utfodring till lösdriftshästar!?

Dolly

Trådstartare
Hej! Min stora häst(500kg) gick i en stor hage som var ganska nerbetad med som ändå så innehöll lite grönt gräs. Där gick hon i ca 13h, på natten gick hon i en mindre hage som nästan enbart består av lera. Då fick hon 5kg hö och höll hullet ganska bra på det. Men nu har jag gjort om hagen lite så nu går hon i en ännu större hage med ganska mycket grönt gräs och nu ratas höet!

Så jag undrar vad jag ska göra? Av frukosthöet finns det lite kvar av sent på eftermiddagen men middagshöet brukar bli orört. Kvällshöet får hon inne i "natthagen" och det äter hon så gott som upp.

Det känns ju inte så kul att ge henne hö som man sedan bara får släga... Vad gör/skulle ni gjort om ni var i denna situationen?

Sv: utfodring till lösdriftshästar!?

Om min häst mådde bra i övrigt skulle jag dra ner högivan till den mängd han äter upp.
Alternativet är ju att lägga till det hon inte äter på dagen på kvällsgivan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 856
Senast: Cut3Leo
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 714
Senast: sajelka
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 892
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka