utredning på klinik,kostnad?försäkring?

Fia79

Trådstartare
Hej alla kunniga erfarna!

Jag har tack och lov sluppit vara med om veterinär besök.
Men nu undrar jag om jag kan känna mig trygg med detta?

Misstänker att något är fel på en av mina unghästar, riden ca 1,5år men aldrig kommit igång ordentligt då han bockar rejält emellanåt.

Haft en et ute som hittade låsningar i länden, manken,ryggen och bogen.
Han tyckte det var rätt 'illa' och ville komma på återbesök.

Jag tycker att han blivit bättre men nu bockar han på volt i lina bara i höger varv märks att något är fel.

Tips och råd tack.

Bor i södra Sverige och känner inte alls till några bra veterinärer eller kliniker man kan lita på.

Är dessutom orolig. Räcker 50000kr vet vård till?

Ni som har erfarenhet berätta gärna vad ni gjorde och vad det kostade?

Tack på förhand.

Sv: utredning på klinik,kostnad?försäkring?

Min unghäst rörde sig märkligt några månader in i inridningen. Ville/kunde inte ta galopp på volt/i lina, böjde inte bak ordentligt, började kicka lite när man höll på med bakbenen.
Visade sig vara inflammation HB knä och has, orsakat av trauma/felbelastning/låsning?
Han har varit inne två ggr, ska in en sista gång(hoppas jag på onsdag).

1:a: kollade rörelser rakt fram och på volt, böjprov, rtg länd, båda haser båda knän bak. Sprutad i HB knä+has+länd.
Gick på ca 7000 kr

2:a: kollade rörelser som ovan, ohalt. Rörde sig bättre, blistrad både knäna för att hjälpa till att stabilisera+sprutad i länden, även där för att underlätta igångsättning
Gick på ca 3000 kr

Nu sista gången hoppas jag att det bara blir någon tusenlapp, dvs enkel koll/ÅB bara.

Om du har Agria så lär det dock vara så att du har ett tak på just hältutredningar på 15 000 kr/år.

Tack för ditt svar!

De priserna är före försäkringen går in eller? Hur mycket har du hittilp fått betala själv?

Så vad är det bra för att i Agria ha tex 50000kr vet vård om det bara täcker 15000kr per år vid hältor?

Hemskt gärna fler erfarenheter och tips och råd mottages!

Det är före försäkringen går in ja. Jag har betalat först 2800 i självrisk, och sedan 20% av resten.

Tja, bukoperationer och liknande går ju på det där höga taket, och om hästen blir inlagd på klinik för div akuta skador så går det också på det höga beloppet så att säga. Anledningen till att de satt ett tak för "hältor och rörelsestörningar" är att just det utnyttjats så mycket av försäkrngstagarna. Alternativet hade varit att bara höja premierna jättemycket, på det här sättet drabbas (nästan) bara folk som överutnyttjar försäkringen för div hältutredningar.

Enkelt uttryckt så är det så att många bara behandlar sin häst och rider sedan vidare precis som vanligt, vilket leder till att de måste behandla flera gånger per år. I stället för att ändra sin ridning så att hästen håller. Å andra sidan är det ju rätt sällan veterinären säger något om det här, de är väl nöjda med att casha in och dessutom har många inte kunskapen att hjälpa till med träningsråd.
Och det här vill försäkringsbolagen få stopp på på det här viset.

Å andra sidan drabbar det även oss där veterinärerna inte hittar grundfelet men behandlar ändå. Förra året började jag utreda min häst på allvar. Första veterinären konstaterade kotledsinflammationer båda fram, trots mina protester att hon kändes märklig bak. Hon fick behandlingar i två omgångar, och efter det hade försäkringsbolaget ersatt ca 8000 kr (om jag inte minns fel). Självklart löstes inte problemet, eftersom ledinflammationerna fram var ett sekundärt problem (så som jag själv hade misstänkt), och då hade jag ju bara 7000 kr kvar att försöka hitta grundproblemet med.

Absolut, det är ju absolut ett problem. Fast för hästens skull vill man ju få en kompetent veterinär från början, oavsett fel, så att man får korrekt diagnos.

Jag har en underbar tränare som varit till stor hjälp med att bolla tankar och veterinärens råd osv, på så vis har jag redan från början sett till att flera personer sett hästen och på så vis kan jag (försöka) bedöma om veterinären är på rätt väg.

Dessvärre måste man vara väldigt insatt som hästägare om man vill vara säker på att få rätt hjälp. Man kan inte bara ringa ut DV och räkna med att alla veterinärer är experter på rörelsestörningar t.ex.

Btw så har jag nu haft ut en osteopat till min häst (ville inte köra med alternativa metoder initialt) och bortsett från det veterinären hittade så hittade hon lite låsningar där bak och efter behandling ser jag STOR skillnad i hans rörelser :) ska bli superkul att visa upp honom för veterinären på onsdag :) om jag hade haft råd hade jag velat visa upp honom strax före och efter behandling, men det tillåter inte plånboken ;)
Så, man behöver flera ögon och flera expertiser :)

Bor i södra Sverige och känner inte alls till några bra veterinärer eller kliniker man kan lita på.
Oavsett vilken veterinär eller klinik du frågar om, så kan man alltid hitta de som sjunger lovsång och de som är ordentligt kritiska till veterinärens/klinikens arbete. Anlita någon som finns i din närhet, helt enkelt.

Absolut, det är ju absolut ett problem. Fast för hästens skull vill man ju få en kompetent veterinär från början, oavsett fel, så att man får korrekt diagnos.

Ja du, jag använde mig av en MYCKET erfaren hästveterinär som även varit klinikchef på en stor hästklinik. Så kompetensen fanns nog. Men tydligen kan diagnosen bli totalt åt skogen ändå. Däremot var det kanske värre med förmågan att lyssna på hästägaren...

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 452
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 426
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 572
Senast: Liten
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 360
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka