Uthyrning av boxar

rebus

Trådstartare
Jag läser runt lite bland annonser om stallplats önskas eftersom jag har ett stall där jag själv använder fyra av tio boxar. I mitt område finns då några annonser där de som har två eller flera hästar vill hyra en del av stall eller enbart boxar och sköta allt själva, vilket hade passat mig bra. Hur menas det då vanligen med att sköta allting själv? Det brukar väl vara att man inte vill betala för några tjänster, men skulle det bli aktuellt här så hade det blivit mycket körande fram och tillbaka till stallet då hästarna, antar jag, ska morgonfodras, släppas ut, ev. fodras lunch i hagen, tas in, em fodras och kvällsfodras. Egen stor hage kan inackorderingen få disponera, så visst kan de själva lägga ut grovfoder vintertid i hagen på morgonen, men hur brukar det vara med de som vill sköta allt själva, är det verkligen allt de sköter, även då t ex morgonfodring och utsläpp av sina egna hästar? Mina hästar får sitt grovfoder fritt i hagen då de har en bal där vinterhalvåret som grannen snällt kör in när jag ber honom, vi byter lite tjänster, men köra ut balar till flera hagar hela vinterhalvåret tror jag inte att han är så intresserad av, och det är inte mig han gör en tjänst då. Jag vill inte ha något mer jobb, utan vill bara hyra ut boxar utan tjänster om det skulle bli aktuellt att göra det. Naturligtvis underhåller jag stall och staket, och banan underhålls ändå till mig själv, men inget annat dagligt jobb som att ta ut och in andras hästar osv.
Vad hade då en rimlig ren kallhyra varit? Fint relativt nybyggt stall med stora boxar, liten ridbana hemma, 500 m till ridhus där de kan köpa kort ( privat, och det är inte alls hög beläggning där) och de har även en fin utebana där, ridvägar finns men inget överdådigt. Man måste ha bil för att komma hit, det ligger 8 km från ett större samhälle och 2 mil från större stad, i Skåne. Inom några mils radie finns fler olika stora ridanläggningar.
 
Sv: Uthyrning av boxar

Jag hade kunnat betala 6-800kr/box i "kallhyra" för det. Jag hade dock önskat att elen ingick i boxhyran, samt då hagmaterial och ev. bortförsel av gödselhög - om inte det senare på annat sätt löses tillsammans.
Har själv hyrt stall i många år med just kallhyra, då dock hela stall - men jag har inte själv bott på gården vilket så hyresvärden gjort. Jag har då skött ALLT själv. Alltifrån att stängsla hagar till att köra hem foder till alla ut & insläpp osv osv. 365dagar om året. Inga problem alls.
Visst har stallägaren någon gång ställt upp och slängt åt dem kvällshö - då färdiggjort och ställt utanför varje box i kassar - bara att tippa in över dörren - typ vid julafton och liknande. Men annars har det varit jag som skött allt.

Har funkat superbra för mig i allafall och hyr jag för att sköta allting själv så gör jag det för att just få sköta allting själv liksom. :)

Det kan ju vara knepigare kanske när du själv också står i samma stall, och har du stallet på gården så kanske det i ärlighetens namn blir rätt drygt med ett par hyresgäster som ska sköta sig själva med allt vad det innebär - andra hagtider, andra fodringar, andra ridvanor osv. Kanske folk som kommer körandes sent på kvällarna och ska greja i stallet tex. Bara en tanke!
 
Sv: Uthyrning av boxar

Tänkvärt svar, speciellt det du skrev om att man aldrig får vara riktigt ifred. Jag hade några hyresgäster här för några år sedan över sommaren, det var bekanta. Vi hade mycket roligt den sommaren, men jag kommer också ihåg att jag tyckte det var skönt när de flyttade hem hästarna igen...Jag trivs helt enkelt rätt så bra som det är nu med att vara själv här. Tanken att hyra ut npgra boxar kom för mig då en granne frågade om jag kunde tänka mig hyra ut någon box, nu blev det inte så av olika skäl, men då började jag titta på önskas hyra annonserna.
 
Sv: Uthyrning av boxar

Jo, det går att cykla. Det kommer en vinter och då är det inte så intressant att cykla ca 8 km hit tror jag.
Jag vill ha vuxna hästägare hit om jag ska hyra ut, och de flesta av dem har bil.
 
Sv: Uthyrning av boxar

OT Jag har ett par kompisar som hyrde ut sommarhalvåret under flera är, eller ja, bete. Du har slutat. Det var inte värt det eftersom så många var dumma i huvudet :p Så var noga med vilka som får flytta in.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 578
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp