Utmanar hon mig?

G

Globlesa

Tror jag lägger tråden rätt nu annars får den flyttas:grin:

Har precis fått hem min 5 åring som inte är inriden, brukar ta ner henne till paddoken och leka lite med henne:)
Börjar med att gå med henne i longerlina öva halter och att hon ska kunna springa bredvid mig på ett "trevligt sätt", för hon förstog det inte riktigt först, utan tittade bara på mig som om jag vore lite knäpp:grin:
Sen släpper jag lös henne och hon går efter mig och jag kan be henne stanna och sen gå ifrån och kalla in henne och hon kommer.

Till "problemet" om jag springer brevid henne och hon är lös så lägger hon öronen lätt bakåt och nästan springer lite "på" mig, hon springer även lite "på" mig när jag har henne i linan.
Sen har det hänt att hon tjuter lite och änna slänger med huvudet, jag förstår inte riktigt signalerna tycker hon det är kul eller som rubriken säger "utmanar" hon mig på nått sätt?

Jag blir inte dirket rädd när hon gör så men det känns lite obehagligt och "gruffar" till lite och säger nej när hon gör så. Men när jag springer och är ca 1-2 meter ifrån henne så ser det ut som om hon tycker det är jätte kul. Typ som vi "leker ta";)

Sen kan hon även när vi står på stallplanen bara vända rumpan mot mig, men jag kan inte se en enda antyda på att hon skulle vara arg eller hota med nått, utan lite mer "Hej jag skiter fullständigt i dig".

Så nu vänder jag mig till er kloka bukare om svar på hennes beteende !

Sv: Utmanar hon mig?

Har själv en 5-åring och han kommer då och då i trots(hormoner)då brukar jag säga ifrån skarpt och flytta honom tex i gången då slutar han,men slå inte hästen då får du en häst som till slut kan slå tillbaka..så flytta hästen sida till sida tills du har hästen där du vill ha den,Berömm mycket när det blir rätt...

Hon utmanar dig på lite allmänt gruff och bus-slagsmål.:D

Jag har en häst på 23 år som gör likadant och har alltid gjort så och vi har skitkul och ibland blir det riktiga bataljer.:D

Backar du på henne när hon vänder rumpan åt dig så kommer hon troligen att tjuta och börja vifta med bakbenen lite. Min gör det och då ska vi se vem som är starkast, men hon backar mig bara några steg och ger efter så jag kan backa tillbaks henne och det slutar alltid med att hon ger mig en "spark" i arslet.:rofl:

Ju mer man leker och busar med sin häst, ju tightare blir man tillsammans och då har man kul tillsammans och gör saker tillsammans utan att det behöver befästas nåt jäkla sk. "ledarskap" (som ju är rent nonsens).;)

Det låter helt livsfarligt...

Till TS: Hon är dominant mot dig när hon gör så. Min pålle är likadan just när man har honom bredvid sig. Jag tränar en del på att gå med honom då jag är i höjd med buken. Skritt går bra men i trav tjurar han. Så fort han visar dominanstecken mot mig flyttar jag honom på något sätt, oftast backar honom.

Konsekvent och för hästen begriplig träning är svaret på din fråga. Tror inte du behöver fundera så mycket på huruvida hästen "utmanar" dig eller ej. Hästen är en häst.

Tack för alla svar! :)

Frågade även min hovslagare idag och han är lite av den "hårda skolan" om man säger så. Han sa till mig att jag ska vara snabb som fasen och putta till henne rätt hårt och med något som för ganska mycket väsen så häster hajjar till, så man inte håller på och små-puttar på hästen hela tiden men det hjälper ändå inte.

Men ska testa det med att stanna och backa henne. Får se om det funkar.

Till "problemet" om jag springer brevid henne och hon är lös så lägger hon öronen lätt bakåt och nästan springer lite "på" mig, hon springer även lite "på" mig när jag har henne i linan.

Sen har det hänt att hon tjuter lite och änna slänger med huvudet, jag förstår inte riktigt signalerna tycker hon det är kul eller som rubriken säger "utmanar" hon mig på nått sätt?

Jag tycker ofta att man ser det där lite suriga beteendet när folk håller på att "lek-träna" med lösa hästar - varesig det är amatörer eller "riktiga" proffs (såna som åker runt och visar upp sina konster vid olika evenemang) som håller på. Det var en hel tråd om det ämnet här nyligen.

Om det innebär att hästen verkligen är sur eller utmanande i den meningen att man bör "ta det personligt" vet jag inte - men värderar man säkerheten och vill ha en häst med lite hyfs så ska den ju i alla fall inte tränga dig. Jag skulle inte fortsätta praktisera en övning om den tog fram den typen av beteende hos hästen. Risken är att det blir befäst och att hon börjar bete sig ohyfsat även i andra situationer.

Det låter helt livsfarligt...
Oftast låter och ser det värre ut än det är och jag har haft några "livsfarliga och asociala" hästar som just gjort sådär som TS:s häst.

Dom hästarna har jag haft skitroligt ihop med och gjort mer hund än häst av. När hästen kommer med "sura minen" så är det samma sak som om jag kryper ihop lite och säger "nu kommer jag och tar dig".:D

TS:s häst kommer troligen att försöka sno grimskaftet, försöka bita lite i fingrarna eller jackan och försöka få igång bus och behåller man den glada tonen och spelar med så blir dom just som busiga hundar.:bump:

Min Madam har aldrig gett mig ett enda blåmärke ens på dom 17 år jag haft henne trots att vi busar mest varje dag. Imorse när jag kom ner till stallet låg hon och låssades sova och när jag gick förbi henne så siktade hon på benen och tog ett snabbt tag i byxbenet och vägrade släppa.:rofl:

Den gamla tokmärren är ju som sagt 23 år och har ständigt nåt nytt bus på gång och så länge dom har barnasinnet kvar så håller dom sig unga, precis som oss människor.;)

Innan man nu "leker" med hästen bör den kunna vett o etikett.

hästar är stora o tunga djur o om man nu måste leka med dem, så får man tåla att leken kan spåra ur. Människan tål inte en spark- så som hästar gör mot varandra- om de inte är uppfostrade.
Skaffa en hund istället.

Jag håller med och vänder mig lite emot att kalla den här sortens övningar för "lek".
Antingen är det lek, och då är det på lika villkor - och det kan det aldrig bli! Vi kan inte leka som hästar, de är för stora och starka.
Eller så är det träning, och då krävs en viss form av grundlydnad och disciplin - man gör inte svårare övningar än man klarar av att behålla kontrollen över.
Dessutom handlar lekarna om att dominera hästen - och hur kul är det för den?

Att ha kul med hästen kan man ha ändå - med en bra relation i grunden gillar hästen att visa upp sina konster för husse / matte. Gillar att få beröm. Att ha den lös på ridbanan och låta den race-a lite som den vill tycker jag verkar skoj för den, så länge det är den själv som driver på det där - annars blir det att man hetsar och det är ingen bra relationsgrund.

Låta hästen "jaga" mig gör jag inte - jag kan jaga bort den från mig som straff - men då är det ingen lek. Följa john gör vi i skritt. Jogga vid hand gör jag med hästen snett bredvid mig med dess huvud intill min hand. Ger bra kontroll och kontakt, tycker jag.

Tack för fler svar

axel: behåll dina spydiga komentarer för dig själv.

"Leken" gick ut på att jag skulle springa och hon följa efter 2-3 meter, för att sedan säga "stanna" varvid hon ska stanna precis när jag säger det och jag stannar givetvis också.
Jag ville alltså göra uppfostran lite roligare.

Men nu kommer hon ju säkerligen försöka att ta över ledarskapet på andra sätt.
Jag måste ju ändå fortsätta springa med henne i grimskaft, eftersom även där "knör" hon på mig. Jag måste ju lära henne att kunna springa brevid mig på, som sagt ett "trevligt sätt".

Sen släpper jag lös henne och hon går efter mig och jag kan be henne stanna och sen gå ifrån och kalla in henne och hon kommer.

Jag blir inte dirket rädd när hon gör så men det känns lite obehagligt och "gruffar" till lite och säger nej när hon gör så. Men när jag springer och är ca 1-2 meter ifrån henne så ser det ut som om hon tycker det är jätte kul. Typ som vi "leker ta";)

Så nu vänder jag mig till er kloka bukare om svar på hennes beteende !

Ditt första inlägg är lite motsägelsefullt. Först verkar det fungera bra och sedan blir du osäker.
Jag tänker så här när jag läser det:
En femåring som inte är inriden är för det första fortfarande ganska ung och för det andra kanske inte så mkt hanterad och van vid olika övningar. Jag hade arbetat med henne i lina först tills jag kände mig säker på henne. Att träna på att hon ska följa efter mig lös när du sedan tycker att det är obehagligt verkar inte som ngn bra ide för mig. Det är lätt att du för över din osäkerhet på henne och då kan du få problem.
Om du sedan tycker att mitt svar också är onödigt så får du göra det. Men om du vill ha svar på vad andra verkligen tycker för att få hjälp med ditt problem så är det inte någon bra ide att förkasta de svar som inte passar dig.

OBS Jag har inte ngt emot att hantera hästarna lösa och jag går ofta framför min häst och hon följer efter mig. Jag menar alltså att hon kanske inte riktigt förstår vad hon ska göra och hon känner att du blir osäker.

Senast ändrad:

Hjälper det inte att ha ett spö eller något och knuffa lite på hästen så fort den kommer för nära? För att visa ditt utrymme liksom

Tack för fler svar

axel: behåll dina spydiga komentarer för dig själv.

"Leken" gick ut på att jag skulle springa och hon följa efter 2-3 meter, för att sedan säga "stanna" varvid hon ska stanna precis när jag säger det och jag stannar givetvis också.
Jag ville alltså göra uppfostran lite roligare.

Men nu kommer hon ju säkerligen försöka att ta över ledarskapet på andra sätt.
Jag måste ju ändå fortsätta springa med henne i grimskaft, eftersom även där "knör" hon på mig. Jag måste ju lära henne att kunna springa brevid mig på, som sagt ett "trevligt sätt".

Det ligger faktiskt något i Axels "spydiga " kommentar! Det kan ta en ände med förskräckelse med dina "lekar".

Jag tyckte bara "skaffa dig hund" var onödigt att skriva.

Tack för flera svar föresten.

Forest Autumn: Nej ditt svar var absolut inte onödigt, ett bra svar tycker jag. Jag har henne numera i lina hela tiden. Vilket går bättre, hon går inte på mig längre. Jag knuffade till henne ganska hårt och sa nej till henne en gång, efter det har hon inte testat mig på det sättet. Men fortfarande så kan hon bara vända rumpan till mig som jag nämnt tidigare.

elina89: Använde spö idag, gick mycket bättre. Det är en väl behövlig "längre arm".

En sak som gjorde mig väldigt glad i hagen i dag var när jag kom in så ropade jag på henne och hon kom springandes, då jag sa stanna när hon var ca 2-3m i från mig (visserligen sa jag det två gånger) hon stannade ca 1m i från mig och sen gick jag fram till henne. Det ser jag faktiskt som ett väldigt stort steg eftersom hon inte gick in på "mitt område" utan jag gick in till henne.

Jag tyckte bara "skaffa dig hund" var onödigt att skriva.

Tack för flera svar föresten.

Forest Autumn: Nej ditt svar var absolut inte onödigt, ett bra svar tycker jag. Jag har henne numera i lina hela tiden. Vilket går bättre, hon går inte på mig längre. Jag knuffade till henne ganska hårt och sa nej till henne en gång, efter det har hon inte testat mig på det sättet. Men fortfarande så kan hon bara vända rumpan till mig som jag nämnt tidigare.

elina89: Använde spö idag, gick mycket bättre. Det är en väl behövlig "längre arm".

En sak som gjorde mig väldigt glad i hagen i dag var när jag kom in så ropade jag på henne och hon kom springandes, då jag sa stanna när hon var ca 2-3m i från mig (visserligen sa jag det två gånger) hon stannade ca 1m i från mig och sen gick jag fram till henne. Det ser jag faktiskt som ett väldigt stort steg eftersom hon inte gick in på "mitt område" utan jag gick in till henne.

låter som du är en god bit på väg tycker jag! :-)

Det där med att vända upp rumpan.. det kan faktiskt vara så att tidigare ägare brukat klia i svansen på hästen. Och eftersom det är skönt har hästen säkert testat att vända rumpan mot ägaren som förslag på kli, och har ägaren då kliat så fattar hästen snabbt.
Då plötsligt kan de börja backa emot en, och kliar man inte så blir man platt pannkaka typ :grin:

Du kunde ju träna henne att hon vänder bort rumpan när du "smyger" dig på den, typ som ett rovdjur. Pat Parelli kallar det "hide your hinie" :rofl: ganska snart är hästen på det klara med att man inte önskar ha ett hästarsel i ansiktet :idea:

Haha tack för svaret!
Jag har också funderat på det för en annan häst jag kände en gång i tiden gjorde precis likadant.
Men grejen är hon gillar inte direkt att bli kliad på rumpan utan älskar att bli kliad mellan eller i öronen :D

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 723
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar