Utlåning av avelssto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 1234567
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 730
1

1234567

Jag har fått en förfrågan om att låna ut ett av mina ston till avel. Det har jag aldrig gjort förut och vill gärna ha råd och tips vad som kan vara bra att tänka på. Jag har lovat att fundera på saken.

Hur fördelas kostnaderna? Finns det färdiga kontrakt för detta? Vad ska jag mer tänka på? Fördelar och nackdelar?

Tacksam för alla svar.

Sv: Utlåning av avelssto

När jag har lånat ston till avel har vi haft färdiga fodervärdskontrakt (som finns på hööks) och skrivit i att hästen ska användas till avel. Jag står för alla kostnader för stoet under den period jag lånar henne.

Jag har ett avelssto på foder och vi har skrivit ett vanligt fodervärdskontrakt, men där det står med att jag får använda henne i avel och att jag ska stå för alla kostnader i samband med fölningen och sådär. Det är viktigt att det står med att ägaren inte kan ta hem sitt sto under dräktigheten eller de närmaste 6-8 månaderna efter fölningen.

Räknar ni in försäkring i alla kostnader? Eller står ägaren för den?

Jag tror det är ganska vanligt att man delar på kostanden för försäkringen. Vet att man som fodervärd ibland står för vet försäkringen, ägaren för livförsäkringen.

Jag betalar även försäkringen på det stoet jag lånar.

Jag har både bra och dåliga efarenheter...:crazy:

Har idag ett sto på foder själv som är dräktigt. Ägaren har henne försäkrad och jag står för allt annat, jag blir även uppfödare till fölet.

Jag har även lånat ut ett sto på foder som skulle användas till avel. Hon blev dräktig med "resorberade", då ville fodervärden lämna tillbaka henne vliket jag gick med på... Jag hämtade hem skuggan av en häst :cry:, hon såg förskräcklig ut... Jag var tvungen att låna ut henne igen (av vissa anledningar, eftersom det blev akut att hämta hem henne) och den nya fodervärden skulle ha henne som ridponny när hon ätit upp sig. Men hon blev aldrig tjockare trots avmaskning, mkt foder mm. Tillslut insåg vi att hon faktiskt VAR dräktig!! Panik!! Nu slutade allt bra och jag fick ett fint stoföl och stot hämtade sig bra och är nu rund och go igen:love:.

Se till att det är bra folk och att du har "kontroll" över henne.

Lycka till!

Jag hade ev tänkt att låna ett sto o ta ett föl på denna.
Då trodde jag att man kanske gjorde så att man lånade stoet "gratis", under ett kontrakt och att den som lånade stod för försäkringen (eller de kanske ägaren brukar göra???).
Sedan betalar jag som ska ha fölet alla kostnader runt det.

När jag har varit ägaren har jag stått för försäkringen och när jag varit/är fodervärd har ägaren stått för försäkringen. Det har känts mest naturligt så.

kl

De två gångerna jag har lånat ut har FV fått stå för alla kostnader exkl stoets försäkring.
Det finns färdiga Fodervärds kontrakt men inget just för avel, jag har skrivit ett eget och då utgått från ett färdigtryckt och lagt till en massa samt tagit bort en del som ej varit relevant.

Att tänka på är; (sånt som jag tycker är lite/mycket viktigt

-vem ombesörjer transport till FV vid början och vem ombesörjer den vid tillbaka lämnandet.
-vem står står som uppfödare av fölet? FV är vanligast om denne betalar betäckningen
-hur gör man om stoet dör?
-när ska stoet tillbaka lämnas? (jag ska skrivit 6-7mån efter födsel)
-vad händer om stoet ej blir dräktigt, vem står för hennes uppehälle resten av säsongen?
-hur görs om stoet skall ombetäckas?
-hur länge gäller kontraktet 1 säsong, 3 säsonger?
-om hästen ej är i sämre skick när den återlämnas än när FV fick hästen, vem står för veterinär kostnader etc?
-vilka hingstar, av vilka raser får användas?
-vad händer om ägaren av någon anledning måste sälja hästen mitt i kontraktet?
-vad händer om stoet missköts, hur gör man med fölungen?

Vissa vill att FV även betalar försäkrings premien, detta kan man väl se som någon slags "hyra" vilket jag tycker är fullt rimligt, man slipper ju ändå köpa ett sto.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: Myzan87
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 262
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 040
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka