Utmanar/ hotar mig?

Tussilago

Trådstartare
Har ett shiresto på två år. Mkt snäll, men lite respektlös ibland gällande att hon inte respekterar mitt utrymme o gärna kommer "inpå" mig. Brukar ibland släppa henne i ridhuset och jaga på henne lite så hon springer. Hon brukar då ibland vända upp så hon står med huvudet mot mig. Jag har alltid upplevt det som att hon är nyfiken o vill veta vad jag gör. Men igår fick jag för mig att hon hotar eller utmanar mig. Alltså, hon vänder upp så hon står rakt emot mig, slänger med huvudet upp o ner, småstegrar ibland. Sen brukar hon sluta o gå iväg. Men igår gick hon rakt mot, nästan över mig. Först DÅ kopplade jag att det kan vara att hon exvis hotar mig. Kan det vara så? Vad gör jag då? Ska jag i min tur gå emot henne o tvinga henne att flytta sig ifrån mig?
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Jag gjorde lite NH-övningar med min häst. Jag har inte gått några kurser eller läst någon litteratur så det blev utan repgrimma så att säga.

Så fort min häst var alltför uppstudsig så backade jag henne. Inte långt utan några steg mest för att poängtera att här står jag och du flyttar dig för mig. Jag är även noga med att hon stannar när jag stannar när jag leder henne. Detta har funkar jättebra! Så nu istället för att bli arg när hon är kaxig så backar jag henne. I början fick jag backa henne ett par tre gånger för att budskapet skulle gå in men nu räcker det oftast med ett steg.

Det låter lite läskigt att hon småstegar sig mot dig när hon är lös. Vad händer om du går mot henne? Inget som jag säger att du ska göra, är hon för läskig så strunta i att vara hos henne i ridhuset..
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Puttar upp... ingen mer som orkar säga nåt?
jag har nog inte testat att gå emot henne när hon gör så, eftersom det var precis nu jag upplevt det som ett hot/utmaning från hennes sida. Får testa! kan inte mer än bli översprungen eller ev få en spark då hon blir förbannad då hon ger sig! *ler*
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Snälla ha hjälp på dig!

Mitt tips är att börja jobba henne istället för att jaga på henne så börja kommunicera istället och be om att hon ska gå fram mm annars kan hon uppfatta det som om du utmanar henne och hon gör det samma mot dit. Det kan bli farligt.

Finns mkt bra böcker om löslongering mm och bygg en relation som är hållbar för framtiden.

Lycka till
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Jag har haft detta exakta problem med min unghäst... Det slutade med att hon backade mot mig och sparkade bakut! Spö/pisk var inget hinder tills den dag jag lackade totalt ut!

Hästen kände att jag var osäker när jag var i ett ridhus (ja - jag var rädd! 600 kilo arg häst som är träffsäker med sparkarna var inte roligt!).

Utrustad med hjälm + 3m grimskaft
Jag började vid utgången och "trissade" igång henne, vilket var väldigt lätt, det räckte med att smacka. Hästen blårusade fram men när hon var inom räckhåll kastade jag grimskaftsänden på rumpan. Hästan höll på att DÖ av förvåning men provade två gånger till. Hon rusade runt i ridhuset och bockade av sig. Då hon lugnat ner sig ropade jag henne till mig, jag såg hur hon väntade på att jag skulle ge efter först men efter 10 minuter skrittade hon mycket lycklig fram till mig.

Dagen efter släppte jag hästen igen men med en märkbar skillnad, hon respekterade mitt utrymme =) Numera löslongerar vi och hon har inte en tanke i världen att springa över mig/hota mig, så fort hästen kommer för nära kastar jag ut grimskaftet.

Mina tips/råd
  • Gör dig trygg (hästen känner osäkerheten)
  • Överreagera aldrig och ha ett dåligt minne.
  • Avsluta med att hästen ska komma fram till dig, utan att locka med godis
  • Tvinga inte hästen ifrån dig, de kan bli mycket upprörda att man driver från dem från flocken (dvs dig)

=) Jag har inte läst några böcker om NH, jag har fått testa mig fram. Ett grimskaft var det som fungerade för mig.

//Carro
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Shirestoet jag har på foder har gjort nästan exakt samma sak mot mig. Vi skulle testa att longera henne (enligt tid. äg. var hon hur duktig som helst på det men det var ju några år sedan) och då började hon "sprattla" med frambenen. Sparkade en stalltjej och utmanade mig. Stegrade inte men kastade upp huvudet som om hon tänkte göra det. Och jo - man är ganska liten när man har en shire som trilskas, även om hon bara trilskades lite...

Vi löste det genom att träna en massa på att hon skulle flytta sig, backa på kommando och flytt både höger och vänster bog - utan att gå in på "mitt" område som jag bestämde var en dryg halvmeter runt mig. Till sist förstod hon detta men "hytte" fortfarande med framhovarna mellan varven. Under en veckas tid höll vi på med detta och testade även att göra en sk. round-up och till sist släppte det helt och hållet och hon bestämde sig för att låta mig bestämma.

Visst händer det fortfarande att hon protesterar lite ibland men hon blir inte så där farlig som hon var när vi började träna och det räcker oftast med att jag flyttar runt henne ett par gånger för att hon skall "komma ihåg" att hon bestämt att jag skall få bestämma.

Näää jag kan inte påstå att jag är ledare - men hon låter mig bestämma och det är jag nöjd med!

Vet inte om jag är till någon hjälp? Vad du än tänker testa så vill jag att du LOVAR att använda

1. HJÄLM
2. Säkerhetsväst
3. Någon som kan vara med, om så bara på sidan om men som kan ingripa om det går helt över styr!
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Tack för tipsen! vi övar mkt ledövningar o jag tycker att hon lyssnar rätt bra där. Vi övar på att gå framåt på kommmando, stanna, stå kvar när jag lämnar henne vilket går jättebra. Vi backar ofta på kommando och det funkar super. kan be henne stanna, gå bort ett par meter o be henne backa därifrån, det funkar, dock har vi just börjat med just denna övning.
Intressant det där om att de kan bli upprörda av att bli bortdrivna från flocken. men i typ nH använder man sig ju av det, och om man ser det som så att skulle hon hota ledaren i en hästflock skulle hon garanterat inte få vara med..
Jag ske be om hjälp utav mina tränare så får vi se. Jag har egentligen en film på henne beteende, men inte riktigt lyckats få ut den på internet än.. Tack för hjälpen! Och jag ska tänka på att ha hjälm har slarvat med det, har ju inte fattat vad det är hon håller på med..
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Intressant det där om att de kan bli upprörda av att bli bortdrivna från flocken. men i typ nH använder man sig ju av det, och om man ser det som så att skulle hon hota ledaren i en hästflock skulle hon garanterat inte få vara med..
..

Jag hade definitivt"drivit bort" den. Precis som du säger hade inte ledarhästen gått med på att låta den komma för nära.
Osäkerhet ska man heller aldrig visa. Men om jag vorde du skulle jag driva bort pållen varje gång den tränger sig på så.
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Jag försöker alltid att verka "tuff," tränaren har sagt att jag ska anta en nästan snobbig attityd då jag närmar mig henne. Och jag har heller aldrig varit direkt rädd för henne. Men HUR visar man sig "tuff", vad i ens kroppsspråk säger till hästen att man är dominant?
Det jag brukar tänka på är rak hållning, lugna bestämda steg och att vara tydlig med det jag vill. Försöker verkligen säga ifrån om det är nåt jag inte är nöjd med som hon gör..
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Rak hållning är bra. Huvudet ska vara uppåt. Du ska våga dig fram till henne på ett bestämt sätt. bestämda steg.
Att köra ledarövningar är också bra, om man gör dem rätt.
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Det jag brukar tänka på är rak hållning, lugna bestämda steg och att vara tydlig med det jag vill. Försöker verkligen säga ifrån om det är nåt jag inte är nöjd med som hon gör..

Det är ju just de sakerna jag tänkte svara... och att behärska rösten! Blossom hör direkt på min röst - och på min andhämtning tror jag - när jag blir rädd eller reagerar på något. Ibland märker jag på hästen att jag har blivit rädd innan jag har hunnit fatta själv att jag blivit det :D De är läskigt duktiga på att läsa av oss...

Det trixiga är alltså att inte bli rädd - bara ha respekt och insikt i vad man gör. Om du lyckas med det kan jag bara gratulera, själv har jag lång väg kvar...
 
Sv: Utmanar/ hotar mig?

Alla har vi lång väg...
Men igår var jag superkoncentrerad på hela mig själv o liksom struntade i hästen, tanken var att hon får sköta sig själv så sköter jag mig. Och faktum är att det gick bra! Hon var lugnare att ta in från hagen faktiskt, jag gick med henne o inte hon med mig. Så idag testar jag igen så får vi se hur det funkar! Tack för svaren!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp