Utrustning för islandshästen?

Sv: Utrustning för islandshästen?

Som sagt, àstund har dem ju :D

Tycker att de kan vara lite läckra faktiskt, men skulle inte vilja ha ett själv haha...

Ja men precis, då är jag inte helt ute och cyklar då.

Minns hur flertalet hade dessa när jag kom i kontakt med islandshästen, och det var ändå inte så länge sedan. Då var det också lite konstigt om man hade en aachennpsgrimma eller en dressyrsadel, för det var ju inte anpassat efter en islandshäst...

Smaksak, jag är the c-c-c-combobreaker och kör dressyrinriktad islandssadel, engelsk nosgrimma, schabrak, lindor och ländtäcke (helrakad). Flyghuva på sommaren då han är fruktansvärt flugkänslig. Men han är rätt söt! Får så förbannat många blickar bara, men den smällen får jag väl ta.
16h97k4.jpg

Smaksak, jag är the c-c-c-combobreaker och kör dressyrinriktad islandssadel, engelsk nosgrimma, schabrak, lindor och ländtäcke (helrakad). Flyghuva på sommaren då han är fruktansvärt flugkänslig. Men han är rätt söt! Får så förbannat många blickar bara, men den smällen får jag väl ta.
16h97k4.jpg

Söt :)
Fint matchat också med samma färg på lindor, huva, schabrak och väst :D

Tack! Majoriteten i stallet brukar tycka att jag är dum som "klär ut min islandshäst" :(

Äsch, man får väl ha vilken utrustning man vill sålänge den passar hästen?! :)

Den enda undran jag har är varför du har lindor? Behöver hästen den, eller bara för att det är snyggt?

Han går bättre med dom då de håller värmen stabil i lederna och ger stadga. Eller så inbillar jag mig, men jag tycker han går bättre! Fast nej. Han går faktiskt bättre i dressyren.

Och så är det så himla fint på honom (a)

Nu på vintern har han dom framförallt för att han är helrakad, dvs även benen.

Tycker också att det är snyggt med lindor, det ger en riktigt matchad häst ;) Men i grund och botten är det få hästar som faktiskt behöver det, så det var därför jag undrade.

Jag tycker islandshästutrustning är bra eftersom den är så enkel! Gillar enkelheten och tycker det finns mycket som är snyggt och har bra fuktion.

Men jag är en riktig nörd med att vilja ha schabrak, "storhästträns", har även benskydd fram +skyddboots mm. När han är helrakad används ländtäcket flitigt. Tycker det passar mig och min Garpur allra bäst i slutändan ändå.

Smaken är som baken :angel:

*KL*

I förrgår var jag väldigt nöjd med att jag har ett enkelt träns utan käkrem på Fengur! Han fastnade i dörrhandtaget till stallet och han försökte dra sig loss och jag hann tänka att han kommer förstöra både sig själv, dörren och tränset! Men plopp sa det så låg tränset och allt på marken framför honom. En väldans tur just då att jag inte har käkrem och hårt knäppt nosgrimma på honom.

Det är ju ganska lustigt, eftersom att remontnosgrimman och aachennosgrimman började användas i samma veva på Island (60-70talet?). Så det intrycket att remontgrimman skulle vara mer isländsk än någon annan nosgrimma är ju något den svenska "islandshästkulturen" har förstärkt.

Till TS:
Islänningarna utvecklade sina hästars utrustning så att det blev enkelt och bekvämt vid användningen av hästarna. Det är därför du idag fortfarande ser dessa enkla huvudlag, tyglar med snabbknäppe, sadlar med ribbade säten för bekvämlighetens skull, sadlar med ringar baktill på bossorna för att kunna fästa packning. På Island har det handlat om funktionalitet!

På samma sätt som exempelvis en ranchägare i USA behövde ett horn på sin sadel för att kunna fästa sitt lasso vid. Det betyder ju inte att du måste rida en quarterhäst i westernsadel bara för det. :)

Korven: För att han gick på box på natten så när isklumparna i hovskägget tinade orsakades fukt och muggsymptom, och för att han svettas så mycket att hela kroppen är våt när han har päls. Ungefär 10 minuter gick det att rida innan han inte orkade längre. Han behöver gå helrakad på vintern och det krävs rätt mycket för att en häst ska frysa om benen.

Dessutom ser det jättefult ut med päls kvar på benen när resten av hästen är rakad.

Nästintill omöjligt att raka huvudet om man inte har tillgång till hundtrimmer, vilket jag inte har.

Men ja, hans huvud är rakat som ett huvud rakas rent generellt. Ungefär utifrån huvudlagets sidostycken, under och mellan ganascherna.

Bebis förra året, med monstertät päls.
26771_1312861016366_1075885155_30963735_8150034_n.jpg

Jag vet hur det är att ha en häst som får tokmycket vinterpäls, tjock och torkar aldrig! Jag brukar ha min häst helrakad (ja, även huvudet är rakat) eftersom han är känslig för mugg och de kan få svampinfektioner om de inte torkar. Min häst blir jättesvettig efter ett arbetspass.

Håller med om att en snygg helrakad häst ska vara just helrakad. (dvs huvud och även ner på benen) ;)

Gud vad skönt med delade åsikter i denna insnöade, vinklade värld <3

Gud vad skönt med delade åsikter i denna insnöade, vinklade värld <3

Hoppas jag förstod dig rätt här... ;)

Ja, en del islandsmänniskor (och även andra raser) är så insnöade på att allt ska vara på ett visst sätt.
Jag blir galen på de som påpekar när jag sitter på min helrakade grabb, benskydd, schakrak, ridstövlar, you name it. Och ja, islandshästar är min grej!

Till TS:
Prova dig fram och se vad du själv tycker passar dig och din häst, det blir det rätta för dig i slutändan.

Folk ska tycka så himla mycket.

När jag kommer och rider mammas häst, som står på samma stall som Odinn nu när han är utlånad till en tjej som ska tävla honom, och inte har jodphurs och utsvängda byxor/alternativt overall för jag tycker det är obekvämt blänger folk.

Har på fullaste allvar hört "där går hon och tror att hon är så mycket bättre i sina shortchaps och fina rydbyxor". Nä. Tror jag inte. Men jag vet att jag får ett bättre stöd med den klädseln då jag behöver rida med kortare läder i lättridningen för att Odinn ska hitta stabiliteten i sin nyfunna trav. Och för att jag tycker att prydlig häst + prydlig ryttare = prydlig och noggrann ridning. (Med detta menar jag inte att man blir en duktigare ryttare, och jag kan bara tala för mig själv men jag anser att jag själv anstränger mig mer för att det ska bli enhetligt och propert.)

Man ska aldrig plocka på hästen saker som har negativ inverkan för utseendets skull, men shit. Benskydd. När jag hoppade Odinn i skolan fick jag kommentarer om att han var islandshäst och jag inte behövde benskydd. Ah men okej, så om han river på en meter i full fart, bommen flyger fram och slår till hans senor så håller de bättre för att han är avlad, född och uppvuxen på island? Visst vettu.

Min häst, mitt val. Jag påpekar inte att folks hästar har okratsade hovar och svansar som inte blivit borstade sen Abba splittrades. Det är deras val, även om jag kanske tycker det är olämpligt är jag tyst.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 673
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 091
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka