Utfodring i sommar

Ponsse

Trådstartare
Hej!

Jag har en haflinger, liten men rätt grov. I det stallet han står i idag utfodras han 4 ggr/dag och får sammanlagt 8 kg hö.

Nu till sommaren ska han flytta till ett annat stall, där vi även stod förra året. Han kan inte gå på krafigt bete, då han tidigare haft fång. Han går ute dygnet runt tillsammans med en annan ponny i en lagom stor hage till de två.

Förra sommaren gav jag honom ca 4 kg hö/dag först en gång per dag, sedan utökade jag det till två utfodringstillfällen. Han gick dock ned väldigt mycket i vikt och var väldigt trött, därför ska jag inte göra om samma misstag denna gång.

Han ska självklart ha mer hö eftersom hagen är såpass liten och han till stor del av dygnet går med munkorg.. Men hur många ggr/dag tror ni han måste bli utfodrad? Räcker 2ggr/dag, och att han då får 4kg per gång, eller ska jag försöka dela upp det på 3ggr/dag?

Stallet ligger 8 km hemifrån mig och jag har själv inte tillgång till bil, och även långa dagar på jobbet, vilket gör det svårt för mig att åka och ge honom hö när som helst. Hur hade ni gjort?

Jag vill gärna att han står i det här stallet då han kommer bra överens med den andra ponnyn, och får stå ute dygnet runt.

Sv: Utfodring i sommar

Tror det kan räcka att fodra honom två gånger på dagen! Han går ju ändå ute och kan pilla med liiiite gräs även om han har munkorg!
Försök bara lägga tillfällena så att utfodringarna kommer på hyfsat regelbundna tider!
Är det din häst på bilden förresten? Jättesöt! :D

Jag har också en fångkänslig ponny så jag förstår din oro. Mitt förslag är att du inte har han ute på nätterna innan midsommar då frostrisk ännu finns. Fram tills dess munkorg med 3 utfodringar. En bit in i juli 2 utfodringar och utan munkorg på nätterna. 2-3 veckor till, ingen munkorg och 2 utfodringar.
Jag gjorde så med min skrutt förra året, hagen han gick i är ca 10 ha med blandad skog/äng och hur mycket gräs som helst :) Faran med munkorg (vad jag tror)är att de desperat pillar in vad de får tag i och en del kanske de inte skulle/borde ha ätit och inte hade gjort om de inte haft munkorg. Lycka till!

Det här låter som en jättebra lösning för honom faktiskt! Dock mycket arbete och åkandes för mig, men förhoppningsvis kan väl jag och den andra ponnyägaren hjälpas åt :)

KL

Ja,det är han på bilden. Tack!!! :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
720
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka