För BE gäller bruttovikt, inte totalvikt. Och det är vikten på pappret som gäller, d v s vikten på pappret vad bilen får dra.
Många pratar om massor, utan att veta vad det innebär. Visst har jag hört typa om, men få har koll på vad det betyder.
För B och B96 är det - som registreringsbeviset TYDLIGT skriver - totalvikt som gäller.
mercedesen är låst till max 1900kg ( max totalvikt vid utökat; 2120kg)
volvon är låst till max 1800kg ( max tot vid utökat 2150kg)
bmw är låst till 1900kg (max tot vid utökat 2010kg)
men misstänker att man inte får koppla på ett 2000kg släp men bara lasta till 1800kg t ex.
@Lovisaleonora skrev tidigare i tråden (se översta citatet) att det endast är vid BE där man kan gå på bruttovikt fullt ut. Vid B och utökad B är det totalvikten på släpet som styr. Sen är det ALLTID vad bilen får dra som styr i slutänden oavsett vilken behörighet man har och beroende på det vet man om man får gå på bruttovikt eller inte.då är det ju värt att ta ett utökat . blir ju likadant på e kort med att gå efter bruttovikten.
pappa har dock planer på att köpa ett 3 tons släp.. men det får han minsan köra själv .
T ex, jag har BE, min bil får max dra 1800kg, släpet har totalvikt 1990kg, så tjänstevikten + lastvikt får inte väga mer än 1800kg.
Många glömmer bort att det är bilen som är den begränsade faktorn.
Summan av kardemumman är att totalvikten på släpet inte får överstiga max totalvikt vid utökad B och tjänstevikt + lastvikt får inte överstiga vad bilen får dra.