Utläkt senskada

Estivuz

Trådstartare
Jag letar ju ny fälttävlanshäst och ska kika på ett fullblod i veckan som har haft en senskada för två år sedan men som ska vara utläkt. Stuteriet som ägaren köpte hästen av hade lämnat sex månaders "garanti" på den skadan.

Jag har noll erfarenhet av senskador, vad tror ni om detta? Den är ju igång nu och vet. besiktigad för en vecka sen.

Tanken är att hästen skall gå fälttävlan på iaf enstjärnig nivå så det kommer ju bli ganska mycket påfrestning.

Hur hade ni gjort? Hade ni tittat på en häst som haft en senskada tidigare?

Sv: Utläkt senskada

Det beror på vilken sena och vilken grad av skada. Hur den är behandlad och hur rehabiliteringen är gjord. Handlar det om en böjsena och en ordentlig skada skulle jag tänka mig ordentligt för, speciellt om hästen inte är i full kondition vid köpet och har visat att senan håller för belastning. Om hästen är i full kondition och har presterat på ungefär den nivå jag tänker mig efter skadan skulle jag inte vara så försiktig däremot se till att ultraljuda senan före köp.

Man ska ju alltid ha i åtanke att en skadad sena aldrig blir lika stark som den vara innan skadan skedde...

Sen hur stark senorna varit vet man ju aldrig, de är från individ till individ.

Hur fick den skadan?

Man ska ju alltid ha i åtanke att en skadad sena aldrig blir lika stark som den vara innan skadan skedde...

Sen hur stark senorna varit vet man ju aldrig, de är från individ till individ.

Hur fick den skadan?

Det är fel. Senan blir starkare när den väl har läkt

Jag letar ju ny fälttävlanshäst och ska kika på ett fullblod i veckan som har haft en senskada för två år sedan men som ska vara utläkt. Stuteriet som ägaren köpte hästen av hade lämnat sex månaders "garanti" på den skadan.

Jag har noll erfarenhet av senskador, vad tror ni om detta? Den är ju igång nu och vet. besiktigad för en vecka sen.

Tanken är att hästen skall gå fälttävlan på iaf enstjärnig nivå så det kommer ju bli ganska mycket påfrestning.

Hur hade ni gjort? Hade ni tittat på en häst som haft en senskada tidigare?

Man kommer aldrig upp i den påfrestningen i fälttävlan som de gör i galopp. det är farten som bryter och med jämförelse våra 500-520 m/min och galoppens 800-100m/min är stor

Är senan utläkt skall det inte vara några problem alls.

Det är fel. Senan blir starkare när den väl har läkt

Ett citat från en välkänd hästsida med information från veterinär...
Följder av en senskada

"Senskador läker långsamt, bland annat på grund av att senor har dålig blodförsörjning. Därför är det viktigt att låta läkningen ta sin tid. En häst som haft en senskada, löper större risk att drabbas igen, eftersom en sena som en gång skadats, aldrig blir lika hållbar som en frisk sena. Ju allvarligare skadan är, desto större är risken att hästen kommer att få bestående men, som kan påverka prestationsförmågan i framtiden. Det är vanligt att hästen drabbas av en kronisk förtjockning i det skadade området på grund av ärrvävnad. En annan följd är sammanväxningar med omkringliggande vävnader. Bestående hälta förekommer också."

Därför undrar jag var du fått ifrån att en sena som varit skadad blir starkare än den var tidigare?!
Det är väl allmänt känt att en skadad kroppsdel är försvagad om den inte blir helt återställd. Aldrig starkare... I så fall skulle väll varenda människa vilja ha en häst med senskada på varje ben...

Själva skadan blir starkare men däremot så finns ju risken att omkringliggande ligament kan råka ut för skador

Självklart beror det på hur skadan uppkom och hur mkt som är skadat. Och som jag skrev så tar skadan lång tid att läka.

Den typen av senskada som du ref till låter som för mig en helt bruten sena.

De flesta "galoppsenor" brukar vara varningar och medför ingen ärrbildning att bry sig om.

Har rehab en 40% senskada på ett fullblod som var dock bara tre år men efter ett år när vi lös senan syntes inget alls på ul, inga ärrbildningar alls.

Det är mkt individuellt när det gäller senskador och ffa hur stor skadan är. det lättaste är ju att lysa den och se hur stor skada där varit. Men jag personligen är inte rädd för en skada som kommit på en galopphäst om det är ridning jag vill använda hästen till

Själva skadan blir starkare men däremot så finns ju risken att omkringliggande ligament kan råka ut för skador

Självklart beror det på hur skadan uppkom och hur mkt som är skadat. Och som jag skrev så tar skadan lång tid att läka.

Den typen av senskada som du ref till låter som för mig en helt bruten sena.

De flesta "galoppsenor" brukar vara varningar och medför ingen ärrbildning att bry sig om.

Har rehab en 40% senskada på ett fullblod som var dock bara tre år men efter ett år när vi lös senan syntes inget alls på ul, inga ärrbildningar alls.

Det är mkt individuellt när det gäller senskador och ffa hur stor skadan är. det lättaste är ju att lysa den och se hur stor skada där varit. Men jag personligen är inte rädd för en skada som kommit på en galopphäst om det är ridning jag vill använda hästen till

Skadan blir starkare ja, problemet är att skadan/ärrvävnaden inte blir elastisk, vilket senan måste vara och därför så är det stor risk att en sån skada går upp igen.

Tack för alla svar.
Känns sådär faktiskt, ska höra mig för lite mer vad för typ av skada det var. Något säger mig dock att nuvarande ägare inte ridit hästen särskilt hårt.

Min har haft två rejäla senskador, visserligen tävlades hon inte fälltävlan men vi hoppade
en gång i veckan 120 banor och krälade över vissa enstjärniga hinder för stor häst. (Min är en ponny.) Utan men.

Nu har vi dock slutat hoppa sedan hon fått en spricka i carpus. Men senskadorna hindrade henne inte det minsta när hon reds och tränades som mest.

Det var kul att höra! Kanske finns det hopp ändå, antar att det är individuellt. Jag åker och tittar på hästen iaf, är ju mycket som ska stämma. :laugh:

Man kommer aldrig upp i den påfrestningen i fälttävlan som de gör i galopp. det är farten som bryter och med jämförelse våra 500-520 m/min och galoppens 800-100m/min är stor

Är senan utläkt skall det inte vara några problem alls.
nej du kommer inte upp i nivån på galopp löp. däremot är just fälttävlan närmast i nivå ang. belastning, så jag skulle aldrig ngnsin överväga att köpa en häst för just den grenen om skada som gör att den inte hå¨ller för galopp fastställts.
att en sena blir starkare efter en skada är ren och skär bulllshit. det har du fått om bakfoten rejält, och är man så pass osäker på sitt påstående bör man inte skriva såna påståenden på ett internetforum i rådgivande syfte. BEN blir starkare under vissa förutsättningar efter läkning. ALDRIG senor.

Senast ändrad:

Jag satt oh titta på en hästannonssida idag och noterade att det kommit in ca 150 (!) nya annonser bara idag. Varförens överväga att köpa en fd skadad häst till ditt syfte, när det finns så många hela oskadade hästar till salu?

nej du kommer inte upp i nivån på galopp löp. däremot är just fälttävlan närmast i nivå ang. belastning, så jag skulle aldrig ngnsin överväga att köpa en häst för just den grenen om skada som gör att den inte hå¨ller för galopp fastställts.
att en sena blir starkare efter en skada är ren och skär bulllshit. det har du fått om bakfoten rejält, och är man så pass osäker på sitt påstående bör man inte skriva såna påståenden på ett internetforum i rådgivande syfte. BEN blir starkare under vissa förutsättningar efter läkning. ALDRIG senor.

Haha

Javisst :grin:

Vet inte hur insatt just du är i fälttävlan men jag kan räkna upp en hel del fd fullblod med gamla UTLÄKTA senskador som tävlat både OS och VM i just fälttävlan..

Och nej du kommer ALDRIG upp i den belastningen på benen i fälttävlan som du gör i galoppen!!!! Det är farten som skadar och i fälttävlan så är det som en liten promenad för en fd löphäst

Så pass mkt erfarenhet har jag av fälttävlan nu att jag är helt säker på mitt påstående att det inte är speciellt "farligt" att köpa ett fullblod från banan som har antingen en utläkt senskada och fungerat efter det eller en som har en varning. Om du läser mitt inlägg igen så är det STOR skillnad på senskador och senskador. Och om du hade läst mer så såg du även att jag rek att lysa senan för att se OM det finns ärrbildningar

FÖRR i tiden så hade jag sagt annorlunda då vi hade riktig fälttävlan men då hade vi dessutom betydligt längre uthållighetsprov. Idag kan vilket tungt halvblod som helt klara sig i fälttävlan både när det gäller tempo och längd vilket de inte gjorde förr.

De flesta skadade hästar i fälttävlan är just dessa tunga halvblod..

jag är fullt medveten om att det finns många löpisar med utläkta senskador som går FT. Faktum kvarstår dock att som jag skrev, är FT den NÄRMAST galoppen, grenen i fråga om belastning och påfrestning, så det är ett chanstagande att köpa skadad häst som ska användas till det. Och en sena blir ALDRIG starkare efter läkning vilket du klart och tydligt påstått i ditt inlägg, det är tvärtom att en skadad sena för all framtid alltid kommer vara känsligare än innan skadan.

kl

Jag har ett fullblod som fick en allvarlig senskada på ytliga böjsenan när han gick löp, men han har aldrig haft problem med senan (däremot en massa annat :grin:) men inget som kunnat relateras till senan. Jag pratade med veterinären som behandlat honom och hon sa att själva senskadan inte skulle bli ett problem eftersom senan blev starkare när den var fullt utläkt, men att omkringliggande delar kunde skadas eftersom senan inte var lika elastisk som förut och det därför kunde de delarna felbelastas. Jag vet inte om detta är sant men det var vad vet sa till mig. :)

Tjejen som galopptränat honom sa även att galopphästar som haft en senskada men fortsatte gå löp kunde få senskador på det andra benet istället, men har ingen aning om detta stämmer. :p Fö ser hans sena ut som en "banansena" dvs ganska mycket "större" än normalt.

Fast nu sökte jag runt lite på internet, och verkar som den veterinären som behandlat honom haft fel.

"En häst som haft en senskada, löper större risk att drabbas igen, eftersom en sena som en gång skadats, aldrig blir lika hållbar som en frisk sena."

I vilket fall, jag hade tyckt att det hade känts riskfyllt att rida fälttävlan på min häst just eftersom man aldrig vet. Hade aldrig köpt honom "till fälttävlan". Och vet sa ju att det var risk för skador, dock trodde inte hon på en till skada på själva senan.

Det beror som sagt på hur mkt ärrbildning det finns, om det finns någon.

Jag menar för att skriva tydligare att en varning eller en mildare grav av nedbrytning INTE behöver vara någon fara för framtiden OCH behöver inte heller betyda att just den senan är känsligare. Det beror helt på hur allvarlig skadan är från början!!!

Du kan ha en sensvullnad utan att fibrer är skadade detta kan du bara konstatera genom att som jag tidigare skrivit lysa senan. Enda orsaken till återfall är när det just finns ärrbildning vilket gör senan mer oelastisk, men som sagt det behöver ju inte finnas ärrbildning om skadan varit mindre.

Och nej fälttävlan är fortfarande inte ens i närheten faktiskt. Idag är inte fälttävlan så ansträngande som det var förut och idag gör man inte lika mkt jobb med en fälttävlanshäst som förr. Möjligen är väl om du skall rida något av de större mästerskapen, men det är det ju faktiskt väldigt få ryttare som gör liksom det inte är speciellt många som ens rider *** klass i Sverige..

jag skrev att ´FT är det NÄRMASTE du kan komma belastningsmässigt som ridhäst efter löp karriären. Med andra ord att det är betydligt högre belastning än hoppning och dressyr.

och du har fortfarande skrivit i ursprungsinlägget att senan blir STARKARE när den läkt vilket är totalt käpprätt fel.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 344
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 286
Senast: Unhappy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 799
Senast: AbCdE
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 088
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈