Utfodringsfunderingar

tanten

Trådstartare
Torsten ar ju svår med mat när han kom. Det fortsatte ganska länge tills han fick akut magkatarr. Efterklinikbesök och Andapsino ch probiotika blev allt mycket bättre.

Nu äter han självmant - även om han vill att jag ska mata honom med torrfodret. Han står och skäller på det, tills jag kommer och matar. 😃

Han får halva mängden Acana Small Breed (tack @tuaphua för det tipset) och resten Mush.
Jag ger en giva innan vi går på vår långa morgonpromenad, en giva tidig eftermiddag och så Mush sen eftermiddag.

Bekymret - att han tigger mer mat. Nyss har jag suttit och ätit middag och han har stått och skällt på sin tomma matskål. Han skjutsar den runt golvet, slickar den fast den är tom. Han sitter invid och gnäller när jag äter nåt. Eller så ligger han och stirrar rakt ut och gnäller.

Jag är ganska skraj att han ska få tillbaka magproblemen. Har försökt glesa ut måltiderna men han har gnällt över sin mage och inte velat att man rört den. Bättre när han får flera mål.

Hur ska jag tänka, vad ska jag göra?
@dobbis ?

Låt han jobba mer för maten med, upplever att de blir mer nöjda då trots samma mängd.
Kan han tänka sig att äta den ute på gräsmattan tex?
Vet inte om det skulle hjälpa eftersom han äter lite och är nöjd sen? Sällan att han äter upp, annat är sina två Mush-bollar. De åker ner snabbt. Torrfodret äter han lite i taget.

De gånger han vill ha mat kommer kanske timmar efter att han åt sist. Han blir hungrig mellan eller efter sista målet.

Tidigare har jag haft fri tillgång på foder till flera av mina hundar. Har inte velat ha det till honom för jag är rädd att han ska bli överviktig. Kanske i onödan?
Det är en liten, växande hund. Mängden torrfoder enligt rekommendation är liten. Typ en dl, plus de två Mushbollarna. Svårt att dela upp det på flera mål än jag gör.

Prova att blanda i lite grönsaksbollar från Mush eller uppblötta morotspellets, det mättar bra och är bra för magen. :)

Vet inte om det skulle hjälpa eftersom han äter lite och är nöjd sen? Sällan att han äter upp, annat är sina två Mush-bollar. De åker ner snabbt. Torrfodret äter han lite i taget.

De gånger han vill ha mat kommer kanske timmar efter att han åt sist. Han blir hungrig mellan eller efter sista målet.

Tidigare har jag haft fri tillgång på foder till flera av mina hundar. Har inte velat ha det till honom för jag är rädd att han ska bli överviktig. Kanske i onödan?
Det är en liten, växande hund. Mängden torrfoder enligt rekommendation är liten. Typ en dl, plus de två Mushbollarna. Svårt att dela upp det på flera mål än jag gör.
Det låter väldigt lite. Nu känner jag inte till dina fodersorter men mina tidigare 4,5 - 5 kg hundar har fått betydligt större mängd och var aldrig tjocka. Men dom fick mycket motion också.
Nuvarande hund är åt det magra hållet och henne matar jag med torrfoderkulor under promenaderna. Ligger det i skålen så rör hon det inte😬

Finns det någon anledning till att du ger både torrfoder och mush? Min erfarenhet är att det ofta är mycket lättare att hålla dem i bra hull på rå mat jämfört med när de äter torrfoder.

Finns det någon anledning till att du ger både torrfoder och mush? Min erfarenhet är att det ofta är mycket lättare att hålla dem i bra hull på rå mat jämfört med när de äter torrfoder.
Egentligen är det av två skäl. Dels ekonomiska eftersom jag lever med rätt tight ekonomi. Och så är de för att inte få så stor omställning ifall vi åker bort över endag. Torrfoder är mycket lättare att ta med sig än blött.
Som idag när han fick lunchfodret när vi fikade mitt i skogen. Jaghällde torrfodret på marken och han fick leta upp det. Hade portionen i en liten påse i fickan.

Det låter väldigt lite. Nu känner jag inte till dina fodersorter men mina tidigare 4,5 - 5 kg hundar har fått betydligt större mängd och var aldrig tjocka. Men dom fick mycket motion också.
Nuvarande hund är åt det magra hållet och henne matar jag med torrfoderkulor under promenaderna. Ligger det i skålen så rör hon det inte😬
Foderanvisningen för Acana Small Breed säger runt 70-80 g för en hund i hans storlek. Det är nästan en glassbägare. Och eftesom han får halva mängden torrt och halva Mush (två bollar) så är torrfodret en halv glassbägare (en som som man köper mjukglass i, av papp)

Torsten gör en timme eller mer, i lös skogen. Ganska mycket spring och en del obanad terräng. Han är inte tunn.

Min hund har haft/har mycket magproblem. Han har också allergi som påverkar magen.. Jag delar hans giva i fyra delar + "godis" som är hans vanliga mat. Han får morgon, lunch, eftermiddag och innan vi lägger oss. Jag ger ganska mycket som godis på promenader/träning med. För min fungerar det bäst, då är magen aldrig helt tom.

Jag låter alltid mina hundar ha fri tillgång till mat då dom ofta vill äta nattetid :)
Dom är inte så glupska och äter inte heller mer än dom behöver,upplever att hundar mår bättre av fri tillgång sålänge dom klarar av det 👍

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka