Utrustning för tävling

matildadahlgren

Trådstartare
Jag undrar lite hur reglerna ser för utrustning på dressyrtävlingar. Vet till exempel att i vissa klasser så är det kandar som gäller. En klasskompis till mig blev utesluten för att hon red in med benlindor, vad för regler är det som gäller med det?

Är det vissa saker som inte alls är okej/vissa saker som är ett måste?

När man tar grönt kort får man lära sig att hitta i TR (Tävlingsreglementet) där sådana regler finns. Dessa måste man känna till om man ska tävla. Det finns ett gemensamt och ett för varje gren.

I TR Dressyr så står om specifika regler kring dressyr. Anledningen till att man måste ta grönt kort för att få tävla är bl a att man ska lära sig vilka regler som finns. Barn behöver/kan inte ta grönt kort själva men då måste de ha en vuxen med sig som har det. Då är det den personen som har ansvaret för att reglerna följs, men tyvärr är det barnet som drabbas med uteslutning om något inte är ok.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/

Allt står i TR under utrustningsavsnittet. Men som exemplet ovan är det inte okej med någon form av benskydd/lindor eller boots.
Enkelt sagt så ska hästen ha träns (eller kandar om det är en sådan klass) med godkänd nosgrimma, sadel av engelsk typ och nummerlapp med rätt hästnummer.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 096
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 810
Senast: SiZo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama