Utformning av tjänstledighetsansökan

Singoalla

Trådstartare
God morgon! :)

Det börjar bli hög tid för mig att lämna in ansökan om tjänstledigt på 50% till hösten. Jag har varit tillsvidareanställd i ett år nu så det borde inte vara några problem. Men jag har lite svårt att hitta hur jag ska utforma ansökan? Kan jag bara skriva ihop något "Härmed ansöker jag.." skriva under och lämna in? Eller är det någon mall man fyller i?

Sedan undrar jag även hur ni hade gjort i följande situation. Jag vill enbart jobba två dagar i veckan, då jag vill ha tre hela dagar för studierna där jag kan släppa arbetet helt. Om min arbetsgivare går med på det jobbar jag gärna två dagar, fast 10 h så tjänsten blir på 50%. Om min arbetsgivare inte går med på det söker jag hellre tjänstledigt på 60% och arbetar således 40% (två heldagar). Hur hade ni gjort, hade ni lämnat in ansökan för att sedan deala med chefen om tiderna, och sedan eventuellt blivit tvungen att lämna in en ny ansökan. Eller hade ni tagit ett möte med chefen först och diskuterat möjligheter för arbetstider och sedan lämnat in en ansökan utifrån vad ni kommit fram till under diskussionen?

Tacksam för hjälp! :bow:
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

God morgon! :)

Det börjar bli hög tid för mig att lämna in ansökan om tjänstledigt på 50% till hösten. Jag har varit tillsvidareanställd i ett år nu så det borde inte vara några problem. Men jag har lite svårt att hitta hur jag ska utforma ansökan? Kan jag bara skriva ihop något "Härmed ansöker jag.." skriva under och lämna in? Eller är det någon mall man fyller i?

Sedan undrar jag även hur ni hade gjort i följande situation. Jag vill enbart jobba två dagar i veckan, då jag vill ha tre hela dagar för studierna där jag kan släppa arbetet helt. Om min arbetsgivare går med på det jobbar jag gärna två dagar, fast 10 h så tjänsten blir på 50%. Om min arbetsgivare inte går med på det söker jag hellre tjänstledigt på 60% och arbetar således 40% (två heldagar). Hur hade ni gjort, hade ni lämnat in ansökan för att sedan deala med chefen om tiderna, och sedan eventuellt blivit tvungen att lämna in en ny ansökan. Eller hade ni tagit ett möte med chefen först och diskuterat möjligheter för arbetstider och sedan lämnat in en ansökan utifrån vad ni kommit fram till under diskussionen?

Tacksam för hjälp! :bow:

Du ska nog ta en diskussion först med din arbetsgivare om det överhuvudtaget är möjligt att få tjänstledigt. Din arbetsgivare har nämligen ingen skyldighet att ge dig ledigt annat än i vissa specifika fall, om inte annat finns skrivet i kollektivavtalet, (4 veckors sammanhängande semester under juni, juli och augusti, studieledighet om man är ute i god tid eller lagstadgad föräldraledighet).
Så ta ett snack med din chef om möjligheterna till att gå ner i tid.... kanske behöver du ta ett samtal med dit fackombud också om chefen sätter sig på tvären....
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

Jaså? Jag har läst detta:

"Du har rätt att vara tjänstledig för att studier, tack vare studieledighetslagen. En förutsättning för att du ska få tjänstledigt, är att du varit anställd hos din arbetsgivare i minst sex månader i följd, eller i sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren."

samt

"Du avgör själv hur mycket ledighet du behöver för dina studier - heltid eller deltid (några timmar per dag eller vissa dagar i veckan). Vill du vara studieledig på deltid, kan det vara skäl för arbetsgivaren att omplacera dig under själva studieledigheten, om det är svårt att sysselsätta dig på deltid på din ordinarie tjänst. Du har rätt att vara tjänstledig så länge dina studier pågår. Du kan ansöka om ledigt för hela perioden på en gång, eller en termin i taget om du vill arbeta på loven"


Länk till Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19740981.htm
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

Det finns mallar för sånt, är det ett inte allt för litet företag så har de troligen nån mall för det. Jag hade pratat med arbetsgivaren och berättat hur jag velat ha det, sen får samtalet avgöra.
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

Jaså? Jag har läst detta:

"Du har rätt att vara tjänstledig för att studier, tack vare studieledighetslagen. En förutsättning för att du ska få tjänstledigt, är att du varit anställd hos din arbetsgivare i minst sex månader i följd, eller i sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren."

samt

"Du avgör själv hur mycket ledighet du behöver för dina studier - heltid eller deltid (några timmar per dag eller vissa dagar i veckan). Vill du vara studieledig på deltid, kan det vara skäl för arbetsgivaren att omplacera dig under själva studieledigheten, om det är svårt att sysselsätta dig på deltid på din ordinarie tjänst. Du har rätt att vara tjänstledig så länge dina studier pågår. Du kan ansöka om ledigt för hela perioden på en gång, eller en termin i taget om du vill arbeta på loven"


Länk till Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19740981.htm

ber om ursäkt jag som läste lite slarvigt på ditt inlägg och missade att det gällde studier.... får skylla på nyvaket tillstånd.....
Studieledigt kan arbetsgivaren inte neka under förutsättning att du kommer in med ledighetsansökan i god tid... generellt minst sex månader före brukar vara praxis (på arbetsplatser utan kollektivavtal kan det bli en längre uppskjutning).
Du ska oavsett prata med din arbetsgivare för din arbetsgivare kanske behöver omplacera dig under din studieledighet... (vilket han i vissa fall har rätt att göra...). Lika bra att ta diskussionen direkt med chefen...

http://lawline.se/answers/ratt-till-deltidsarbete-vid-studieledighet
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

Jaså? Jag har läst detta:

"Du har rätt att vara tjänstledig för att studier, tack vare studieledighetslagen. En förutsättning för att du ska få tjänstledigt, är att du varit anställd hos din arbetsgivare i minst sex månader i följd, eller i sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren."

samt

"Du avgör själv hur mycket ledighet du behöver för dina studier - heltid eller deltid (några timmar per dag eller vissa dagar i veckan). Vill du vara studieledig på deltid, kan det vara skäl för arbetsgivaren att omplacera dig under själva studieledigheten, om det är svårt att sysselsätta dig på deltid på din ordinarie tjänst. Du har rätt att vara tjänstledig så länge dina studier pågår. Du kan ansöka om ledigt för hela perioden på en gång, eller en termin i taget om du vill arbeta på loven"


Länk till Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19740981.htm

Det du skriver är korrekt. Dock skulle jag ändå först bara säga till att "förresten kommer jag ansöka om studieledighet," Inte för att detta är lag att säga muntligt men kan vara trevlig.

Arbetsgivaren kan inte neka dig studieledighet men kan begära att du skjuter upp det.

Du skriver bara att du vill söka tjänstledighet och vilka datum. samt hur du vill förlägga ledigheten. Ett tips är att skriva; ”Jag begär tjänstledigt för studier under förutsättning att jag kommer in på sökt utbildning”. Då faller ansökan automatiskt om du inte blir antagen och du behöver inte heller vänta med ansökan pga du inte vet om du kommer in eller inte.
Bestäm också om du ska ha rätt att jobba under tex lov.
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

Självklart diskuterat först. Prata med löneavdelningen om formulär för ansökan, sådant finns säkert. Hos oss ligger det på intranätet, bara att ladda ner och fylla i.
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

Tack för era svar!

Jag har en tillfällig chef just nu. Vi har precis anställt en ny verksamhetschef som troligen kommer att börja till sommaren. Den chef jag har nu är här någon dag i veckan och är inte särskilt insatt i verksamheten. Men jag antar att jag ändå bör ta samtalet med henne? Jag måste ju lämna in ansökan nu och kan inte vänta tills nya chefen börjar.
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

Tack för era svar!

Jag har en tillfällig chef just nu. Vi har precis anställt en ny verksamhetschef som troligen kommer att börja till sommaren. Den chef jag har nu är här någon dag i veckan och är inte särskilt insatt i verksamheten. Men jag antar att jag ändå bör ta samtalet med henne? Jag måste ju lämna in ansökan nu och kan inte vänta tills nya chefen börjar.

Ja du måste lämna in ansökan snarast möjligt. Som du ser i tidigare svar så kan ju din arbetsgivare inte neka dig ledigheten men han kan skjuta upp den i max 6 månader (om kollektivavtal finns).
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

*hon

101010
 
Sv: Utformning av tjänstledighetsansökan

;) Det gör det verkligen! Jag har nog också haft fler kvinnliga chefer än manliga, när jag tänker efter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 247
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp