Utkastad häst, vad gör man?

StefanLundmark

Trådstartare
Hej,

(Ursäkta för eventuell felplacering av tråd, försökte hitta en passande kategori. Flytta gärna!)

Det är så att jag är sambo med en dam som har häst, och som blivit utkastad från sitt stall. Stallägaren är arg och jag har flera gånger försökt samtala med denne utan att denne börjar skrika i örat på mig, och nu försöker hon hindra min sambo från att hitta nytt stall genom att sprida diverse falska rykten.

Hästen ska kastas ut vid årsskiftet. Hur gör man i ett sånt här läge? Vi har inte någon större tomt där hästen kan få vara under tiden hon letar stall och jag är orolig både för sambon och det stackars djuret. Tänker mig att det borde finnas någon möjlighet att ställa hästen någonstans temporärt, under humana förhållanden tills ny stallplats hittas? Men det kanske är naivt.

Alla tips är välkommna. Tack för er tid.

Mvh,
Stefan

Man blir jättesällan utkastad om man sköter sina åtaganden och betalar för sig. Varför är stallägaren arg? Är det befogat? Ta det därifrån.

Klart det GÅR att hitta en stallplats, men som sagt, man måste sköta sig. Blir det klippt omöjligt måste man sälja/få ut på foder omgående. Jag personligen hade inte tagit mig an någon utkastad utan en fet deposition.

Har ni inget kontrakt mer uppsägningstid? Eller hon hon missköt sig så det blir uppsägning med omedelbar verkan?

Man blir jättesällan utkastad om man sköter sina åtaganden och betalar för sig. Varför är stallägaren arg? Är det befogat? Ta det därifrån.

Klart det GÅR att hitta en stallplats, men som sagt, man måste sköta sig. Blir det klippt omöjligt måste man sälja/få ut på foder omgående. Jag personligen hade inte tagit mig an någon utkastad utan en fet deposition.

Hon har skött sina åtaganden och betalat för sig, annars hade jag givetvis nämnt det. Det hade ju varit väldigt illa.

Stallägaren är arg för att sambon inte vill vara kvar. Anledningen till att sambon inte vill vara kvar är för att en konflikt uppstod ang. hur passen skulle delas upp (per person kontra per box) och stallägaren ville ändra detta i det befintliga kontraktet utan att ett nytt skrevs. Sambon protesterade och sa upp kontraktet med tre månaders uppsägningstid.

Nyligen nåddes dock samförstånd och ett nytt kontrakt (med ändringarna i) skickades hit som skulle skrivas på. Men i samma veva började hästen bli utesluten från de andras pass, de skickade SMS om att hästen är stökig och inte får vara med de andra, och hästen fick ibland inte mat då någon "glömt" den. Tidigare fanns inga sådana problem. Detta gjorde att det nya kontraktet blev liggandes och nu är de tre månaderna snart slut.

Jag förstår absolut att eventuella nya stallägare är oroliga med tanke på historiken. Det är ju därför jag ber om råd. En större deposition kanske kan underlätta, det hade jag inte tänkt på. Tack så jätte mycket för ditt råd!

Jag tror det spelar mindre roll egentligen, jag vet att stallägarna till stallen jag stått i resonerat så att dom ger människan en chans oavsett rykte. Det är få som faktiskt lyssnar på andra arga stallägare. Så det är bara att ringa på nya stall, alltid oftast någon som har en stallplats. Tror inte det blir problem.

Men jag förstår inye längre nu. Stallplatsen är uppsagd, uppsägningstiden går ut 31/12 och det finns ingen klar stallplats trits att ni haft 3 mån på er att leta ny och skriva kontrakt? Då är väl häaten knappast utslängd?

Jag har sovit lite dåligt så det kan vara därför jag inte fattar. Håller med deathslyna om fullservicestall. Det är ofta värt extrapengen för att få lite lugn och ro.

Tråkigt när det blir så, att man inte kommer överens. Tyvärr rätt vanligt i många stall utan tydliga rutiner.

Fast ni har ju själva sagt upp boxplatsen med tre månaders uppsägningstid, och ni har inte skrivit under det nya kontraktet, så egentligen är ni ju inte utkastade utan har själva valt det här. Jag tror inte att det ska vara några större problem att hitta ny stallplats, det finns många stall. Däremot är det väl lite förvånande att ni inte ordnat ny stallplats trots att nuvarande sas upp för tre månader sen? Själv brukar jag se till att ha ny stallplats innan jag säger upp den gamla...

Om hästen är bråkig och svår, kan jag förstå att endel i stallet inte vill hantera den. Men samtidigt - finns konflikter mellan ägarna i stallet, så är det nog lätt att skylla på att hästen är "bråkig". Är man kompisar tolererar man nog mer från hästen. Det kan vara så att de har upplevt er häst som jobbig tidigare, men inte velat säga något - förrän nu, när det blivit en konflikt.

Det är alltid två sidor när folk träter... Det mesta skulle säkert gå att undvika med lite god vilja från båda parter...

Angående ny stallplats så förstår jag att det är akut, årsskiftet är ju på onsdag? Lägg ut krokar i hästbekantskapskretsen om att ni söker stallplats, fråga i lämpliga Facebookgrupper om tips på stallplats, kolla annonser (ex Blocket)... Var beredd på att ta en mindre bekväm stallplats tillfälligtvis, så kan ni ordna det bättre framöver.

Och framförallt - gör ert bästa att verkligen få det att funka i det nya stallet. Visa att ni är lätta att samarbeta med, gör era åtaganden, ställer upp för andra och betalar stallhyran i tid. Det är bästa sättet att stoppa tråkiga rykten - sanna eller inte.

Det kommer att lösa sig! Lycka till! :)

Tibben: Uppskattar att du tar dig tid att spekulera men jag har redan sagt vad problemet bestod i.

Hästen är inte bråkig, och det har aldrig varit några problem tidigare, utan endast det efter att konflikten uppstod. Hästen kanske vet mer än vi tror? ;)

Tack samtliga för tips och råd! Det mesta är säkert uppenbart för sambon, men nu kan jag hjälpa till att leta också.

God fortsättning!

Senast ändrad:
Åk runt till stall i närområdet, presentera er och fråga om ledig plats, kolla anslagstavlor i ridsportsbutikerna, annonsera här på Buke ..,

Det finns idiotiska stallägare också, så det du beskriver förvånar mig inte. Hästfolk är hästfolk, inget att göra. Åk runt till närliggande stall och fråga. Hittar ni en lösdrift går det säkert att ordna plats tillfälligt. Strunta i ryktena och prata inte illa om stallägaren där ni har hästen nu. Det ser oseriöst ut och ger sken av att ni försöker försvara dåliga rykten. Om ngn frågar, svara kort och ärligt att ni var missnöjda och ville flytta hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 353
Senast: bambam
·
Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama