Utfodring: Hönät, höhäck eller från golvet/marken?

F_M

Trådstartare
Man har ju fått lära sig att det är inte bra för hästar att äta ur hönät/höhäck just på grund av att ätpositionen blir fel för dem samt att tänderna slits fel. Men det är ju inte heller bra för dem att äta mat från golvet inne i boxen på grund av att det då ligger tillsammans med avföringen och det är inte vidare hälsosamt för dem.
Själv lägger jag det nu bara på golvet, men har börjat fundera på att använda hönät, eftersom hästarna som står här hos oss bajsar och kissar i höt = inte hälsosamt att äta samt att de också drar runt det i boxen då de har kissat/bajsat i det. Men då är det ju det här med ätpositionen då istället, hur pass "farligt" är det att ge dem från hönät? Hö i hagen ges i småmaskiga hönät (dock måste vi ha dem en bit upp eftersom den ena hästen måste vara skodd) eftersom det är samma sak där: kissar och bajsar i det och så blir det bara nedtrampat, samt att den ena hästen är rätt så glupsk och lyckas alltid få i sig en massa lera/sand m.m. om man ger det från marken och tuggar inte maten ordentligt så vi vill "försvåra" och förlänga ät tiden för denna häst.
Så hur resonerar ni. Lägger ni det bara på golvet, eller använder ni hönät/höhäck/annat som ni lägger maten i? Och varför gör ni som ni gör? Och hur gör ni ute?

Senast ändrad:
Sv: Utfodring: Hönät, höhäck eller från golvet/marken?

Jag har då aldrig sett en häst med hönät/häck/påse som står kvar i den positionen och tuggar. Precis som en häst som äter från backen ofta höjer huvudet ett par dm och tuggar sitt hösilage så drar en häst med maten högreupp ut lite mat och sänker huvudet och tuggar. En del drar ut och tuggar från marken.

Jag använder höpåse i boxen vid minsta tecken på att hästen strör ut och trampar runt maten. Det är stor skillnad på hur mkt de verkligen får i sig och jag skulle inte vilja äta mat med min bajs och kiss på....

Ute använder jag tunnor och små pallkragar och fodrar i. Samma anledning, mindre som blir nedtrampat och äckligt.

Inne så använder jag mig av hönät då min trampar runt och risken finns då att det hamnar avföring i det.

Ute så har jag lagt ut en pall och på pallen har jag satt fast pallkragar.

Hade min dam inte trampat runt avföringen så hade jag lagt det på backen inne i boxen.

Jag använder hönät/påse/häck till 3 av 4 hästar inne och de har dessa i boghöjd ungefär, så de behöver inte stå med huvudena så högt upp.

Ute har vi trälådor som är ungefär 1m höga på pall som de har höet i, inget spill och inget kladd med lera.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 325
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 459
Hästvård Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst. Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i...
2
Svar
30
· Visningar
2 886
Senast: lulski
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka