I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon konstaterades dräktig) som skall gå ihop med vårt andra sto, som ska betäckas till våren. Vi har en ganska stor, kuperad hage med en stor lösdriftshall, så de kommer att gå ihop där. Vet dock inte riktigt hur jag ska göra med utfodringen. En tanke är att ge dem fri tillgång på hö eller hösilage, skulle ju då helst ställa ut en hösilagebal till dem, men är rädd att den hinner bli dålig innan den blir uppäten, då det ju bara kommer gå två hästar i hagen. Hur har ni andra gjort som har lösdrift med bara ett fåtal hästar? Ett annat alternativ är givetvis att fodra dem med samma hö som övriga hästar på gården äter, och då blir det ju fodring 3-4 ggr per dag under vintern. Då är en frågeställning om det vore lämpligt med foderbord, foderhäckar eller liknande? Eller fodra i ligghallen? Tar gärna emot goda idéer och andras erfarenheter! Hästarna är islandshästar, dvs ganska lättfödda, vilket ju egentligen talar emot fri tillgång. Jag har också möjlighet att fodra flera gånger om dagen, så inget "tvång" på något vis med fri tillgång.