Utgången Ivomec

eldkyss

Trådstartare
Har en använd spruta Ivomec hemma som skrevs ut 2015. Den har förvarats svalt. Det står att den går ut i april 2017. Kan man använda den nu då?

Står inget på Fass, men andra avmaskningsmedel står angivet att det ska förbrukas inom 6 månader från att förpackningen är öppnad.

Har en använd spruta Ivomec hemma som skrevs ut 2015. Den har förvarats svalt. Det står att den går ut i april 2017. Kan man använda den nu då?

Är den två år gammal och öppnad hade jag inte använt den. I o f s vet jag inte vad som kan hända, men är den öppnad och använd så har bakterier kommit in. Så, nej jag hade satsat på att köpa nytt.

Den är ju inte utgången ännu. Den skulle faktiskt kunna säljas fortfarande enlig reglerna, för den vara månaden ut.

Förpackningen är öppnad sen länge och delar av den förbrukad sen länge som jag tolkat det ? Och maxföringsdatum som avser oöppnad förpackning är nu ungefär ?

Jag hade aldrig velat använda utifrån det.
Dels för risken av minskad effekt i sig, och dels pga att medel som underdoseras (medlet har minskat i effekt pga använd halv tub ) dessutom ökar risken för resistens hos parasiterna . De har stor möjlighet att stå emot medel om medlet inte är i rätt dos eller rätt styrka. Precis samma som hur läkemedel fungerar allmänt vare sig på djur eller människa .

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 940
Senast: Hermelin
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 880
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar