Utgående pass, resa.

Nej lämna ifrån dig det behöver man inte, det makuleras (de klipper hörnen och/eller klipper hål i det) men behålla det får man (jag har ett flertal gamla). Passet är ju ogiltigt efteråt så det spelar ingen roll om man har kvar det (de flesta vill behålla pga visum stämplar osv så de blir nog mest förvånande om man inte vill ha tillbaka det).
Ja, jag har behållit alla mina gamla pass.

Nä kanske inte, får skylla på att jag sitter på jobbet och försöker både jobba och söka information :angel:...

Alternativ 3 boka på gamla passet och samtidigt fixa nytt pass, har sen med mig båda passen men använder det gamla eftersom det har rätt passnummer, för pass blir inte ogiltliga bara för att det finns ett nyare? Eller? :)

Passet blir ogiltigt när du hämtar det nya :)

Ja, jag har behållit alla mina gamla pass.

Det är bra och det råder jag alla att göra! För ett litet tag sedan bestämde sig t.ex Kina för att man måste uppvisa sitt / sina gamla pass (ju fler desto bättre) om ens nuvarande pass var nyare än från ett visst år som jag inte kommer ihåg nu, 2014 kanske. Inget gammalt pass = inget visum. Det ställde till det rejält på jobbet då många fick ställa in tjänsteresor som blev dyra såväl i arbetstimmar som i oåterbetalbara flygbiljetter.

Nej lämna ifrån dig det behöver man inte, det makuleras (de klipper hörnen och/eller klipper hål i det) men behålla det får man (jag har ett flertal gamla). Passet är ju ogiltigt efteråt så det spelar ingen roll om man har kvar det (de flesta vill behålla pga visum stämplar osv så de blir nog mest förvånande om man inte vill ha tillbaka det).
Hur ska dom kunna makulera ett pass om man inte lämnar ifrån sig det :banghead:

Hur ska dom kunna makulera ett pass om man inte lämnar ifrån sig det :banghead:

Makulera betyder ju att göra det oanvändbart i det här fallet, inte förstöra totalt. Så du lämnar över det i några sekunder (är det sega en hel minut kanske) sen får du tillbaka det :)

I ditt föregående inlägg låter det som att du menar att polisen tar det permanent, vilket inte är fallet så jag klargjorde ifall någon tror att det blir total förstört.

Det är bra och det råder jag alla att göra! För ett litet tag sedan bestämde sig t.ex Kina för att man måste uppvisa sitt / sina gamla pass (ju fler desto bättre) om ens nuvarande pass var nyare än från ett visst år som jag inte kommer ihåg nu, 2014 kanske. Inget gammalt pass = inget visum. Det ställde till det rejält på jobbet då många fick ställa in tjänsteresor som blev dyra såväl i arbetstimmar som i oåterbetalbara flygbiljetter.
Äh, så dumt! Jag som var så stolt när jag lät dem slänga mitt gamla pass senast jag bytte, äntligen kunde jag skiljas från en onödig grej :meh:

När gjorde dem det? Jag var där i Augusti (när det nya var två veckor gammalt) och jag tror inte att de frågade om det då (jag hade med mig allt dock ifall att då jag precis hade bytt namn). Men det var genom ambassaden här i Singapore och de är sjukt effektiva (det verkar vara lite olika beroende på vilket land man söker ifrån när jag frågade kollegor). Kan vara bra att veta då det går några resor per år från vårt labb.

När gjorde dem det? Jag var där i Augusti (när det nya var två veckor gammalt) och jag tror inte att de frågade om det då (jag hade med mig allt dock ifall att då jag precis hade bytt namn). Men det var genom ambassaden här i Singapore och de är sjukt effektiva (det verkar vara lite olika beroende på vilket land man söker ifrån när jag frågade kollegor). Kan vara bra att veta då det går några resor per år från vårt labb.

Jag har för mig att det var i mitten av november, 14:e eller något sådant. Det kom bara pang bom, ett gäng härifrån åkte till visacentrat som vanligt och fick blankt nej.

Det beror säkerligen mycket på varifrån man söker! Vi tror att detta hade med dels flyktingströmmen att göra (de på konsulatet verkar tro att vi har noll koll på folk) och dels någon sorts "baksmälla" efter G20-mötet i Hangzhou i september - kanske insåg de då att de inte hade så bra ordning på vilka som faktiskt fick komma in i landet när det var högre säkerhetsrisker.

Jag tror förresten att det har blivit upphävt nu, men det var några riktigt jobbiga veckor...

Jag har för mig att det var i mitten av november, 14:e eller något sådant. Det kom bara pang bom, ett gäng härifrån åkte till visacentrat som vanligt och fick blankt nej.

Det beror säkerligen mycket på varifrån man söker! Vi tror att detta hade med dels flyktingströmmen att göra (de på konsulatet verkar tro att vi har noll koll på folk) och dels någon sorts "baksmälla" efter G20-mötet i Hangzhou i september - kanske insåg de då att de inte hade så bra ordning på vilka som faktiskt fick komma in i landet när det var högre säkerhetsrisker.

Jag tror förresten att det har blivit upphävt nu, men det var några riktigt jobbiga veckor...

Jag vet inte riktigt varför de tycker att de hade dålig koll, det var ju polis kontroller precis överallt. Tre passkontroller på raken bara för att ta mig ur landet typ.

Jag var i Hangzhou några veckor innan G20! Det var meningen att våran kongress skulle vara där men två dagar innan den började fick någon government official för sig att 700 herpetologer utgjorde en massiv säkerhetsrisk till G20 som började typ två veckor efter kongressen slutade. Så de flyttade den 90km bort till Tonglu. Men alla anlände ju i Hangzhou, ingen taxi ville köra in mig till hotellet (skyttelbuss till det nya morgonen därpå, jag anlände vid midnatt så var inte så pigg på att vara vid flygplatsen hela natten) så jag fick ta en svart taxi och blev stoppad i en poliskontroll och alla ID dokument kollade (och bilen efter bomber). Jag var stenlugn, chauffören höll på och avlida av stress, försökte ta sig ur bilen och kedjerökte som en tok. Som tur var släppte de igenom oss.

Killen som kom från Sydkorea hade problem med dokumenten (fick gå tillbaka tre gånger med allehanda konstiga saker som krävdes), jag och killen sökte från Indien hade noll problem. Så det verkar definitivt vara olika beroende på vart ambassaden eller konsulat är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka