Utöka minnet - hur komplicerat?

asfaltsflickan

Trådstartare
Sitter här och svär över min sega dator för jag vet inte vilken gång i ordningen idag. Den duger gott och väl till mina behov, förutom att just RAM-minnet är patetiskt snålt tilltaget.

Hur komplicerat är det egentligen att lägga till mer minne? Det blir min bror som får stå för installationen i sådana fall, han har byggt om datorer förut, men tanken på att öppna min gör mig ändå lite nervös. Vad kan gå fel och hur stor är risken?

Hur vet jag vilken sorts minne jag ska ha? Ska jag byta ut det nuvarande minnet eller går det bra att installera ett ytterligare?

asfalt - total hårdvaruanalfabet

Sv: Utöka minnet - hur komplicerat?

skitenkelt.
det gäller bara att ta reda på vilken minnestyp du har, skaffa större minnen.
och klicka i nya (du kan behöva ta ur de gamla, men det är gjort på sekunder)

Tackar, det låter ju betryggande iallafall. :) Då är bara frågan hur jag tar reda på vilken sorts minne jag behöver?

Sedan är det bra att ta det försiktigt så du inte förstör moderkortet.

Haha, det är precis såna där grejer som gör mig nervös. :crazy:

Kuckeliku, tack! Tror att jag har lyckats lista ut vilken minnestyp jag ska ha nu. :)

Smyger in en till korkad fråga i tråden medan jag ändå håller på. Mitt grafikkort är tydligen inbyggt i moderkortet. Jag har haft funderingar på att skaffa ett nytt grafikkort med TV-out, det finns inte på det inbyggda och jag vill gärna kunna koppla datorn till TV:n. Funkar det att sätta ett grafikkort i AGP-porten när det redan finns ett i moderkortet, eller kommer de att bråka med varandra?

*clueless* :o

Senast ändrad:

Det är inga problem

Visa moderkort kan man stänga av i BIOS men en dle känner om du har stoppat in ett AGP kort i din dator och stänger av den interna.

Detta betyder ju så klart att du måste ha ett AGP plats på ditt moderkort och när man inte vet vad du har för moderkort så kan jag inte hjälpa dig.

Vad bra! Enligt tillverkaren ska det finnas en AGP-plats, så då ska det ju inte vara några problem. Får väl öppna datorn och kika efter för säkerhets skull innan jag köper nåt bara.

Tack så jättemycket för hjälpen! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka