Utrustning för islandshästen?

K

Klaralove

Hej! :)
Ni som har erfarenhet av islandshästar eller äger en; Visst har islandshästen särskild utrustning? Sadel? Även träns?
Själv vet jag nästan ingenting om dessa söta hästar. :D
Berätta gärna lite! :P

/Klaralove :)

Sv: Utrustning för islandshästen?

Du kan använda vanlig utrustning, inga problem.

Sadlar man vanligen använder är sk islandssadlar, eller dressyrsadlar. Islandssadlar är ungefär av dressyrmodell men ofta lite flatare i sätet. Tränset har ofta nosgrimma separerad från resten och saknar käkrem (och ibland pannband).

När jag började med islandshästar för 15 år sedan DÅ var det särskild utrustning.
Det var islandssadlar och så bara "måste" man ha svanskappa, för det hade ju alla! Man frågade inte efter varför, det bara var så.

Sen efter hand när folk blev mer medvetna och började forska i saker å ting så kom dom på att det gick lika bra med vilken sadel som helst. Och svanskappan var ju bara till för att sadlen inte skulle glida framåt.

Jag har en bomlös sadel nu till min islandshäst. Däremot har jag svängda islandsstigbyglar samt ett islandsträns. Tycker inte om massa remmar, annars kan man ha vilket träns som helst.

sadeln är ju speciell. typ en dressyrmodell fast platt typ. för att ma ska kunna tölta. det är kanske lite svårt att tölta i en hoppsadel.haha
men tränset antar jag är speciellt fär att det äär ganska enkelt och dom är endast i en storlek "islandstorlek". Skyddsboots eller viktboots använder ju endel. vojlock kanske är det vanligast? eller padd. Jaa, man kan nog använda lite vad som helst fast en islandshästsadel är nog ett måste.

Håller med det någon skrev om att det var vanligare för några år sedan med mer speciell utrustning för bara islandshästar. Bara ribbade, långa, flata sadlar och enkla träns med remontnosgrimma eller utan nosgrimma och med käkrem istället.

Nu upplever jag att de allra flesta har vanliga dressyrsadlar och vanliga träns. Tycker det är positivt, att vi använder det som passar hästen, oavsett för vilken ras det är anpassat.

sadeln är ju speciell. typ en dressyrmodell fast platt typ. för att ma ska kunna tölta. det är kanske lite svårt att tölta i en hoppsadel.haha
men tränset antar jag är speciellt fär att det äär ganska enkelt och dom är endast i en storlek "islandstorlek". Skyddsboots eller viktboots använder ju endel. vojlock kanske är det vanligast? eller padd. Jaa, man kan nog använda lite vad som helst fast en islandshästsadel är nog ett måste.

Jag har vanlig dressyrsadel till mina hästar, en Prestige Hippos dressage somt en Jessica Crown. Huvudlagen är utan käkrem, den fyller ändå ingen funktion samt enkel remont nosgrimma.

Vi använder vojlock, skyddsboots endast vid behov och bettet är ett vanligt 3 delat med tungfrihet.

Nu ingick inte detta i frågeställningen...Men vad jag behöver till min ena islandshäst som jag inte behövt till andra hästar är eksemtäcken och huvor.

Annars tror jag man kan ha samma som till 'vanliga' hästar. Vad jag tyckte var lite knepigt först när jag flyttade till det stora islandhäststall jag står i nu är att man använder så lite som möjligt. Inga schabrak och sånt. Jag har tom anammat detta själv nu. :eek:

Till min tant har jag bomlös sadel (ser ut som en vanlig sadel), en dressyrsadel samt en mindre sadel till min dotter. Antiglid under sadeln, och självklart pad under den bomlösa. Dock svängda stigbyglar och 'islandshästträns' om man säger. Hon behöver inga benskydd eller dylikt.
Så, rätt basic utrustning. :)

Jag har också rätt basic utrustning, islandssadel (ganska flat), gelpad och bettlöst träns.

Ja, det finns speciella "islandssadlar", men de börjar lika mer och mer en dressyrsadel. Själv har jag en vanlig dressyrsadel :)

Det finns speciella islandsträns, det är ett huvudlag och oftast en remontnosgrimma och de två delarna är delade. Men man kan egentligen ha vanligt träns också. Jag har ett vanligt när jag tävlar.

Betten är det samma som övriga hästar, förutom att det finns "Islandsstången", ett stångbett som oftast används på tävling och av rutinerade ryttare. På lättklasserna måste man ha vanligt tränsbett.

Sen finns det vikt boots, som man använder sig av om hästen ex. har taktproblem och om man vill få ut det "lilla extra" av hästens steg. Men man måste prova ut så man får rätt tyngd, som passar hästen. Dock är det här inget man rider med jämt, .. behöver hästens skydds boots så använder man boots utan vikt.

Till två av mina hästar har Jag dressyr sadlar och den tredje har en islandssadel:)

Jag använder mig utav islands träns, ibland har Jag tyglar med hake och ibland med vanliga "ridhäst"knäppen.. Jag använder antiglid padd och för det mesta vojlock för att bara skydda sadeln.. Inga bensskydd.. Funderar starkt på att köpa transport skydd:idea: efter som vi ska tävla istölt snart.. Åh det är en bit att åka med broddade hästar

Min häst har tät päls, till och med för att vara islänning. Därför tycker han att allt kliar! Jag skaffade tidigt ett rundsytt islandshästträns åt honom. Det har han haft i tio år än och det håller. Rundsytt ger ju lite mindre hudkontakt och glider lite lättare och då blir det inte så varmt under. Islandsträns har inte pannrem och käkrem och det är också ett pluss -två remmar mindre som kan klia!

Fast de klassiska islandstränsen brukar ju ha både käkrem och pannband dock! :)

När jag började min bana, så red jag bl a som turledare på Island och huvudlagen var just bara huvudlag. Inga pannband och absolut inga käkremmar detta är ett europeiskt påfund från början. Vanlig remontnosgrimma användes dock.

Har alltid fått lära mig tvärt om. Ofta pannband och käkrem, men inga nosgrimmor. Syns ju på många gamla bilder också, men det kanske bara är slump då.

Den gården jag jobbade på kunde ha pannband på huvudlaget vid visning av hingst, dock inte alltid.

Ja, där pannband, nackstycke, käkrem och sidstycke utgår från en metallring.

Ja precis! Det är ju fortfarande ett mycket simpelt träns, då allt sitter ihop liksom. Men det är det jag är mest van vid som "klassiskt" islandsträns.

Hittade en bild från ástundtränset som är precis det jag tänker på! Heter ju tillochmed classic headstall :D
http://www.astund.is/product_img/3f8c6de2ec875.jpg

Senast ändrad:

Ja det där är ju ett sånt där äkta "gammaldags". Ofta är de osannolikt grova också, breda, dubbelsydda remmar, rejäla helt enkelt.

Svärfars träns ser ut på det där viset, kombinerat med alldeles för korta, jättebreda, stela tyglar.

Jag älskar dessa träns!! Har inget men tycker de är skitsnygga, jag vet att jag är ganska ensam om det... ;)
(så om det är någon som har ett som ni vill sälja så vill jag köpa!)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 673
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 091
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka