Uträknad forderstat på sommaren?

Leoni

Trådstartare
Här är en fråga till alla er som utfodrar efter en noggrant uträknad foderstat. Hur gör ni när gräs kommer in i bilden?
På våren när hästen äter både gräs och hö/silage och på sommaren när den bara äter gräs?
Hur har ni koll på vad de får i sig? Och hur mycket? Eller spelar det ingen roll på sommaren?

Seriöst nyfiken :)
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Jag kör med analys och räknar lite lätt på vintern. Detta för att höet är en sån vital del av den totala fodergivan och jag inte vill att det ska saknas nåt i foderstaten. Inte heller ska dom ha mera än dom behöver ... Nu när hästen äter gräs så kollar vi mest hullet, men givetvis går det inte att räkna. Å andra sidan är det mera vitaminer och oftast högre proteinhalt i färskvaran gräs ...

Om du själv inte räknar eller kollar analyser får jag kanske ställa en motfråga? Hur vet du att din övertygelse är det bästa vintertid?
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Över 30 år med friska, glada hästar i fint hull har gjort att jag aldrig behövt fundera stort över precist innehåll i hur jag utfodrar.

I teorin är tanken med analys inte fel men i praktiken blir det ofta totalfel eftersom ett till synes homogent höparti mycket sällan är det, men det är en parantes, undrar som sagt mest hur ni gör på sommaren av ren nyfikenhet
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Leoni skrev:
I teorin är tanken med analys inte fel men i praktiken blir det ofta totalfel eftersom ett till synes homogent höparti mycket sällan är det,

Det är det eviga svaret - analyssvaret är ju bara så bra som urvalet / provet representerar. Eftersom jag inte ser åkrarna där vårt grovfoder tas är det lättare att ha ett värde att gå efter, som man sen också kan jämföra år från år.

Sen kommer givetvis ögon och erfarenhet in. Analys och uträknad foderstat är ju bara en del av ekvationen.
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

jag har noga uträknad foderstat på vinterhalvåret. och har ångest nu:crazy: Har ingen aning om vad han får i sig av vilket. han får i dl betfor och salt efter att jag har ridit, har precis satt igång han efter semestern. har läst att i slutet på sommaren kan man behöva ge mineraler då betet inte längre är rikt på mineraler.

Så kan de va. han dör väl inte men de e hårt å inte kunna räkna ut vad han får i sig:crazy:

Man är väl lite väl överbeskyddande:love:

Förut körde jag bara på känn. innan man fattade bättre;)
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Leoni skrev:
Här är en fråga till alla er som utfodrar efter en noggrant uträknad foderstat. Hur gör ni när gräs kommer in i bilden?
På våren när hästen äter både gräs och hö/silage och på sommaren när den bara äter gräs?
Hur har ni koll på vad de får i sig? Och hur mycket? Eller spelar det ingen roll på sommaren?

Seriöst nyfiken :)
På våren minskar vi grovfodret när gräset kommer. På sommaren får man fodra med ögat dvs utesluta kraften om det inte behövs. I år (till skillnad från förra året) behövs ingenting extra:devil: . Han ser ut som ett dräktigt sto, men han går förhoppningvis ner lite när gräset blir lite sämre.
Man måste behärska både att fodra med ögat och med analys och uträknad foderstat, tycker jag.
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Jag räknar i första hand för att hästen inte ska få brist på något. I ett vettigt bete är det knappast någon risk för det, snarare att man får problem med för mycket av det goda.
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Förenklat, och rätta mej gärna om jag har fel!!!

På sommaren är ett bra gräs nog. Dels läste jag om det i H*+'-¨^*s nyligen, dels säger ju sunda förnuftet att en häst som ätit gräs i miljoner år nog är ganska anpassad till det. Däremot kan en del beten vara lite väl homogena och artfattiga, och då kan man ju ge ett örttillskott eller alger eller mineralbalja eller något sådant, eller helt enkelt slå lite sly och slänga in så de får lite bark och blad ibland. I gräset är mineralerna i rätt proportion av naturen, enligt artikeln. Blir hästen mager får man utöka hagens areal eller byta bete allteftersom betet tryter. Detta sagt utan att ta hänsyn till om det finns hästar som är så svårfödda att de inte kan äta sej mätta på gräs, av olika skäl. De behöver ju stödutfodring i så fall.

När jag läser och ser hur andra utfodrar sina hästar, verkar man ha glömt att höet är till för att kompensera för bristen på gräs, och kraftfoder och mineraler är till för att kompensera bristerna i höet. Räcker inte gräset (höst/vinter/vår) lägg till hö, analysera höet och ge inte kraftfoder eller mineraler med mindre än att det verkligen är så att höet inte räcker till. Är höet tillräckligt bra så behöver man inte ge något mer än ett rejält lass hö. En mätt häst är en glad häst, och alla vet att hö mättar bättre än kraftfoder. Många hobbyhästar får kraftfoder i onödan, det hade räckt att öka högivan och reglera med lite mineraler.
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Precis. pålle är tillräckligt tjock just nu. jag ger lite betfor erfter ridning bara för att han ska få nått gott. Hö tänker jag inte ge då han har en rejäl kula=) Men jag läste på kraffts hemsida tror jag att de va att betet kan bli mineralfattigt mot slutet av sommaren. därför tänker jag börja ge mineraler då.

Under vinterhalvåret käkade han 8 kg hö, 2 dl havre, 1 dl krafft protein och 4 dl betfor + lite mineraler å så.

Tycker det är självklart att man ska ge så mycket hö som möjligt. men det kan ju vara svårt att täcka alla behov med höt eftersom att då kan en del värden bli för höga.
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Korven skrev:
/.../ Man måste behärska både att fodra med ögat och med analys och uträknad foderstat, tycker jag.

Jättebra svarat! Jag fodrar efter analys och ögon på vintrarna, minskar successivt på höet på våren allt eftersom gräset växer i hagen. Tvärtom på hösten, ökar högivan när gräset minskar. Sommartid går pållen ute dygnet runt på bete och rids "lite lagom". Efter motionspassen får han lite betfor (och salt beroende på hur mycket han svettats) som beröm efter jobb, men för övrigt inget annat foder.
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Naggur skrev:
Tycker det är självklart att man ska ge så mycket hö som möjligt. men det kan ju vara svårt att täcka alla behov med höt eftersom att då kan en del värden bli för höga.

Ja naturligtvis, är man tvungen att minska högivan till förmån för ett tillskottsfoder för att upprätthålla balansen ska man ju göra det, förstås.

Det jag mest tänkte på när jag skrev mitt inlägg var att jag fått ett visst intryck av att många ger sina hästar kraftfoder för att de tycks tro att man måste ge hästar kraftfoder, och så minskar de ner på höet istället när hästen ska bli smalare... man vill inte tro att sådana finns, men jag har sett dem, helt säkert!!! Gäller alltså inte er... ;)
 
Sv: Uträknad forderstat på sommaren?

Leoni skrev:
Här är en fråga till alla er som utfodrar efter en noggrant uträknad foderstat. Hur gör ni när gräs kommer in i bilden?
På våren när hästen äter både gräs och hö/silage och på sommaren när den bara äter gräs?
Hur har ni koll på vad de får i sig? Och hur mycket? Eller spelar det ingen roll på sommaren?

Seriöst nyfiken :)
Jag räknar alltid foderstat till min kuse. På sommaren får det ju bli mer "på känn", men eftersom gräs i princip alltid innehåller (mer än) tillräckligt med protein så tycker jag inte det är något problem. Det största skälet att jag fodrar med analyserat foder på vintern och har beräknad foderstat är just proteinhalten som kan variera så mycket i grovfodret. Dessutom har de ju inget att "noppa på" i hagen utan är i mycket högre grad utlämnade till fodret som ges enbart. På sommaren finns både gräs, buskar och annat att äta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
969
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 261
Senast: Görel
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp