Utgående pass, resa.

Arrows

Trådstartare
Kort beskrivet:
Vi ska boka resa den 28-31 mars till London, mitt pass går dock ut 30 april.
Snabb googling säger att det är lugnt att åka till Storbritannien under den här tiden,men hur försäkrar jag mig om det? Har ingen lust att lita blint på en vag källa på nätet och sen bli stoppad på flygplatsen O_o.
Kan jag ringa någonstans?.

Det är lugnt men de kommer tjata på dig i varenda passkontroll :D, sambons pass hade utgång i december när vi åkte till Cypern nu i augusti. Han fick hyfsat många påminnelser!

Går ju fort att fixa ett nytt pass annars så slipper du oroa dig oavsett. :)
Jo det är alternativ 2, har dock lite svårt med att hinna med snutens öppettider med tanke på jobbet så skulle vara skönt att slippa, dessutom måste jag uppge passnr när vi bokar resan, det är väl inte samma :confused:passnummer på olila pass (dock till samma människa då)?

Kort beskrivet:
Snabb googling säger att det är lugnt att åka till Storbritannien under den här tiden,men hur försäkrar jag mig om det? Har ingen lust att lita blint på en vag källa på nätet och sen bli stoppad på flygplatsen O_o.
Ja, Polisen i London

Det är lugnt men de kommer tjata på dig i varenda passkontroll :D, sambons pass hade utgång i december när vi åkte till Cypern nu i augusti. Han fick hyfsat många påminnelser!
Det beror på att ni skulle till Cypern och där gäller det här:

Tredjelandsmedborgare måste vid inresa till Cypern ha med sig ett giltigt resedokument vilket ( enligt EU-förordningen nr 610/2013):

- måste vara giltigt minst tre (3) månader efter beräknat utresedatum från Cypern, och
- måste vara utfärdat inom 10 år från inresedatum till Cypern.

(Från Cyperns ambassads web, länkat från Swedenabroad som är UD:s sajt)

Ja, Polisen i London
Fast ambassadens information kan du ju utan tvekan lita på? Bara för att det är internet är det ju inte en opålitlig känsla.
Nä kanske inte, får skylla på att jag sitter på jobbet och försöker både jobba och söka information :angel:...

Alternativ 3 boka på gamla passet och samtidigt fixa nytt pass, har sen med mig båda passen men använder det gamla eftersom det har rätt passnummer, för pass blir inte ogiltliga bara för att det finns ett nyare? Eller? :)

Nä kanske inte, får skylla på att jag sitter på jobbet och försöker både jobba och söka information :angel:...

Alternativ 3 boka på gamla passet och samtidigt fixa nytt pass, har sen med mig båda passen men använder det gamla eftersom det har rätt passnummer, för pass blir inte ogiltliga bara för att det finns ett nyare? Eller? :)
Jo. Du kan bara ha ett pass. Lita på regeringens info. På första sidan står det REGERINGSKANSLIET
Ministry for foreign affairs

Jo, de makuleras.

Men alltså, du kan lita på hemsidan. Det är lugnt, ta med dig passet :).

Kort beskrivet:

Jag hade skaffat nytt pass ändå, det är ju dags oavsett.

Hahaha jo det blir ogiltigt. Så dumma är inte polisen. dessutom får du lämna ifrån dig det gamla passet när du får det nya

Kort beskrivet:
Det är helt lugnt, om du nu inte blir uppehållen en extra månad i London. Det finns länder med särskilda krav på passets varaktighet, inget västeuropeiskt land har sådana krav dock.

Hahaha jo det blir ogiltigt. Så dumma är inte polisen. dessutom får du lämna ifrån dig det gamla passet när du får det nya

Nej lämna ifrån dig det behöver man inte, det makuleras (de klipper hörnen och/eller klipper hål i det) men behålla det får man (jag har ett flertal gamla). Passet är ju ogiltigt efteråt så det spelar ingen roll om man har kvar det (de flesta vill behålla pga visum stämplar osv så de blir nog mest förvånande om man inte vill ha tillbaka det).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka