Utomkvedshavandeskap

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kattennizze

Trådstartare
Vi har ju försökt att få barn i flera år utan att lyckats, också tog jag äntligen nappatag med min övervikt (efrersom jag har PCO var det helt nödvändigt) Jag gick från ett BMI på 32 till 28, och var och är extremt nöjd, men tänker inte nöja mig utan fortsätta. I alla fall, då lyckades jag bli gravid på första försöket!! Med pergotime då. Sen konstaterades ett utomkvedshavandeskap och min ena äggledare opererades bort. Den andra såg jättefin ut, så chanserna bör vara goda vid nästa försök. Det jag undrar över är om någon här har stimulerats med pergotime och fått utomkved? Hur upplevde ni det, hur kom ni över det, lyckades ni bli gravida igen?
 
Sv: Utomkvedshavandeskap

X:et har inte med pergotime-behandlingen att göra, utan beror oftast på någon tidigare skada i äggledaren.

Är din andra äggledare OK har du hälften som stor chans att bli gravid som förut - det gäller ju att ägget lossar från "rätt" sida. Men med stimulering så du släpper flera ägg så ökar ju chansen till dubbelsidig ovulation förstås så Pergot borde bara vara positivt i sammanhanget !

Och gravida vet du ju nu att ni kan bli tillsammans :)

Jag förstår att det är jättejobbigt att graviditeten gick fel :cry: men det embryot var ju chanslöst från början och du hade jättetur som inte råkade mer illa ut själv :crazy:
 
Sv: Utomkvedshavandeskap

Lite nyfiken på det här med utomkvedshavandeskap då min kompis hade ett för en månad sedan. Enligt henne så hade läkarna sagt att det var något som helt enkelt hände ibland utan anledning. Vad kan det finnas för anledningar till att äggledaren har blivit skadad. Hon har ett barn sedan tidigare med samma man. Hon fick då kejsarsnitt pga havandeskapsförgiftning. De tog nu bort en äggledare på henne också och sa att hon ändå skulle ha stora chanser att bli gravid igen på "naturlig" väg. Inget att oroa sig för sa de till henne. Har åldern någon betydelse när det gäller utomkveds? Hon är 34. Vet en kvinna på 40 som också fick det, hon hade också ett barn sedan innan. Är det vanligare att få det första gången man blir gravid eller det spelar ingen roll? Kan tillägga att min kompis inte fått någon "hjälp" att bli gravid utan det tagit sig "naturligt". Förlåt TS om jag nappade din tråd lite.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap

Ingen fara! Det här med åldern funderar jag också på, jag är också 34. Men jag tror ändå inte det, utan det är väl mest att äggen blir gamla? Jag förstår att jag haft tur eftersom min äggledare inte sprack, men så var jag väldigt uppmärksam och gick på regelbundna kontroller, men tänk de som inte gör det utan tror att graviditeten är helt normal? Nästa gång jag blir gravid kommer det att göras ett tidigt ultraljud för att utesluta utomkved igen, och det känns ju tryggt. Det som känns så trist för oss, är att vi ju inte har något barn sedan tidigare. Men som Silverkedjan skrev, nu vet jag ju åtminstone att vi kan bli gravida, och det känns supersuperbra. Dessutom brukar jag trösta mig med att tänka på dig Silverkedjan som väl fick barn rätt sent med IVF, om jag minns rätt!! Det finns hopp om livet...:)
 
Sv: Utomkvedshavandeskap

På ett sätt ökar X-risken med åldern för man har ju kanske hunnit genomgå fler infektioner och ev operationer. Men det har inte med åldern i sig att göra.

Och, hehe, det är värre än så nizze :cool:

Först blev jag gravid med ICSI vid 38, det är rätt, men sedan när jag skulle göra tvåan med en ny pappa vid 41 konstaterade man att det var mycket stor risk för X eller inget pga alla komplikationer vid första graviditeten (massor av vätska, dränage och infektioner i buken med tarmvred och alla förutsättningar för påverkan på¨äggledarna) och när man försökte undersöka äggledarna med ultraljud i samband med spiraluttagningen sågs ingen passage där.

Fast sedan kom aldrig mensen igång :angel: det kom en bebis istället :love: - på första skottet :idea:

Du har ju pigga ägg och bra spermier att tillgå verkar det som, så det ska väl gå bra även om ni behöver några fler ÄL att skjuta på :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Pco
Övr. Barn Finns säkert flera sådana här trådar, men hittade ingen när jag sökte! Jag och min man har försökt få barn i flera år, men inte lyckats...
Svar
1
· Visningar
762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp