Sv: utfodringstider
Men VAD gör man med lättfödda hästar???
Finns eg bara en sak att göra. Hitta ett foder med bra kvot men låååågt MJ. Betyder oftast att man får sikta på hösilage.
Men de är knepiga de lättfödda och hungriga.
Men man kan räkna fram idealMJ för just den häst man har.
Man tar MJ-behovet, och sen tar man antalet kg grovfoder hästen vill äta per dygn. Och dividerar det första med det senare.
T ex mitt förra sto:
Behov 65 MJ, ville ha minst 15 kg för att vara nöjd, åt mer om hon fick.
65 MJ/15 kg = 4,3 MJ/kg foder är idealiskt.
Nu går det inte alltid att hitta det idealiska fodret, men då får man leta för att hitta ett med så lågt MJ som möjligt. I mitt fall blev det 6 MJ.
Då får man räkna baklänges. 65 MJ i behov, 6 MJ/kg foder = 65/6 = 108 kg foder = 11 kg foder. Dvs det fodret kan jag iaf ge elva kg av. Om hästen ändå inte är nöjd med det (min boxvandrade t ex nattetid om hon blev utan mat för länge för hennes smak) så får man helt enkelt ta att man får ett MJ-överskott, och endera ta att hästen är lite trind, eller motionera bort det (dvs öka MJ-behovet). Jag klippte henne vintertid fast hon inte behövde, för att hon skulle behöva lite mer MJ för att hålla värmen.
Man kan försöka fördröja tiden det tar för dem att äta upp maten, med hönät, sprida höet över hela hagen så de måste röra på fläsket för att hitta det etc. Men det är alltid knepigt och ett merjobb med tjockisarna.
Ställa på halm/erbjuda foderhalm är sisådär. De som glufsar halm så de får i sig 5 MJ (cirka) per kg foder och tja, det är inte så stor skillnad om du t ex har ett hösilage med 6 MJ. Däremot de som mest pillrar i halmen och plockar ut det gottaste, där ett kilo halm räcker mycket längre än ett kilo hö/hösilage, där fungerar det bra. Det är skillnad i smaklighet på halm och halm med.
Men, MJ/kg foder (kvoten måste vara bra dock!) gör STOR skillnad.
Om vi tar min fd dam med ett behov på 65 MJ/dag, och ett hö med 8 MJ/kg foder så blir det 65/8 = 8 kg foder dygn = ERROR. Finns ingen möjlighet hon skulle vara lycklig på det.
Många blundar, ställer på spån, serverar minimigiva TS och så länge hästen inte protesterar våldsamt så får den 'klara sig'. Det anser jag är fel.
Om hästen däremot har halm på sidan av, och inte 'protesterar' (boxvandrar, gnager trä etc), och noppar i halmen, då anser jag även om de tycker 'halm är äckligt' dock att man gjort vad man kan. Men då SKA halmen vara av foderkvalitet, och 'serveras'. Dvs de ska inte behöva äta av bädden eller liknande, och halmen ska inte ha tveksam kvalitet (det äter ingen häst).