Utflyktsmål Stockholm m omnejd

Spårvägsmuseet! Vår absoluta favorit.

Annars finns det flera fina parklekar. I Bandhagens parklek exempelvis finns det en hel del djur och en stor plaskdamm och vissa dagar tänder de grillar så att man kan ta med egen mat att grilla.

Har hört att Dieselverkstaden i Sickla ska vara bra också, bäst är nog att kika in på hemsidan för aktiviteter.

Sen tror jag att det finns flera olika parkteatrar med barnteater nu i sommar. De är ju dessutom gratis.

Det finns ju också olika 4H-gårdar att besöka, t ex i Hågelbyparken i Tumba (som också i övrigt är ett trevligt utflyktsmål), i Stora Skuggan samt i Solna och Nacka men kommer inte ihåg vad de heter.

Tips på utflyktsmål för barn (5,5 resp 2,5) i Stockholm? :) behöver inspiration!

Blockhusudden, där finns utmärkta klätterträd, fik och Thielska galleriet, där man kan fika och kanske titta på utställningen.

Tyresta, bra fik, lite hästar, korvgrillning, massor av skog, naturum

Stora skuggans 4h, trevligt fik och gott om plats

Nyckelviken, massor av olika djur, bra fik, korvgrillning, dock ofta svårt med parkering, så man får gå långt.

Kollektivtrafiksrunda: åk djurgårdsfärja, spårvagn, tunnelbana och pendeltåg. Underhållande om barnen gillar sånt. Lägger man in Karlberg i rutten kan man gå till Stockholms Glasshus.

Hågelby: mycket hästar, får, getter, höns, kaniner och grisar, trevligt fik o fina omgivningar.

Rudan, friluftsområde med stor klätterlekplats, barnvänlig badsjö, barnteater på helger. Inget fik, ta med matsäck.

Etnografiska och sjöfartsmuseet, beroende på barnens intressen. Båda är barnvänliga, etnografiska har ett utmärkt, barnvänligt fik.

Vi var till fjärilshuset i Haga här om helgen. Trevligt med fjärilarna men dottern på 3 år hade minst lika roligt när vi promenerade runt slottet, spanade efter prinsessor, matade fåglar och badade fötterna i vattnet. Det var mycket folk på gräsytorna nedanför Koppartälten (vars museum om Haga är gratis) bara allmänt trevlig stämning! :)

Vi var till fjärilshuset i Haga här om helgen. Trevligt med fjärilarna men dottern på 3 år hade minst lika roligt när vi promenerade runt slottet, spanade efter prinsessor, matade fåglar och badade fötterna i vattnet. Det var mycket folk på gräsytorna nedanför Koppartälten (vars museum om Haga är gratis) bara allmänt trevlig stämning! :)

Bergianska är trevligt också, med växthus, planteringar och fik.

Marabouparken är fint, och lätt att ta sig till kommunalt.

Medelhavsmuseet har ett bra fik med utsikt över slottet, sen kan man titta på slottet, kungsträdgården och jakobskyrkan i samma veva.

Gamla stan, med tyska kyrkan, storkyrkan och riddarholmskyrkan. Vackra kyrkor är öht underskattat som småbarnsnöje, det är vår stående utflykt med fyraåringen - som tur är finns ju många kyrkor att välja på i Sthlm.

Jag gissar att ni redan varit på Junibacken och Skansen? Leksaksmuseet ? Tom Tits? Postmuseum med Lilla Posten? Något av alla lekland?
Vasamuseet kanske? Livrustkammaren är barnanpassad där man kan prova prinssesskläder bla.
Utomhusbad eller Äventyrsbad ?

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
840
Senast: Mia_R
·
Kultur På tisdag åker jag och dottern till Stockholm på utflykt, vi har lite idéer om vilja museum vi vill se men jag tänkte kolla om det finns...
Svar
18
· Visningar
736
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi ska åka till Stockholm i helgen med våra två 2,5-åringar. Vi kommer bo på hotell och tar gärna emot alla tips ni har om aktiviteter...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nu närmar sig semestern. Ekonomin är kanske inte på topp. Har ni några tips om utflykter osv man kan hitta på i Stockholm och kanske ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: Emomeloleie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar