Utlåna sto till avel- vad skriva i kontraktet?

simpan

Trådstartare
Jag ska låna ut mitt sto till avel, tänkte låna ut henne "säsongsvis" så att vi skriver nytt kontrakt varje år.

Vad ska man ha med i kontraktet?
Självklara saker är ju vem som betalar försäkring, veterinärvård, skoning (verkning), vaccinationer, avmaskningar och sådana löpande kostnader men annars?

Jag tänkte skriva in att det åligger fodervärden att köra henne till seminstation under våren för ombetäckning om de inte ska ha henne kvar för nästa säsong också.

Sedan måste man ju tänka på OM hon inte blir dräktig, jag vill ju inte ha hem henne till hösten om hon inte blir dräktig. Hur skriver man att hon då utlånas till våren (självklart med presicerat datum) men annars till hösten när fölet är avvant på ett kontraktsmässigt sätt?

Hur får man in att jag har rätt att hämta hem henne om jag upptäcker att hon inte sköts ordentligt, och vem avgör om hon tas omhand på ett bra sätt?
Fölet ska tillfalla mig om detta nu skulle ske (bevare mig :eek: ) hur skriver jag in det?

Tipsa gärna på fler grejor som jag glömt, PM:a gärna om ni har egna färdigskrivna kontrakt som ni kan maila som jag kan få titta på och få tips och idéer ifrån. :)

Sv: Utlåna sto till avel- vad skriva i kontraktet?

Kom på en sak till....

Damen får EJ ridas men kan med fördel arbetas vid hand, longeras, tömköras, gå som handhäst, arbetas i NH o dyl för att aktivera hjärnan och kroppen lite. Fodervärden är väl medveten om detta och ska bara använda henne till avel men bör man skriva in det i kontraktet eller kan man strunta i det?

Varje rasförening har leasing kontrakt. Kontakta dom

OK, men hon är fullblod och ska användas i halvblodsavel, vilken rasförening ska man då vända sig till?
Dessutom är ju inte det kontraktet individanpassat. Jag vill skriva ett eget som passar mig, min häst och fodervärden på bästa sätt.
Är det ingen som har ett egenkomponerat som jag kan få titta på?

asvh ska du vända dig till om det gäller halvblodsavel. men jag tror inte det skilljer så mycket.

Jag har också funderat på att eventuellt låna ut min underbara häst till avel... men jag undrar om man kan hitta en fodervärd till en avelshäst om fölet senare ska tillfalla ägaren till hästen. jag trodde att det skulle tillfalla fodervärden? vad är det annars för mening med att bli fodervärd till en sådan häst? Men om jag som ägare ska ha det eventuella fölet, då ska väl jag också stå för alla kostnader? Någon som vet hur det brukar gå till?

Utlånar man ett sto till avel så tillfaller fölet fodervärden, som då står alla kostnader. Jag vill bara gardera mig så at jag kan hämta hem mitt sto om hon inte sköts riktigt och inte sedan stå där och vara tvungen att betala en massa kostnader för ett föl som jag måste lämna till den tidigare fodervärden när det är avvant. Hängde du med? Knappt att jag gjorde det.... :smirk:

Du kan om du själv vill ta ett föl på din häst men ej kan ha stoet hemma kanske ha tur att hitta någon som vill ha en sällskapshäst. Då finns möjligheten att hitta en fodervärd men du måste stå (minst) för alla kostnader gällande fölet. Ev att du betalar halva kostnaden för stoet eller något.... Kankse ni kan komma överrens om att stoet skrivs över (skänks bort) på fodervärden när fölet är levererat...
Det finns lika många lösningar som det finns ston :)
Jag tänker skriva ett eget kontrakt som passar mig, min häst och fodervärden så jag vill gärna ha tips på hur andra skrivit sina kontrakt. Vad det är som man speciellt måste komma ihåg att sätta på papper utöver det jag nämnt ovan.

Tips mottages tacksamt!!

ok, jodå, jag hänger med. tror jag... Det var så jag misstänkte att det var, men jag tänkte att jag skulle dubbelkolla. :d

Egentligen så vill jag ju själv ha ett föl på min häst, men har inte möjlighet att göra det pga stall och även kostnader. Det kostar ju lite att betäcka och allt runt om kring.

Aldrig någonsin att jag skulle skriva över min häst på någon annan. Hon är i nuläget en fullt frisk tävlingshäst, och dessutom en rätt bra sådan. :cool: Och det viktigaste av allt. Hon är det bästa jag har... :love: Men, tyvärr måste jag även försöka vara lite realistisk i mitt tänkande och eftersom jag satsar på dressyren och vill nå de allra högsta klasserna någon gång i livet så kommer inte min häst att räcka till. Hon är lite för gammal för att komma så mycket längre tyvärr. Nu har jag haft turen att komma över en riktigt bra häst som går iallafall lilla rundan i dressyr som jag får låna om jag vill. Att inte ta den chansen vore idiotiskt, men jag kan ju bara inte sälja min kära lilla pålle och jag har inte råd med två...

Vad gör man? :confused: :confused:

Har sedan länge funderat lite halvseriöst på att betäcka henne någon gång eftersom jag tror att det med rätt hingst skulle ha alla förutsättningar att bli en kanonhäst. men har som sagt inte haft möjligheten pga stall och sånt. Och så har jag väl inte riktigt kunnat tänka mig att vara utan ridningen så länge heller... Så därför har det aldrig blivit av.

Men nu har jag som sagt fått den här chansen och funderar på om jag samtidigt ska lämna bort henne på foder till någon som vill ha ett avlessto. Snart är hon ju för gammal även för det. Och kanske att jag kan få förköpsrätt på fölet om det ska säljas sen.

Men som bara ägare till stoet har man väl ingen möjlighet att påverka hingstvalet heller?

jag är alldeles förvirrad och vet inte alls hur jag ska göra. Jag vill ju både ha och äta kakan, och det vet jag inte går... :crazy:

Jag lånade ut mitt sto hösten -03 då var hon redan dräktig och vi skrev ett eget kontrakt som reglerade när och hur fodervärden skulle ersätta mig för det jag redan lagt på betäckningen m,m samt längden på låneperioden och lite vad som skulle hända om jag av någon anledning skulle vara tvungen att sälja stoet mitt under låneperioden.
Skrev också med att vid ev. ombetäckning skulle hingsten vara godkänd för svensk avel eller utlänsk hingst som ger fölungen gröna papper.
Sen skrev jag med andra upplysningar så som att stoet inte kan betäckas naturlig etc.

Jag har kontraktet någonstans om du vill ha en kopia att använda som underlag till ditt egna kontrakt.

Skicka ett pm i så fall!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: Digbil
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 003
Senast: Similitude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar