Utgånget datum

Kaki

Trådstartare
Hur noga är ni med bäst-före-datumet? Jag handlade sojamjöl idag då mitt tagit slut och jag såg att alla säckarna de hade gick ut i slutet på januari.. Hur mycket tror ni näringsvärdena har minskat? Minskar mängden protein? Fick 50% rabatt så jag köpte en säck ändå och undrar nu hur noga alla andra är :)

Sv: Utgånget datum

Största risken är att fetter härsknar och att varorna möglar. Att köpa varor där bäst före redan varit gör jag inte till mig själv, varför ska jag göra det till mina djur?

Men allt beror ju på råvaran? Nog kan jag äta utgånget bröd bara det inte är mögligt, men inte utgången mjölk då det är en färskvara. Sojamjöl är ju mest bara skal då all olja pressats ut - är det ändå så noga?

Den mesta mat med utgånget bäst-före datum går utmärkt att äta så länge den är frisk och smakar bra!
Det borde vara samma med hästfoder, om den är väl förvarad, dammfri mm.

Ja, dom har ju bra förvaring på gg. Svalt och så så jag ska öppna säcken och se hur det ser ut och luktar. Tack för ett inlägg som inte idiotförklarar :)

Som Strajder sagt, Soja härsknar när det blir gammalt. Har köpt en del soja säckar där bäst före INTE gått ut, och fått mögligt foder. Se upp om sojan tenderar att klumpa sig, då är det bara att slänga.

Ja, dom har ju bra förvaring på gg. Svalt och så så jag ska öppna säcken och se hur det ser ut och luktar. Tack för ett inlägg som inte idiotförklarar :)

Jag skulle nog byta foderleverantör eller klaga högljutt om jag hittade utgånget foder. Människomat får inte säljas efter att datumet gått ut - någon som vill handla gammal köttfärs på ICA?! Varför ska vi acceptera sämre till våra djur? Fodret är dyrt och då ska det även vara fullgod kvalité.

Jag skulle nog byta foderleverantör eller klaga högljutt om jag hittade utgånget foder. Människomat får inte säljas efter att datumet gått ut - någon som vill handla gammal köttfärs på ICA?! Varför ska vi acceptera sämre till våra djur? Fodret är dyrt och då ska det även vara fullgod kvalité.

Man får kanske inte sälja det men det betyder inte att det är farligt. Som sagt så länge kvalitet, lukt och smak är bra tror jag inte det är nåt fel på det.
Kött blir väl dåligt fortare än t.ex musli, bröd och hästfoder då. Men hästar äter ju inte kött ;)

Sojamjöl kan man ju smaka på själv, är rätt gott faktiskt ;) :angel:
Då lär man märka om det smakar mögel eller annat skit. Kör även ner näsan i säcken så känner man om det är dammigt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle kunna tänka mig att fodra med foder där bäst-före datumet gått ut om det luktar och smakar bra (precis som med mat till mig själv) men däremot aldrig köpa och betala för foder med utgånget datum, inte ens med kraftig rabatt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är skillnad på ett bäst före datum och sista förbrukningsdag då det gäller livsmedel. bäst-före-dag ger oss en indikation om hur lång hållbarhetstid man angett. För speciellt känsliga varor ska "sista-förbruknings-dag" anges, t ex köttfärs, fågel, inälvor, fisk , skaldjur, gräddbakelser. Sådana livsmedel får EJ säljas efter utgånget datum.

Jag får sticka ner näsan och lukta och luktar de bra så smakar jag. Men jag hade inte tid att vänta på nästa leverans för min häst behöver mat även under långhelger. Sen kan man inte jämföra sojamjöl (som är torrt) med köttfärs (som har en otroligt kortare användbarhetstid). Då är det smartare att jämföra med flingor och flingorna vi har i skafferiet blir inte tvärmögliga dagen efter bäst-före.

OK jag hade för mig att det var på det sättet.
Då får de alltså sälja den soja som detta handlar om? Men jag är tveksam till om jag hade gett det till hästarna.

Ja, precis. Jag skulle kunna tänka mig att ha det på filmjölken :angel:

Det är kanske inget fel på varan men det säger en hel del om kvalitén på säljaren! En säljare som inte har koll på när varorna börjar bli gamla på hyllorna och utan anmaning plockar bort dessa skulle jag inte återvända till. Det finns mycket bra system för lagerhantering som ger stöd för hantering av färskvaror så det kan man inte skylla på. Slarv, okunskap och ointresse hos handlaren är väl de bästa anledningarna för oss kunder att klaga. Att man förvarar fodret torrt och hygieniskt ser jag som en självklarhet så det ser jag inte som ett argument att acceptera gamla varor.

Det luktade och smakade precis som det lilla jag har kvar från förut. Och det dammar ingenting och ser fräscht ut. Så jag känner mig lugn med att ge det till hästen = )

Liknande trådar

Kropp & Själ Köpte en ansiktskräm med kort datum i november, sista dec -24 gick den ut. Det står inget datum på burken och det är en sån som man inte...
Svar
10
· Visningar
303
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 070
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 952
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 810
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka