Utredning på klinik och försäkringar?

C

Contessa

Ska till Strömsholm för en utredning om varför min häst "snubblar" och går omkull. Hade min veterinär ute idag, men hon hittade inga fel på hästen, visade ingenting, vi gjorde böjprov, longerade och red. Men ingen synbar hälta. Snubblade inte då heller. Vilket hon i princip gör varje gång vi rider...:(

Så vet. tycke att jag skulle åka till Strömsholm, så att dom får göra en utredning och ev. röntga.

Men... jag har Agria... och om försäkringen täcker utredningen? Har Max.vet.vård-100'. Sen användbarhet och liv.
Men om dom inte hittar något fel då? Och hon fortsätter att snubbla?? Vad händer då?
:confused:
Användbarhets förs. gäller inte för hältor..men hon blir ju oanvändbar om hon fortsätter?

Fan va krångligt allt ska vara med försäkringar och sånt... snälla, kan nån hjälpa mig?? :(

Ursäkta för ett långt inlägg...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utredning på klinik och försäkringar?

Jag kan försöka förklara

Om hästen snubblar så borde där vara något fel och då hittar dom säkert det men om dom inte hittar något så täcker försäkringen undersökningarna ifl gjorde dom det för mig..(Hade samma försäkring)

Vad menar du att användbarheten inte täcker hältor?
Har du resavation i din försäkring?

För om hästen har å mycket problem så den lider och det inte är behandlingsbart så kan man få hästen utdömd men för det krävs hälst att man har en riktig diagnos

Ett tips bara: Kolla erlichias/borelia när du är där. Min pojjke fick sånna symptom. :crazy:

Ursäkta, inget svar på tråden. Men tänke bara jag skulle skriva det!

LYCKA TILL!! :)

Nope, har inga reservationer(?) i försäkringen. Men tyckte det stod så på Agrias hemsida...

"Du kan inte få ersättning:
Punkt 6.1: Om hästen har förlorat sin användbarhet till följd av:
- hältor, rörelsestörningar och ryggsjukdomar samt skelettsjukdomar i hals- och ryggkotpelaren.." osv.

Men samtidigt står det att man får ersätting om den inte kan användas till det den är tänkt för... lite dubbeltydigt eller så är jag trött...

Vet du om det är lång väntetid för att få komma dit? Ska ringa imorgon å boka tid.. Börjar redan bli nervös.. har aldrig varit på hästsjukhuset öht.. har inte den blekaste om hur nånting går till...:(

Tack! Ska försöka få dom att kolla det också... men borde inte min vet. som va ute, misstänka det då?

Jo, det tycker man. Men det gjorde inte min. Jag sa till distrikt en gång, men dom tyckte det var onödigt. Sen tog jag ut en annan vet. som tog prover. :smirk:

Men fråga kan man göra. Sen kanske dom vill utesluta andra saker först...

Hur som helst önskar jag än en gång Lycka till! :)

Be dem röntga halskotpelaren. Jag fick ta bort min förra häst på grund av skador på den. Hans första symptom var snubblighet. Distriktet hittade inget och visste inte vad det kunde vara. men på djursjukhuset misstänkte man halskotpelaren och röntgade.
Jag fick ut hela beloppet han var försäkrad för. hade förvisso Sveland.

Jaa, håller med!

Kom precis på att min kompis häst hade fel i halskotpelarna... och blev snubblig...

Veterinärerna trodde först han hade erlichias men det var inte det...

Då kanske du inte har utökad vetvård o användbarhet?

Min häst hade pålagringar i nacken och i knääet och ut av det blev hon utdömd. Vi fick full ersättning för det..

Usch, nu skrämmer ni upp mig...:eek:

Max. vetvård har jag iaf. Användbarhet å liv kan jag inte i huvet... ska kolla upp det imorgon...

Försök att flima lite hemma och "hoppas" att han snubblar på filmen. Då kan du ju visa Strömsholm det.

Ringde till Agria, dom sa att det försäkringen nog täcker kostnaderna...

Jag tror inte att det är så allvarligt så att jag måste triangelmärka eller ta bort henne... eller jag hoppas verkligen inte det...

Är det nåt man bör tänka på när man är där?
Nåt som är bra att ta med sig... förutom sadel och träns (det var det S-holm sa att jag skulle ta med)
Hur gör dom med hästens mat? Om man skulle bli kvar hela dagen?
Får hon äta (hösilage, ej kraftfoder) innan vi åker på morgonen? Ska vara där 8.30, åker så att vi är där nån halvtimme innan tror jag...

Nåt mer tips?

Longerlina... ? :angel: Tar jag med mig vart jag än ska, men har aldrig behövt anvädna den och dessutom har dom nog där om det blir så att du behöver longera.

Berätta gärna hur det gick sen!

Och Lycka till! :)

Jag har klippkort på Strömsholm :crazy: .. Jag brukar ta med lite hö som dom kan äta under dagen om det skulle dra ut på tiden. Även att tänka på att kanske ta med egen matsäck ifall att det tar hela dagen (vilket det ALLTID brukar göra).. :smirk: Det är inga problem att fodra som vanligt innan ni ska åka.
Jag har själv Agria och när jag har besökt S-holm så har det ALDRIG varit några frågetecken om dom ska ersätta. Dom direktreglerar ju därifrån och det brukar funka smidigt.
Hoppas att du får vet. Chris, han har jag haft som veterinär och han är SUPER bra, lite svårt med uttalet (från USA) bara :rofl:
Det där med att få tider brukar vara olika men sen dom byggde om har jag alltid fått tid inom två veckor.
Lycka till med din häst!

Hur har det gått? Vi är nyfikna...

// M

På Måndag ska vi dit...

Tror att jag skulle få Gunnar som vet. Min vet rekomenderade honom, så det känns bra iaf... inte för att jag har en aning om hur han är, hehe

F*an att man ska vara så nervös...ofta inte min tjej kommer känna på sig det :angel: kommer säkert totalvägra att gå in i transporten... :eek:

Men det blir nog bra med det också :cool:

Hej

Min häst hade likande symptom, inget kunde hittas vid vanlig vetrinärbesiktning och böjprov. Fick hältutreda och röntga på klinik, då hittade de en lös benbit i ena framkotan som vi opererade bort. Min häst är helt återställd och är helt frisk i dag. Fick full ersättning för operationen av Agria...tur de då kalaset gick på närmare 20 000 kr, och de ersatte 15.000 kr.
Jag älskar agria =)

Gunnar (vallgren) har varit med länge så det går säkert bra!
Lycka till!

Nu har vi varit där. För typ 1 månad sen men iaf :angel:

Dom röntgade och hittade ingenting i hovarna/hovebenet.

Åkte upp 2 dagar efter och fick träffa hovslagaren, han tog bort ca 1-2 cm runt om på alla hovar :eek:
Dom trodde att det kunde bero på att hon hade så höga hovar, min fd. hovis har tydligen tagit bort alldeles för lite. Hovis på S-holm menade på att det var som att gå i platåskor :crazy:

Men, nu har jag ridit henne i en månad.... och hon är fortfarande inte helt bra... snubblar oftast minst en gång per timmes ridtur... blir det inte bättre snart, måste jag ringa dom igen.

Dom röntgade aldrig uppåt benen... ex. bogblad, armbåge och knä, kan ju sitta där...

Hurudan häst har du? I vilken kondition är den?

Jag har en helt ordinär hobbyhäst. Vid inköpet för tre år sedan var den 8 år, omusklad och hade mest stått i en liten hagen de senaste åren då. Väl omskött nog. Men ack vad den snubblade mycket vid ridning de två första åren. Den reds igång sakta men säkert. Nu, tre år senare, fortfarandes hobbyhäst bara, är snubblandet borta. Jag tror att det är för att den blivit mycket starkare och mera musklad när den varit igång (på låg nivå i och för sig) i tre år.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama