Utfodrings/skötselplats

StoraSystern

Trådstartare
Häromdagen när vi var ute för att kvällsfodra kom maken med en (som jag tyckte) briljant idé :idea: ; en rad av "spiltor" i hagen för att lättare kunna till exempel fodra hästarna.

Bakgrunden är denna; vi har tre hästar på lös/utedrift med en ligghall på ungefär 4,5 x 7,5 meter, två öppningar och nästan 4 meter i takhöjd på högsta stället - en riktigt bra ligghall, men problemet är att den ligger en bit in i hagen.

Mitt gamla halvblod är drottning i hagen, men blir lite stressad när det är matdags och därför fodrar jag henne i dagsläget utanför hagen. Lille New Foresten är lägst i rang och får inte ha sin mat i fred. Det går ganska bra när vi är två eller fler som fodrar, men ibland måste jag sköta det själv och då brukar lilleman bli av med sin mat.

Jag har försökt tänka igenom makens idé, men kommer inte så långt. Jag tror att jag skulle vilja ha lite större spiltor med möjlighet att binda upp hästarna tillfälligt, vändbara krubbor så att man kan göra iordning maten från utsidan och eventuellt möjlighet att stänga till så att det blir som en lite enklare utebox. Och ett skärmtak för att slippa snö och regn.

Anledningen till att jag vill förenkla hästeriet är att jag inte fungerar så bra som jag själv skulle vilja, ibland fattas all ork och att ta sig ut till hästarna är dagens största bedrift och hjärnan fungerar inte alltid så klockrent den heller så därför skulle jag vilja ha synpunkter och idéer från er alla. Är det en bra idé överhuvudtaget eller ska jag glömma den direkt...
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Förstod inte riktigt. Har du tänkt fodra med enbart kraftfoder där eller är tanken att stänga till om hästarna och fodra där så det räcker under natten och släppa ut på morgonen?
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Förstod inte riktigt. Har du tänkt fodra med enbart kraftfoder där eller är tanken att stänga till om hästarna och fodra där så det räcker under natten och släppa ut på morgonen?

Ja, du ser ju hur bra min hjärna fungerar :crazy: tänker hälften av vad jag skulle vilja förklara och skriver hälften av vad jag tänker ungefär.

Nej, tanken är att kunna ge det som inte är grovfoder där, hö får de i hönät i hagen och halm har de i ligghallen.

De går ute dygnet runt så det var mer att kunna "kontrollera" dem kring kraftfodret, framförallt att halvblodet kan känna sig lugn och att lilleman får ha sin mat ifred, de stora kan eventuellt få gå iväg när de är klara, men han kan stå kvar och få äta färdigt i lugn och ro.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Tycker det låter som en bra idé,
spiltor med kortsidan mot staketet, så man kan komma i fina jobbarkläder och slänga i fordret i krubborna utan att skita ner sig, eller om du ber ngn hästovan granne om hjälp av någon anledning så slipper den gå in till hästarna men kan ändå se att alla står och går och ser hyfsat ok ut, och så trippar de snällt in och ställer sig och äter i lugn och ro.
Och sen tanken att kunna stänga bakom är bra tror jag.... då blir det som ett ställe du kan visitera och liknande.

Tänker som TTTT med tak över, där man kommer åt översidan utifrån.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Precis så där bra låter det i mitt huvud :)

Hur stora tror ni att man behöver göra dem? Finns det några Godkänt-mått eller kan man bara anpassa efter platsen?
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Det finns mått för dom och dom kallas för ätspiltor.
Mått för ätspiltor
Hästens
mankhöjd (m) Spiltans längd (m) Spiltans bredd (m)
0,00-0,85 1,4 0,5
0,86-1,07 1,75 0,5
1,08-1,30 2,1 0,55
1,31-1,40 2,3 0,6
1,41-1,48 2,4 0,65
1,49-1,60 2,6 0,7
1,61-1,70 2,75 0,75
>1,71 2,9 0,8
Hoppas det går att läsa. blir lite knepigt när man försöker få in tabell här.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Tack för den tabellen! :)

Ja, då ska det i alla fall inte vara några problem med att få plats med dem, men jag gör dem nog lite bredare så att man kan använda dem till att till exempel borsta och sadla också.

Eller är det bättre att göra rena ätspiltor?
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Beror nog på hästarna vilket som funkar bäst. Men tänk på att om du börjar göra "boxar" så kan det bli andra regler än vad som gäller för ätspiltor.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Fördelen med dessa mått på ätspiltorna är att bara en häst kommer in i spiltan, har du bredare är det risk för cirkus om en ranghögre häst tränger sig in bredvid en ranglåg.

Om det bara är för att hålla i sär dem så kan du ju mkt enklare bara göra varsin minihage typ som en liten sjukhage att stänga in var och en i om du vill slippa stå och hålla i sär dem räcker ju med en lina om det bara är en liten stund de skall vara där och den ligger invändigt i den vanliga hagen och sen bara öppnar du och släpper ut dem i den stora hagen igen när de ätit upp.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Visst kan det vara en bra idé, men jag har en invändning som jag tycker man bör ha i åtanke.

Om hästarna ska stå lösa i ätspiltor är risken att när en ranghög häst ätit upp, backar den ut ur sin spilta och försöker pressa sig in hos någon annan som inte ätit klart ännu. Den som inte är klar är då instängd i sin spilta med en arg häst som försöker jaga ut den bakifrån, men den kommer inte ut vilket skapar panik som kan leda till svåra skador.

Om hästarna ska äta i spiltor i hagen bör man antingen binda upp varje häst eller stänga om dem, så även om de har ätit upp kommer de inte ut förrän alla är klara.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Där sa du något :confused: Det kanske är bäst att ta reda på det ordentligt innan vi börjar bygga så att det inte blir några bekymmer med det.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Jo, och det är ju precis det jag vill undvika så då kanske det är bättre med riktiga ätspiltor istället och ordna en skötselplats någon annanstans.

Hmmm, idén med småhagar tål att tänka på och i så fall en fast plats för krubba eller hink, halvblodet har en tendens att putta omkull sin hink när hon blir orolig.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Det var nog lite så jag tänkte från början; att binda fast eller stänga in för en kortare stund.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Jag hade gjort ordentliga spiltor som går att använda till skötselplats också tror jag, och helt enkelt sett till att kunna binda upp dom lite lätt och ledigt när det är fodring. Att sätta en halsrem runt halsen går ju snabbt, även att ta av sen när alla ätit klart (om de inte har grimma på sig redan då). Då kan de stå o äta medan man visiterar alla 3 i lugn o ro och sen släpper när alla 3 ätit upp. Kanske går att bygga så att man kan sätta dit halsringen utifrån så att säga, så man inte måste gå in till varje häst i spiltan för att sätta fast... Beror väl lite på häst iofs men det känns som att det borde gå!

Jag tänker att även om man bygger de smalare ätspiltorna så finns väl risken att någon backar ur och försöker gå in i någon annans spilta, trots att den är för liten, eller går på hästen som står o äter eller liknande...

Men hemskt bra idé att göra något i alla fall! Tror inte det borde ta någon direkt längre stund att sätta fast dem i en spilta än att ställa in varje i en liten "sjukhage". Men det beror ju på vad man vill ha såklart. :)
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Det är precis de här "för och emot" jag behöver ha hjälp med eftersom jag inte klarar av att klura ut det själv.

Jag tycker ju att grundidén med lite större spiltor låter bäst, men då får jag också komma på ett bra sätt att stänga in eller sätta fast dem, tanken är ju att jag ska kunna kontrollera dels att de får den mat de ska ha och dels att i lugn och ro kunna visitera dem.

Halsring är faktiskt en riktigt bra idé eftersom de inte har grimma på sig i hagen.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Om du hade tänkt ha tak så borde det ju vara enkelt att på något sätt ha halsringarna upphängda i spiltorna när hästarna inte är där. :)
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Vanliga spiltor får inte byggas längre. Bygger man ätspiltor så får de angivna måtten i tabellen för ätspiltor inte underskridas eller markant överskridas, detta eftersom de enbart får användas att förvara hästen i kortare stunder.

Jag hade nog kollat med min länsstyrelse om vad som gäller för det ni tänker bygga när ni väl bestämt er. Är det t ex så att ni bygger något ni kan stänga för, typ uteboxar med skärmtak som du skrev först, och om ni efter byggnationen får fler än 4 hästplatser på fastigheten så är det en förprövningspliktig byggnation.

Lösa hästar i spiltorna är en alltför stor skaderisk om någon backar ur spiltan och går in där en annan häst redan står, som det också skrivits om tidigare i tråden.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Det där tänkte jag inte ens på. Men hur definieras det egentligen? Räknas det verkligen som spiltor i det här fallet?
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Görs spiltorna avsevärt större än måtten för ätspiltor, och med skärmtak som ts funderar på, så skulle spiltorna kunna användas som förvaring av hästar mer än korta stunder, och dessa får man inte längre bygga.
 
Sv: Utfodrings/skötselplats

Men måste man ha spiltor? Kan man inte bara ha tre uppbindningsplatser en bit ifrån varandra med krubba på vardera stället?
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 216
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 474
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 645
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp