Utfodrings/skötselplats

Sv: Utfodrings/skötselplats

Görs spiltorna avsevärt större än måtten för ätspiltor, och med skärmtak som ts funderar på, så skulle spiltorna kunna användas som förvaring av hästar mer än korta stunder, och dessa får man inte längre bygga.

Skötselspiltor måste väl fortfarande vara tillåtet att bygga är ju många som har sådana i större stallar för att slippa ha hästar i gångarna som är i vägen ?
Många av dem är ju byggda i stort sett som vanliga spiltor lite bredare ju men nog ser det ut som spiltor om man skall vara kinkig.

Det måste väl ändå vara syftet med bygget och hur det skall användas som avgör. Inte att det skulle kunna gå att förvara hästar där.

Annars skulle man ju aldrig kunna bygga någonting på en gård som skulle gå att stoppa in en häst i för då skulle det ju kunna anses som en box/spilta trots att det är till något helt annat ändamål.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Uppbindningsplatser var min första tanke med men det beror ju på hur hästarna är mot varandra när det ska serveras mat. Det dröjer ju inte länge innan de fattar att om man binds fast i pinnen är det matdags och är de då såna argbiggor som attackerar varandra känns det på något vis säkrare om det enda de kommer åt är bakbenen i stället för alla sidor. Känns som om risken för olyckor blir mindre om de inte kommer åt alla sidor.

En annan fördel med ätspiltorna är ju att de verkar vara väldigt trånga och det är ju "gratis" träning som är bra att ha vid t.ex transport. Jag skulle kunna tänka mig att bygga sådana och servera mat däri bara som träning om jag får eget stall igen.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Håller med, klart man får bygga skötselspiltor, tänk så många spolspiltor som måste rivas, där skulle man ju kunna förvara en häst permanent. Precis som du säger Gylle så skulle ju då alla utrymmen man bygger ha rätta måtten för häst ifall man får för sig att stoppa in den där. Naturligtvis är det byggnation av spiltor för uppstallning man inte får bygga.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Skötselspiltor i häststall i gångar e d, där hästarna vanligen binds upp i två sidor i grimman är inte samma sak som att hästen binds upp i ätspiltor i grimma/halsring med löpande grimskaft, är ok att bygga. I dessa större skötselspiltor, som jag tror att du menar, får hästen heller inte lämnas utan uppsikt, vilket de får med ett löpande grimskaft i spiltor med mått som inte avsevärt skiljer sig från ätspiltor.

Bygger man vanliga spiltor i häststall med de gamla spiltmåtten så kan man permanent förvara hästar där. Du kanske inte själv har som syfte att förvara hästar i dem, men säljer du gården så kan nästa ägare förvara hästar där om dessa spiltorna finns i stallet, och vanliga spiltor får inte byggas för att de ska fasas ut.

Det finns gråzoner, men som ts beskriver att hon vill göra, spiltor som kan vara avsevärt mycket större än ätspiltor, med skärmtak, kunna stänga in hästarna och att antalet hästar som kan stallas upp på på fastigheten ev. överstiger fyra så hade jag kontaktat min länsstyrelse för råd. Är det förprövningspliktigt så kostar det inget, om man underlåter att förpröva kan det kosta 12000-24000 kronor istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Utfodrings/skötselplats

Jag skulle ha separata hagar.
Det är ju bara 2 som behöver flyttas, den 3dje kan gå kvar.
Då så slipper man binda och kan lämna dem så de kan att äta i flera timmar om så är.
Och när det är klart så är det bara att släppa ihop dem igen.

Det är billigt och behöver inga tillstånd och kan inte bryta mot några bestämmelser.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Om det bara är de stora som måste begränsas vid fodring, räcker det ju att sätta fast dem. Den minsta kan vara lös och de stora sitta fast.

Om jag skulle ha mina på lösdrift och vilja ha uppbindnings möjlighet. Skulle jag satsa på ett t-bygge. En vägg med en längd på minst tre meter hel vägg upp i tak, mitt på den ytterligare en vägg med en längd på 2,5-3 meter. Antagligen upp till tak eller på minst 1,5 meter. Taket med lutning mot helvägen, höjd 2,7 meter minst. Vid den fria väggen minst 3 meter, kraftiga stolpar i hörnen och på mitten, om man väljer halvvägen. Antagligen gjuten plata under hela eller plintar. Sedan är det bara att inreda med vad som behövs. Ring i vägen, med rep med kloss i ena ändan. För att minska skade risken.

Tror inte att det kan tänkas ha permanent förvaring av en häst där.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

KL

Åh gud vilken bra idé! Sådana skulle vi också behöva i lösdriften i stallet där jag är inhyrd. Jättesmidig lösning för att kunna ge kraft med bättre rutin.

Jag tänker att jag hade haft helt plank i bit-höjd, hästarna är ju gärna ifred när de ska äta och ska jag sköta om min häst vill jag definitivt inte ha en bitsk häst på andra sidan staketet.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Halvt svar till alla :)

Tack för alla synpunkter, jag har verkligen fått mycket att tänka på.

Att ha dem i olika hagar kan ju vara en idé, men då tappar jag platsen att sätta fast dem för att sköta/visitera och då behöver jag göra en plats för det någon annanstans. Jag hade en plan att använda staketet i den tänkta paddocken till det innan maken kom med sin idé.

Jag vet att spiltor inte längre är tillåtet att bygga för att hålla hästar uppbundna en längre tid, men det måste väl ändå vara (som någon skrev) användandet som styr? Teoretiskt kan jag ju ställa en häst i växthuset och en annan i husvagnen även om det inte är tillåtet ;) . Eller räcker det att sätta uppbindningsgrimskaft istället för löpande för att det ska kunna bli godkänt?

Egentligen skulle man väl kunna bygga en ligghall till, med godkända mått fast i tre sektioner - en för varje häst. Eller :confused: ? Det är ju tillåtet att binda upp hästar tillfälligt om man har dem under uppsikt och jag har inte tänkt lämna dem helt ensamma.

Ja, jag har mycket att fundera på och jag ber redan nu om ursäkt för om jag uttrycker mig luddigt eller så, men det är en riktigt trött dag idag och jag är inte alldeles klar i knoppen :crazy:

Jag återkommer!
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

en kompis till mig har tre hästar på lösdrift och i ligghallen har hon satt upp tre krubbor och brevid varje krubba en fäste med en ring där hon sätter fast hästarna när dom får sitt kraftfoder och det funkade jätte bra:laugh:
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Så har vi faktiskt gjort i vår ligghall, men ett av problemen är att Lilleman inte går in om båda damerna är där och det vore skönt med någon form av avgränsning just när det är matdags. Jag har spånat på någon form av flyttbara väggar, typ slaggrindar, för att kunna stänga in dem tillfälligt. Det vore egentligen skönt att inte behöva bygga nytt.

Ett annat problem är att det är en bit ner till ligghallen och de dagar jag inte riktigt orkar vore det skönt att slippa släpa hinkar med mat och dunkar med vatten så "långt". Jag har en kärra att köra vattnet på, men ändå...
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Ett till tips är att bygga ett runt vindskydd (inte ligghall, utan för skydd och för att äta), som ser ut ungefär som en tårta med flera tårtbitar. I varje tårtbit finns en krubba. Då blir det avgränsat, utan att det blir för smalt och för hög olycksrisk.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 216
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 474
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 645
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp