Utfodringsproblem

julianoack

Trådstartare
Hej.

Jag skriver just nu mitt examines arbete på magisternivå. Ett arbete som handlar att designa ett hjälpmedel som underlättar arbetet med- och hanteringen av hästar i Scandinavien genom att uppmuntra hästens naturliga beteende. Jag har även valt att intrikta mig på utfodringen av hästar då detta är någonting som är väldigt onaturligt och även kan resultera i kolik och liknande.


Så nu undrar jag om någon av er har varit med om att er häst har fått kolik, magsår, fång, eller andra problem pga att de ätit för fort. Beskriv gärna situationen och hur ni löste problemet.
 
Sv: Utfodringsproblem

Hej.

Jag skriver just nu mitt examines arbete på magisternivå. Ett arbete som handlar att designa ett hjälpmedel som underlättar arbetet med- och hanteringen av hästar i Scandinavien genom att uppmuntra hästens naturliga beteende. Jag har även valt att intrikta mig på utfodringen av hästar då detta är någonting som är väldigt onaturligt och även kan resultera i kolik och liknande.


Så nu undrar jag om någon av er har varit med om att er häst har fått kolik, magsår, fång, eller andra problem pga att de ätit för fort. Beskriv gärna situationen och hur ni löste problemet.

Strupförstoppning, av en typ lucern/hö-pellets i ett stall jag jobbade. Ringde ut vet som fick lösa upp proppen :)
 
Sv: Utfodringsproblem

Samma här, dock inte så illa utan den lossnade ganska snart genom att jag kraftigt masserade "klumpen" som jag kände längs strupranden.
 
Sv: Utfodringsproblem

Foderstrupsförstoppning här med. Veterinären fick komma o slanga hästen med vatten så att "knutan" med fodret löstes upp. Vi har fått lägga i lite vatten i dennes kraftfoder efter detta för en sten hjälpte in. O detta funkade kalasbra.
 
Sv: Utfodringsproblem

nej mina hästar har inte fått några sjukdommar av att de ätit för fort, däremot har jag haft problem med att de inte får äta så många timmar om dagen som det är meningen, för att jag med vissa års grovfoder inte kunnat ge så många kilon pga för hög energihalt (är inackorderad i lösdrift där stallägaren köper in grovfoder). Har man dessutom för lågt proteininnehåll så måste man ju komplettera med kraftfoder.. Hästarna har ibland blivit "oharmoniska" om de fått äta för få timmar (jag har gett halm också som komplement).
 
Sv: Utfodringsproblem

Hej!

Jag antar att man kan kalla det för problem av att äta för fort. Min pålla stog på lösdrift med först fri och sen begränsad fri tillgång och blev, trots att hon var ranglägst och oftast inte fick äta för de andra, katastrofalt fet. Hon måste ha ätit nåt galet fort när hon väl fick äta. Nu slapp vi fång, men pållan hade viktproblem i nästan 1 år och belastningen på hovarna var inte särskilt bra för henne.

Nu begränsar vi hennes mat- 4 ggr/dag, samt halm i nät nattetid och hon äter lugnare och håller dessutom vikten :-)

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag skriver just nu mitt examines arbete på magisternivå. Ett arbete som handlar att designa ett hjälpmedel som underlättar...
Svar
1
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 201
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Hannah0407
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp