Utflutna hovar...

pimy

Trådstartare
Min häst skoddes för ca 3 veckor sen och jag tyckte att hovarna såg ut som de brukar göra när de är nyskodda efter denna skoning. Nu har jag inte varit hemma på två veckor utan det är bara mina medryttare som har ridit och kollat närmare på hans hovar, men konstigt nog så har de inte reagerat eller iallafall inte sagt något till mig.
Hovarna ser nämligen helmysko ut. Den nedersta 1-1,5 cm (nedanför sömmen) är starkt vinklad utåt, liksom utfluten över skokanten med upp till nära en cm på värsta stället. Detta på båda hovarnas utsidor, inte på insidorna. Jag har aldrig sett något liknande på min eller någon annan häst. Vad kan ha orsakat detta? Kan hovis ha skott för vitt/för trångt? La de gamla skorna som togs av för 3 veckor sen på de nuvarande och de är lika stora och riktade likadant, så det borde inte bero på det. Hästen är riden som vanligt, gått på samma bete hela tiden. Det har ju visserligen regnat rejält på sistone, kan hovarna ha blivit så sköra av det att de blivit såhär??

Jag är helt frågande inför detta... Är det nån annan som sett nåt liknande? Ska givetvis höra med hovis imorron vad det kan vara och han lär nog få komma och lägga om skorna för så här kan inte hästen gå... men vad 17 kan ha orsakat det? :confused:

Sv: Utflutna hovar...

vad jag har lärt mig så betyder en rak insida och utfluten utsida att hästen belastar insidan av hoven, mer kan jag inte hjälpa dig med

Senast ändrad:

okej...
Har funderat i natt... (borde sovit, men men...) och det jag tänkte om de senaste veckornas bete borde ju inte ha påverkat hoven längst ner. Det jag däremot funderat på, är om det kan ha varit nån svaghet i hoven (som uppkommit när det som nu är längst ner på hoven, bildades) tex ett foderbyte eller så. Hur lång tid tar det för hoven att växa från "topp till tå"? Fick hem hästen från fodervärden för ett år sen och då blev det ju en omställning i foder, som gav en rand på hoven. Tänkte ifall det kan vara på denna rand han går på nu och det kan påverka hovens styrka/hållbarhet.
Har försökt minnas om hovis gjorde nåt som harn inte brukar, och det enda jag kan minnas var att han gjorde en aning mera utlägg på skon på utsidorna. Kan det ha påverkat belastningen av hoven så att utsidan flyter ut mera?
Det lär knappast gå att sko om nu, då det bara är 3 veckor sen han skoddes, så vad ska jag göra tills dess, i minst 3 veckor till? Rida som vanligt?

Pratade just med min medryttare och hovarna hade sett ut så i går, men inte tidigare i veckan... Hur snabbt kan en sån här utflytnng egentligen ske?

Senast ändrad:

pimy skrev:
okej...
Har funderat i natt... (borde sovit, men men...) och det jag tänkte om de senaste veckornas bete borde ju inte ha påverkat hoven längst ner. Det jag däremot funderat på, är om det kan ha varit nån svaghet i hoven (som uppkommit när det som nu är längst ner på hoven, bildades) tex ett foderbyte eller så. Hur lång tid tar det för hoven att växa från "topp till tå"? Fick hem hästen från fodervärden för ett år sen och då blev det ju en omställning i foder, som gav en rand på hoven. Tänkte ifall det kan vara på denna rand han går på nu och det kan påverka hovens styrka/hållbarhet.
Har försökt minnas om hovis gjorde nåt som harn inte brukar, och det enda jag kan minnas var att han gjorde en aning mera utlägg på skon på utsidorna. Kan det ha påverkat belastningen av hoven så att utsidan flyter ut mera?
Det lär knappast gå att sko om nu, då det bara är 3 veckor sen han skoddes, så vad ska jag göra tills dess, i minst 3 veckor till? Rida som vanligt?

Pratade just med min medryttare och hovarna hade sett ut så i går, men inte tidigare i veckan... Hur snabbt kan en sån här utflytnng egentligen ske?

Låter onekligen som om det gått allt för snabbt. Vore jag du skulle jag ringa hovslagaren och konsultera. Så kan du kanske bli lugnad och slippa sömnlösa nätter. ;) Jag har heller ingen aning.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 286
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar