Utländskt pass=ägarbevis?

Willja

Trådstartare
När jag köpte min häst så sa säljaren att jag skulle vara supernoga med hans pass då det var enda beviset på att han är min.

Han är registrerad i hannoveranerförbundet. Har man ett svenskt pass så är man tydligen registrerad som ägare på central nivå?

Stämmer det verkligen att det räcker med att ha passet för att kunna hävda att man är ägare till hästen?

Med tanke på att passet alltid ska finnas där hästen är så känns det lite olustigt. Jag hade hellre låst in det hemma om det verkligen är så att passet är enda beviset för ägarskapet...

Är jag onödigt nojjig?

Sv: Utländskt pass=ägarbevis?

En tysk häst har normalt två handlingar. Ett vanligt pass, som inte har ngt att göra med vem som äger hästen, och en så kallad "Eigentumsurkunde" som är ett papper med hästens härstamning.
Det är detta pappret som visar att du äger hästen och det ska man vara rädd om. Passet ska precis som du skrev vara där hästen är. Man ska heller ALDRIG förvara pass och Eigentumsurkunde tillsammans!!
Tycker att det verkar lite konstigt att han är registrerad i Hannover och du har bara ett pass??

Hmmm... Ja, något annat än ett pass har jag inte. Jag har dock koll på vem som importerat honom, har med veterinärbesiktningspapper osv...
Jag är ju kass på tyska, men på något sätt kanske man kan registrera sig själv som ägare på hästen?

I passet finns en sida som heter "Angaben zum besitzer" eller "Details of Ownership" där man verkar kunna få en stämpel och signatur av rätt förbund, men där finns inga ägare ifyllda. Det enda som finns är uppfödaren och jag skulle tro att hon som importerat honom köpt honom därifrån som fyraåring...

Jag får nog gräva vidare i detta...

Senast ändrad:

Tycker att du ska kontakta säljaren angående "Eigentumsurkunde". Juristiskt sett räknas nämligen ägaren av detta lilla papper som ägaren till hästen... Hör av dig om du behöver hjälp att översätta tyskan...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 925
Senast: Masse
·
Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 138
Senast: kopparberg
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har en häst på prov, import från Lettland. Den har ett Lettiskt hästpass, då behöver jag inte, om jag förstått det rätt, fixa...
Svar
0
· Visningar
1 186
Senast: Thrillie
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 389
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka