Utevistelse nu - vad gäller?

Immer

Trådstartare
En användare här på Buke påstår i ett par trådar att det är förbjudet att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall efter den 1 oktober.

Jag har frågat vad h*n har för belägg för detta påstående, men får inget svar. Tvärtom är det flera som skrivit i trådarna att det verkligen är så, och att det nu tar in sina hästar på nätterna på grund av denna bestämmelse.

Någon som vet? Jag har läst på Djurskyddsmyndighetens sida och inte kunnat hitta någonting om den 1 oktober. Jag hittar bara detta:

Utegångsdjur
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
 
Sv: Utevistelse nu - vad gäller?

Så länge gräset växer så är det okey att ha dom ute, och här i närke växer det fortfarande.
 
Sv: Utevistelse nu - vad gäller?

Så uppfattar jag det också, men undrade bara om det kommit någon nu bestämmelse efter som det påståtts så i ett par trådar nu.

Gräset växer utav bara den här hos oss - och förra året växte det ända in i december....

Jag har tänkt ha mina hästar ute hela oktober också, om det inte blir alltför mycket regn och kyla.

Immer
 
Sv: Utevistelse nu - vad gäller?

Jaaa... jag trodde nog att det var första oktober... :crazy: tycker att jag läst det någonstans... men var?? :o
Hmm.. bra det isf... för ligghallen är nog inte färdigombyggd än på ett par dar ;)
 
Sv: Utevistelse nu - vad gäller?

jag har hört att det skulle vara 1 nov. har för mig att kommunerna själva får bestämma datum då dom anser att det behövs ligghall
 
Sv: Utevistelse nu - vad gäller?

Hos oss växer gräset också fortfarande, men inte i hästarnas hagar, men eftersom det fortfarande är bra väder så har vi dom ute dygnet runt (utan ligghall), men dom får både kraftfoder och massor av hö i hagen. Men skulle vädret bli dåligt så tar vi självklart in dom.
 
Sv: Utevistelse nu - vad gäller?

Hörde oxå idag att det är den 1/10 som gäller. Grannarna var tvugna o ha klart sin ligghall till 1 oktober iaf. Men sen har jag hört att man får ha dom ute så länge betestillväxt råder men grannen sa att det var ändrat men jag har inte hittat nått om det.
 
Sv: Utevistelse nu - vad gäller?

I Djurskyddsmyndighetens FÖRSLAG till nya regler står att utegångshästar ska ha tillgång till ligghall och att de bör ha det under följande tider:

Skåne, Blekinge och Halland
1 nov – 15 april

Övriga Götaland utom småländska höglandet
Mälardalen
15 nov – 15 april

Övriga Svealand
Småländska höglandet
Södra norrlands kusttrakter
1 nov – 1 maj

Övriga Norrland utom fjälltrakterna
15 okt – 15 maj

Fjälltrakterna
1 okt – 1 jun

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Remisser/L 101/remiss L101 samlad.pdf
sid 11 enligt dokumentets sidnumrering
 
Senast ändrad:
Sv: Utevistelse nu - vad gäller?

Tack :bow:
Då är det alltså bara ett förslag än så länge (och den där användaren bor troligen i fjälltrakterna :D )

Immer
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Undrar om någon vet vad som gäller ang. utevistelse, hur länge hästarna får gå på "bete". Alltså vara ute dygnet runt utan att ha...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: Nixehen
·
V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 224
Senast: stjarnfrugt
·
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 975
Senast: Petruska
·
Träning Ni som har era hästar på stall nattetid men ute 12 h eller mer per dygn, vet ni att ni numera måste ha ligghall i hagen? Ur senaste...
2
Svar
32
· Visningar
2 155
Senast: _Viva_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp