Sv: Utökad B-behörighet
Inte förvånad att det ekipaget du drog började svaja!
Jag tillhör kategorin som är jäkligt kritisk till teoriprovet för B-körkort, tycker tyvärr inte att godkänt teoriprov är samma sak som en bra bilförare. Anledningen är att många frågor är så vettlöst dumma och/eller felaktigt ställda! Dessutom är språket så svårt att det stundtals nära nog är gammelsvenska, och goda språkkunskaper är något som inte automatiskt gör någon till en bra bilförare.
Ett exempel där ej akademiskt utbildade elever jag haft (gärna med någon sorts läs- eller skrivsvårighet) som sett ut så här:
"Du ämnar svänga höger i nästa korsning". Vem ÄMNAR göra något i Sverige numera? Jag VILL svänga höger, jag TÄNKER svänga höger, men inte många ÄMNAR svänga höger!
En annan nyligen inlagd fråga:
"Du kör i 90 km/h och 100 meter framför dig springer en älg ut på vägen. Vilken hastighet har du när du krockar med älgen?"
Förvisso är det mycket viktigt att man som bilförare förstår att hastighet och stoppsträcka hör ihop, men vem fanken bryr sig om vilken hastighet jag har när det smäller med älgen?! Måste man vara duktig i matte för att få körkort? En elev jag hade som nyligen körde upp sa att den råkat få massor med "uträkningsfrågor" på sitt prov, och det är ju fullt möjligt, frågorna är över 5 tusen till antalet och slumpvisa!
Och nejdå, jag är inte ett dugg kritisk till Trafikverket!