Uthungrade och magra på Vom og Hundemat

Anine

Trådstartare
Bytte mina småhundars foder för ca en månad sedan, från Bravo till Vom og hundemat, kyckling med lax. Den äldre hunden har alltid haft lätt att lägga på sig och den yngre är tvärt om - behöver massa energi.

Men, på VoH har jag jätteproblem att hålla någon av dem i vikt. Är detta vanligt? Jag upplever det som att jag bytte från ett sämre färskfoder med en del spannmål till ett mycket bra. Men som det ser ut nu så är VoH det sämsta jag gett mina hundar, inklusive diverse torrfoder. Båda hundarna går som dammsugare utomhus, de äter inte i närheten av de 2% av kroppsvikten som VoH beräknar enligt sin hemsida och som återförsäljaren rekommenderade. De äter det 4-dubbla, det känns som det enda vi gör är att hålla på med mat. Som det ser ut nu måste de äta tre-fyra gånger om dagen för att få i sig nog mat för att inte magra av helt (spyr om de får mer vid varje måltid). Lillen får utöver detta även några nävar torrt och håller vikten hyfsat nu, men gamlingen har gått ner över ett halv kilo nu (vägde strax under 5 från början) och detta oroar mig. Dessutom vaknar de någon gång per vecka av att magarna skriker tomma, trots att vi ger en portion "nattamat" numera.

Är det någon som har några erfarenheter, eller foderkunskaper för att råda kring VoH eller något som potentiellt kan fungera bättre för oss? Det är aktiva sällskapshundar, ingen mask (kör kolla masken), veterinär är konsulterad.
Tips? Tankar? :bow:

Sv: Uthungrade och magra på Vom og Hundemat

Generellt sett brukar många hundar gå upp på VoH, därför kan man ibland få minska matgivan vilket då kan leda till hungriga hundar.

Men kanske dina hundar bara inte funkar utan kolhydraterna? Alla kan ju inte fungera lika, även om det teoretiskt låter lite konstigt..
Är det bara kycklingfodret du provat? Testa den vanliga med lax?

Hundar har ofta lättare att gå upp i vikt av kolhydrater. En kombination av lite kolhydrater och fett borde vara bra om du vill att hunden ska öka i vikt. Kolhydrater gör att insulin frigörs och insulinet gör så att fett förs in i fettcellerna. Detta går ännu snabbare med snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater som finns i vitt vete, majs och vitt ris har många hälsonackdelar annars, men kan funka om du vill att hunden ska lägga på sig.

För att hunden inte ska känna sig så hungrig; ge hunden något som ger bulk, dvs fyller upp magen så att hunden känner sig mätt. Rårivna morötter och vitkål tex.

Sa har i pumpa sesongen kan det poangteras att de flesta hundar gillar pumpa skarpt ... och det ar utmarkt utfyllnad. Man kan ocksa laga till, mosa och frysa den.

Svarar alla:

Det är den vanliga med lax (nr 25) som de äter. Den innehåller väl kyckling, storfevom, innmat och lax? Jag hade räknat med att gå ner mycket i mat, från 150 gr Bravo till knappt 80 gr VoH, så att jag nu är uppe i ca 200 gr VoH är för mig lite mystiskt.

Jo, har funderat över om de helt enkelt måste ha kolhydrater. Ironiskt nog var det för att man misstänkt att den äldre inte tål spannmål mm så bra som vi bytte...

Problemet med att bulka är att lyckas få i dem så mycket mat. I nuläget måste de äta 3-4 gånger/dag för att få i sig den mängd mat de behöver utan att den kommer upp igen. Så ska det i bulk också så är vi uppe i ganska många måltider. Vilket hade varit helt ok, men man vill ju göra annat än att planera mattider...

Tack för all input! Finns lite att fundera kring här.

Det finns ju en VoH med ris som du skulle kunna prova om du vill.

Men i ditt fall kanske det är så att det helt enkelt inte passar.

Hur länge har de ätit vom og hundemat? Har de ätit spannmålsfoder innan så kan det ta ett tag för magarna att ställa oms ig och verkligen tillgodgöra sig energin i icke-spannmålsbaserad mat. De får inte längre i sig det socker (kolhydraterna) de är vana vid, och måste ställa om för att utvinna detta ur fettet och köttet, sådant kan ta ett tag.

Är de hungriga får ni väl öka fodergivan?

Hundar ska vara slanka. Är dom verkligen magra? Har du foton på dom? Många är vana vid kolhydratsvullna hundar och tror det är så dom ska se ut. När mina "tunnor" bytte till en mera kolhydratfattig diet blev dom mkt slankare trots att dom åt mera fett precis som när vi människor äter LCHF-kost. Ger nu VoH och dom ser perfekta ut på den rekomenderade mängden (2 %). Slanka och fina!

Hihi, fnissade faktiskt lite :D Det är faktiskt första gången mina hundar nämns i samma sammanhang som ordet "tjock". Det kan ju inte du veta, men jag har två italienska vinthundar och är mer van vid att få saker som "jävla djurplågare" och "ge hundarna mer mat, för fan" skrikit efter mig ;) Jag är lite oteknisk, men kan garantera dig att mina IG:sar är i perfekt utsällningsform. 4 synliga kotor i ryggen och utmärkta höftben. Väl musklade är de också. Nr de bara väger strax över 4 kg med mankhöjd på 37-38 cm så märks 0,5 i viktnedgång väldigt tydligt!

Till de andra som svarat: Äldsten får inte äta ris heller, det var därför vi bytte till VoH...
Jag hoppas att det kan vara en övergångsperiod, då. De har fått det i ca 1,5 månader. Problemet med att ge mer är ju att jag får vara hemma hela dagarna och ge mat. Och gå upp och ge ett mål på natten. De klarar inte att äta mer/måltid. Ser ut som små ballonger och kräks upp det igen om det blir för mycket. Då ser jag hellre mig om efter ett foder som fungerar bättre för oss. Även om VoH var mitt förstaval.

Tack för svaren! :bow:

Jag tror man får acceptera att alla foder inte funkar för alla. VoH "ska" vara bra men alla hundar kanske inte funkar bra på det (liksom vi människor inte direkt funkar exakt lika bra på samma dieter..). Och vice versa, RC "ska" ju vara kasst men en av mina, med superkänslig mage dessutom, har alltid mått prima på det. Äter bra, fint hull, bra i magen etc. Har försökt ge honom flera andra foder som sägs vara bra men det har inte funkat något vidare innan jag började med Orijen.

Tycker man får se till hundarna och hur de mår snarare än folks "ska" :)

Hihi, fnissade faktiskt lite :D Det är faktiskt första gången mina hundar nämns i samma sammanhang som ordet "tjock". Det kan ju inte du veta, men jag har två italienska vinthundar och är mer van vid att få saker som "jävla djurplågare" och "ge hundarna mer mat, för fan" skrikit efter mig ;)

Jaha, he he :D. Jag jobbar med hundar och det är superofta hundägare säger "hjälp min hund är så petig med maten" och så är hunden fet som en tunna, eller "min hund är så mager" och så är den i perfekt slimmat skick bredvid hundkompisarna ser ut som tunnor. Vinthundar kanske är lite speciella och behöver sina kolhydrater? Undrar vad dom äter ute i öknen men det borde ju vara kött tycker man :laugh:.

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 454
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 231
Senast: isafore
·
Hundhälsa Hej, jag har en fråga till alla som ger vom og hundemat till sina hundar. Jag har en 4 månader gammal vit herdehund som jag har tänkt ge...
Svar
5
· Visningar
1 764
Övr. Hund Hej! Jag har tänkt att börja ge min hund vom og hundemat. Vad jag inte förstår riktigt är hur mycket jag ska ge per dag. Har läst att...
Svar
4
· Visningar
1 861
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka