Det tycker jag också, ser alldeles för ofta folk som inte kan köra med släp. Nu drar snart högsäsongen igång för husvagnarna och många av dom klarar inte av att köra, för de kör med ekipaget för sällan.Jag tycker att införandet av B96 var lite löjligt, eller rättare sagt; det borde istället vara krav på utbildning oavsett vilket släp man ska dra. Det är ju en jädrans skillnad att köra omkring med bara en bil jämfört med att köra med t ex ett hästsläp innehållande en levande varelse eller med en stor husvagn bakom. Som det är idag, så kan ju en nybliven 18-åring komma direkt från uppkörningen och koppla på ett stort släp bakom bilen, med väldigt liten trafik/körvana och utan att ha ens en liten gnutta erfarenhet av släpvagnar. Folk kan ju inte ens backa med sina släp. Nä, inför en obligatorisk släpvagnsutbildning i samband med att man tar B-kortet eller ett krav på BE-kort oavsett vilket släp man ska dra, och låt sen alla köra med bruttovikter precis som med dagens BE.
Men jag tror definitivt det skulle vara bra om alla gick en sådan utbildning eller om det rent utav kunde ingå när man tar B-kortet.