på en vägning efter start inte kul om skydden då ligger över vikten. Själv gjorde jag så ifjor att jag bytte till "tävlingsskydden" (har fårskinn i dem) precis före start. För något år sedan blev en diskad i F-bo pga att hennes läderskydd när de blev blöta blev för tunga inte kul precis att hamna i den sitsen.

har ett vanligt gummibeklätt delat bett så det borde vara ok. hästen är väldigt känslig och fungerar bäst med detta.
men just martingal funderar jag på, precis som föregående skrev får man inte ha det på kvalitet el bruksprov. men det här är ju mer som en vanlig hoppklass.
Jag har Eskadrons senskydd så de skall klara viktgränsen. läste också om ryttaren i Falsterbo och har hört henne kommentera det med för tunga senskydd. tycker att det var konstigt att de inte fick väga dem när de hade torkat. allt vått väger ju mer.
Nu slipper man tänka på det eftersom semifinalen går inomhus.

Ni som har erfarenheter om semifinalen i hoppning skriv gärna mer. ex utrustning, vad man ska tänka på vid själva ritten, bedömning mm.

Vad har du för stam på din som kvalat?

Min står med 2 nollor så det blir ingen för oss. Han blev sjuk i somras när han hade en nolla och sen var det karenstider osv. Nu har han gått tre tävlingar med 4 fel i de två sista. En utbrytning på sista hindret som var ett livsfarligt vitt plank plus ett nedslag i söndags pga att han bockade så han inte hann se hindret.

Lite trist men så är det! Nu har man iaf en 4-åring med stor tävlingsrutin och som egentligen fungerar jättebra.

Jag funderar på att åka upp till Örebro och kolla. Vart ska du visa din?

min är en tysk import( mecklenburgare) som jag köpte för nästan precis ett år sedan direkt från tyskland. e en hingst som heter Cardos med Capitol i härstamningen. ue Altan-Jupiter. hon var bla premieföl i tyskland. trevlig och mkt prisvärd häst. hon var liten och därför billig. nu har hon växt till sig och närmar sig 165 cm.

Jag lyckades kvala henne tidigt på få klasser så hon har haft ordentligt sommarlov. Jag har startat henne i 3 klasser under hösten med 0 fel i alla. sista var nu i heglen i Dagstorp. den gick inne och jag ville ge henne en start inne eftersom semin i Helsingborg går inomhus.
startade i 90 cm med 0 fel. borde egentligen vara nöjd då hon inte alls var tittig och var fin på hinder. tyvärr blev hon stark och hade ett övertempo. gissa om jag övar övergångar nu.
Hon har bra hoppteknik och har haft lätt för sig.Hon har lekt sig över hinderna( och emellan). detta har fört med sig att hon blivit hoppglad och lite stark på hinder( svårt endå att vara missnöjd då hon har varit klockren på hinder i sina 5 sista starter). Hon hoppar bäst om det är lite tittiga hinder som dämpar lite. så jag hoppas det blir en svår bana i Helsingborg!!

I övrigt är det som en vanlig tävling, du får ha martingal och även huva om du vill det!

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Dressyr Jag går och funderar på att starta i en dressyrtävling på klubbnivå och har suttit och läst TR angående utrustningen men känner mig lite...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: Magiana
·
E
Hoppning Vilka hästar är det som får vara med i 4 års championatet i hoppning? Måste hästen vara svenskfödd? Jag har för mig om man ska vara...
Svar
2
· Visningar
1 349
Senast: Cestdaccord
·
S
Hoppning Har kvalat min 4-åring till 4-års championatet (dvs semifinalen). Läser följande på Swede Horse´s hemsida angående bett: "Bett...
Svar
7
· Visningar
1 706
Senast: Simpson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka