Utrustning för tömköring

P

Pepinos matte

Jag tänkte börja tömköra min lille pålle. Vi tänker ta ut en tränare/åka till en som tränar både oss och hästen. Varken häst eller jag har tömkört förut. Nu funderar jag lite på vad jag ska köpa för utrustning. Finns det olika typer av tömkörningsgjordar? I så fall vilka och vad är det för för/nackdelar med de olika typerna. Olika tömmar? Vad ska jag tänka på?
Det är en rätt kraftig typ av häst, korsning welshcob och troligen frieser i honom också om det har någon påverkan på vilken utrustning man ska välja. Tacksam för alla tips.

Sv: Utrustning för tömköring

Jag är ingen expert på tömkörningen, men när jag tömkörde ett halvblodssto innan inridningen använde jag en neoprenegjord från Hööks till ett hyggligt pris (449:- tror jag), vanliga tömmar som jag satte fast i översta ringen på gjorden, och ett vanligt träns(utan nosgrimma :P). Gjorden är att rekommendera, den var mycket ställbar och mjuk. Om hästen får skav från gjorden kan man lägga ett tunt schabrak under den.

Lycka till med tömkörningen :)

Jag använder den hööks har i nylon (?), men jag rekommendar att ha svanskapa när man använder den dör gjorden har en förmåga att glida fram för mig...

Men skulle jag köpa en ny skulle jag köpt en med stående ringar eftersom det blir lite enklare att hålla tömmarna raka :angel:.
Mvh
Emma

Här kommer lite bilder på gjorden :)

15476033.jpg

15476034.jpg

På bilden min medryttar b-ponny :)

Mvh
Emma

Vissa tycker det är kanon att tömköra med sadeln, och ha tömmarna genom stigbyglarna. Stigbyglarna fästa med en rem under magen, så det inte kan komma så mkt utåt.. Men den här varianten är kanske bäst på unghästar, själv har jag inte testat den än..

en ok gjord, många bra tips nedan, kan vara bra att ha flera möjligheter på infärsningshöjder o möjligheter, o stoppad "hård" däckel är att föredra, men går bra med en mjuk oxå...
det vanliga huvudlaget fungerar bra. fixa långa stadiga tömmar, jag föredrar läder, men det kan bli lite för tunga för ponnyer, men vävribb med stroppar är oxå bra.
sen en körpisk och/eller longerpisk om du vill tömlongera, jätte nyttigt för alla åldrar!
Lycka till!:bump:

fast då kan vi nog ha lädertömmar för han är verkligen ingen ponny... I så fall en väldigt kraftig sån (600kg). :)

1. Försök att köpa en gjord med uppåtstående ringar. Då kan tömmarna löpa enklare.
2. Köp även tömmar som har lite tyngd i sig. Behöver inte vara lädertömmar (som jag personligen tycker blir för otympliga i mina små tjejhänder) men tunga "tyg"tömmar. Annars blir tömmarna för sladdriga och det är otroligt mycket svårare att tömköra. Tyngden ger stabilitet till hästen och fungerar ungefär som ett lättare stöd från din hand även på lång tygel. Det hjälper både dig och din häst speciellt om ni är nybörjare båda två.

fiskmos har ju ingen dålig idee där med "tygtömmar" ligger ofta väldigt bra...
hur går det med införskaffande i övrigt då?
när får vi se bilder?:bump:

Det ska vara en rejäl gjord med flera inspänningsmöjlighet och en riktig däckel som sitter stadigt. Jag har en Chetak, det finns säkert fler liknande. Prisklass ca 1500kr. Tömmarna ska vara av läder, inget nylon eler tygskräp, det finns nätta, fina tömmar för "tjejhänder", i olika längder, på Tärnsjö. De är faktiskt inte så mycket dyrare än lädertömmar på andra ställen.

Ska du gå kurser, lära dig att tömköra och arbeta hästen på rätt sätt så måste utrustningen få kosta en slant. Kolla runt på beg marknaden om plånboken är tunn, det säljs en hel del tömkörningsgrejer faktiskt.

jag tömkör mycket och hade aldrig kunnat ha nylontömmar eller en gjord utan uppåtstående ringar runt om. När jag tömkör andras hästar tar jag alltid mina egna tömmar, det är i dem känslan sitter! Vill man ha ut max av sin tömkörningstimme och få det där lilla extra hos både en själv o hästen så krävs det bra grejer, inget halvfabrikat. Så jag :bow: jeeves inlägg.
Kalla mig trångsynt, men just så är det! Tunna tömkörningstömmar från tärnsjö helst och en läderdäckel! De kan du ha livet ut!

billigare alternativ kan vara globus tömmar och gjord, i råläder. Har använt dem ibland och är ganska nöjd med dem.

Det beror väl på hästen, vilken tyngd på tömmarna som är optimal? Jag har varit på tömkörningskurs hos mycket kompetent och välmeriterad instruktör och lånade dennes utrustning. H*n rekommenderade lätta vävtyglar till min känslige häst (trots att han inte är ponny). Men generellt så stämmer det nog att läder funkar bäst för det mesta.

En sista åsikt:) sen ger jag mig helt!
Du ska hålla i dem oxå... och mina tunna lädertömmar är nog lika lätta som en tung vävribbtygel, men inte sladdrig i vinden som en vanlig kass vävribbtygel.
Jag vill gärna ha lite stöd på tömmen, annars kunde jag kört med hängande lädertömmar och bettlöst. Vilket många rekommenderar till just tömkörning, bettlöst!

En annan riskfaktor är att de lätt går sönder, både framme vid spännena och mitt på tyglinan. Har varit med om två incidenter med andras tygtömmar, därför har jag alltid mina egna.

Jo jag tycker också bättre om läder! Men den tränaren valde som sagt vävtömmar till min häst. Det var rätt länge sen nu så jag kommer inte riktigt ihåg argumenten, men det var i alla fall inte hängande tömmar och bettlöst utan "vanlig" traditionell tömkörning med välkänd, duktig kusk.

hej jag använder en vanlig gammal sliten körgjord och tömmar och det är biilliga grejer iallafall där jag bor.:) håller !

Håller helt klart med vad gäller lädertömmar, den känslan går inte att få med tygtömmar som känns mycket fladdrigare.

Kör alltid med rakt bett (odelat), min instruktör rekommenderade det från början och sedan har jag det av ohejdad vana. Funkar mycket bättre än delat. Tror det har något att göra med hörnpasseringar, då kan jag ge efter på ytter på ett annat sätt och det gör att jag lättare får hästen på ett spår. Kanske nån som har en bättre förklaring? :)

En bra pisk kan jag också rekommendera. En lagom lång och inte en sån som är stum pisk bara halvvägs och sen ett par meter lina, utan själva pisken ska vara lång och sen behöver inte linan vara det. Man ska kunna sätta den precis där den behövs, långa lösa linor går nästan bara att klatcha med, och det gör ingen nytta. Jag tycker det är mycket värt att se till att hästen tar pisken på rätt sätt, inte är rädd för den utan accepterar korrigeringarna man gör.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Görel
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 167
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp