utfodringstider

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Bellson_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 973
B

Bellson_

jag har haft min häst på ridskola förut och då har hon alltid fått hö 4ggr/dagen. nu när jag har flyttat henne så är det inte längre möjligt att ge dom lunch, dom får alltså bara morgon kl 8.00 middag 14.30 och kväll 8.00. hon får då ganska stora portioner med hö, tuggtid ca 1,5-2 timmar.

är detta okej?? jag skulle ju helst vilja ge henne 4 ggr om dagen men går det inte så går det inte..

Sv: utfodringstider

Ja det är okej om hon bara får lika MYCKET som tidigare på hela dagen (eller mer) och får tugga så pass länge varje gång.

Hej. Kan ni inte ha lite halm i hagen att tugga också på då? Kan man ju lägga ut på morgonen när de släpps ut. :idea:

Man kan också om man vill lösa en utfodring med hjälp av automatisk grind, dvs en timer grind som öppnar upp till en del av hagen ett bestämt klockslag och där man i förväg lagt in ett mål mat.

Om det är okej eller ej beror på hur lång tid hästen står utan foder i sträck.

2 alternativ:

Hästen får klockan 20. Klockan 22 har den slut på hö. Då är det 10 timmar utan mat. Det är INTE okej.

Hästen får klockan 20. Klockan 05 har den slut på hö. Då är det 3 timmar utan mat. Det är okej.

Samma sak med de andra tiderna, hur lång tid är det utan mat?

Man kan ge en fodring i veckan om man har lust med det, fri tillgång.

Eller så kan man ge två ggr/dag och det är helt okej, om tiden utan foder inte är för lång. Dvs säg de får 20, klockan 17 är det slut, klockan 20 får de igen, som räcker till 05. Helt okej.

Så, du måste räkna på hur många timmar de står utan mat.

jag har haft min häst på ridskola förut och då har hon alltid fått hö 4ggr/dagen. nu när jag har flyttat henne så är det inte längre möjligt att ge dom lunch, dom får alltså bara morgon kl 8.00 middag 14.30 och kväll 8.00. hon får då ganska stora portioner med hö, tuggtid ca 1,5-2 timmar.

är detta okej?? jag skulle ju helst vilja ge henne 4 ggr om dagen men går det inte så går det inte..

Jag håller med föregående skribent, räkna hur länge hästen står utan mat, ge den tillräckligt mkt hö morgon & kväll så att den kan stå några timmar & plocka.
Jag förstår däremot att du inte vill ge fri tillgång, jag hade aldrig kunnat hålla mina hästar i acceptabelt hull om de hade det:crazy:
Ungefär såhär brukar mitt stallschema se ut:

07.00-08.00 Utfodring m kraft inne, hö i hagen
14.00 Utfodring, hö i hagen(inne om det är väldigt kallt ute, äver -30)
20.00(tidigast)-21.00 Insläpp, utfodring med hö samt kraftfoder.(Kan bli så sent som 23.00 på våren men då får de mer hö så de kan plocka längre på e.m)

Mina hästar har kvar plock på morgonen så jag vet att de får tillräckligt, kvällsmålet kan variera beroende på hur kallt det är men 4 kg brukar jag slänga in när det är riktigt kallt.Stallet har ingen värme då jag tycker det blir bättre luft så samt att hästarna värmer upp det själva när de är nog många.

Samma på morgonen, lika stor mängd som kvällen.
Min ena valack äter bara 6 kg hö/dag, har försökt med 7 kg men han lämnar exakt ett kg & vägrar röra det:p

Över 8 timmar får aldrig en häst stå utan stråfoder, då riskerar magen att "paja".

Ja jag tycker det är ok´. Får de en rejäl portion hö i hagen klarar de sig nog fint till 14.30, det brukar ju fionnas en del att plocka på där också. Min får mat 07.00, vid 14.00 och 20-21.00. Sedan har de halm i boxen och så ger vi ett extra mål kraftfoder om vi ridit hårdare.

Du kan ju ge ett mål när du är där och sköter?

tack för alla svar! jag kan tyvärr inte ge henne fri tillgång på hö eftersom att jag tävlar och inte vill ha henne för tjock.
jag kan inte heller lägga ut flera tusen på automatiska grindar som någon skrev;)

men då tycker ni alltså att detta är okej utfodringstider?

Ja jag tycker iaf det är ok. Men ge inga fjuttportioner då utan åtminstone så att hästen har ett tag att tugga. Och så kan man ge ett extra mål om dagen när man är där, som jag skrev förut:D

tack för alla svar! jag kan tyvärr inte ge henne fri tillgång på hö eftersom att jag tävlar och inte vill ha henne för tjock.
jag kan inte heller lägga ut flera tusen på automatiska grindar som någon skrev;)

men då tycker ni alltså att detta är okej utfodringstider?

Tjocka blir de av kraftfoder inte av grovfoder :idea:

/M

Självklart blir dom även tjocka av grovfoder med för kraftigt innehåll eller för stora mängder jämfört med deras behov.

/Camilla

Senast ändrad:

hon står på halm just nu, sen blir de torv om en vecka och det kommer hon stå på hela vintern, men jag kommer lägga in lite halm så att hon har något att pilla med när hon har ätit upp.

hon får 4 kg på natten, i hö-nät så jag skulle gissa på att hon står och äter ett par timmar..

hon står på halm just nu, sen blir de torv om en vecka och det kommer hon stå på hela vintern, men jag kommer lägga in lite halm så att hon har något att pilla med när hon har ätit upp.

hon får 4 kg på natten, i hö-nät så jag skulle gissa på att hon står och äter ett par timmar..

Dvs tas in 20, äter ett par timmar och sen utan mat? Inte okej då om hon inte har ordentligt med halm som räcker hela natten (och som hon vill äta)

Eller menar du att hon totalt äter ett par timmar? Dvs komme rin, äter säg en halvtimme, vilar, äter mer etc?

Men VAD gör man med lättfödda hästar??? Jag har bestämt att min haflinger måste gå ner i vikt lite. Hon ska väl väga uppskattningsvis 475 kg, kanske, och då borde 8 kg hö/dygn vara rättså lagom, tycker jag. För övrigt får hon ca 3 dl torr mängd betfor, lite mineraler och jäst. Några morötter ibland.

Igår kväll fick hon 3,5 kg hö till natten. Det var absolut rensopat i boxen i morse... Jag kan ju knappast ge mycket mer än 4 kg hö till natten, om det ska finnas något kvar att portionera ut på dagen också.

Vad göra:confused:? Halm hade hon förra vintern, men det är hon inte alls särskilt intresserad av att äta. Kan man lägga in grenar i boxen? Kan det tillfredställa tuggbehovet? Hon kan inte äta så mycket grovfoder som hon önskar, för då rullar hon fram.

Det är knepigt det här med hästar... Vissa kämpar med att få i sina hästar tillräckligt med grovfoder, andra hästar skulle kunna äta nästan hur mycket som helst :crazy:. SVÅRT!

Kan bara säga att jag förstår att det är jobbigt att ha en svårfödd häst, men det är banne mig inte roligt med en alldeles för lättfödd heller. Man känner sig elak hela tiden, när det aldrig känns som om man ger hästen tillräckligt med mat.

Men VAD gör man med lättfödda hästar???

Finns eg bara en sak att göra. Hitta ett foder med bra kvot men låååågt MJ. Betyder oftast att man får sikta på hösilage.

Men de är knepiga de lättfödda och hungriga.

Men man kan räkna fram idealMJ för just den häst man har.

Man tar MJ-behovet, och sen tar man antalet kg grovfoder hästen vill äta per dygn. Och dividerar det första med det senare.

T ex mitt förra sto:
Behov 65 MJ, ville ha minst 15 kg för att vara nöjd, åt mer om hon fick.

65 MJ/15 kg = 4,3 MJ/kg foder är idealiskt.

Nu går det inte alltid att hitta det idealiska fodret, men då får man leta för att hitta ett med så lågt MJ som möjligt. I mitt fall blev det 6 MJ.

Då får man räkna baklänges. 65 MJ i behov, 6 MJ/kg foder = 65/6 = 108 kg foder = 11 kg foder. Dvs det fodret kan jag iaf ge elva kg av. Om hästen ändå inte är nöjd med det (min boxvandrade t ex nattetid om hon blev utan mat för länge för hennes smak) så får man helt enkelt ta att man får ett MJ-överskott, och endera ta att hästen är lite trind, eller motionera bort det (dvs öka MJ-behovet). Jag klippte henne vintertid fast hon inte behövde, för att hon skulle behöva lite mer MJ för att hålla värmen.

Man kan försöka fördröja tiden det tar för dem att äta upp maten, med hönät, sprida höet över hela hagen så de måste röra på fläsket för att hitta det etc. Men det är alltid knepigt och ett merjobb med tjockisarna.

Ställa på halm/erbjuda foderhalm är sisådär. De som glufsar halm så de får i sig 5 MJ (cirka) per kg foder och tja, det är inte så stor skillnad om du t ex har ett hösilage med 6 MJ. Däremot de som mest pillrar i halmen och plockar ut det gottaste, där ett kilo halm räcker mycket längre än ett kilo hö/hösilage, där fungerar det bra. Det är skillnad i smaklighet på halm och halm med.

Men, MJ/kg foder (kvoten måste vara bra dock!) gör STOR skillnad.

Om vi tar min fd dam med ett behov på 65 MJ/dag, och ett hö med 8 MJ/kg foder så blir det 65/8 = 8 kg foder dygn = ERROR. Finns ingen möjlighet hon skulle vara lycklig på det.

Många blundar, ställer på spån, serverar minimigiva TS och så länge hästen inte protesterar våldsamt så får den 'klara sig'. Det anser jag är fel.

Om hästen däremot har halm på sidan av, och inte 'protesterar' (boxvandrar, gnager trä etc), och noppar i halmen, då anser jag även om de tycker 'halm är äckligt' dock att man gjort vad man kan. Men då SKA halmen vara av foderkvalitet, och 'serveras'. Dvs de ska inte behöva äta av bädden eller liknande, och halmen ska inte ha tveksam kvalitet (det äter ingen häst).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka